Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Märkte häromdagen en stor oljefläck på backen på vänster sida av bilen sett från förarsidan. Ungefär där motor möter växellåda, strax framför vänster framhjul, så jag misstänker nån packning som gett sig. Kollade alla andra vätskor för säkerhetsskull men de vart ok, låg på maxnivå. Nån som tror sig veta vad/vart läckan kommer ifrån? Nån som kanske råkat ut för samma sak. Gäller min bil, den i sign.

Ha fortsatt trevlig Jul
och Ett Gott Nytt År på er alla
Senast redigerad av 1 helgonet1, redigerad totalt 0 gånger.
Troligen packningen mellan motor och låda (den så kallade ramlagertätningen). Inget ovanligt fel på Volvos femmor så vitt jag vet. Hade läckage där på min 855 T5 -94 men har hittills sluppit undan på min V70 T5 -02 (peppar, peppar). Kostar dessvärre en vacker slant att fixa. Tätningen är inte dyr men det är mycket jobb. Växellådan måste demonteras.
Ja jag tror att 6000 var vad jag fick ge för att få det fixat på min 855:a. Men det var över 10 år sedan nu så det skulle inte förvåna mig om priset gått upp lite.
StefanN skrev:Har för mig det går på runt 6000:- packningen kostade 50:- ungefär.
Usch, så här efter Julen, typiskt ?:-/ Måste ha bilen till jobbet. Så vad tror ni kan jag köra med den? Är ju inte mycket olja som läckt ut.
Min 850 höll 50000 mil utan att den packningen gav upp, men det är rätt att många byttes. På manuella brukar man byta koppling också, när man ändå har rivit ner alltihop. Kommer oljan på kopplingen blir det inte bra...
Är det en svag punkt även på dieslarna? Jag har aldrig hört talas om att dessa packboxarna varit ett problem sedan 850-tiden men de var alltså krångliga på femmorna därefter också? Eller blev omfattningen mindre? Har aldrig hört om t.ex en nyare 2,5T som krånglat där.
Nej, det vill jag inte påstå. Det var under 800-serien det var vanligt, sen några tidiga x70. Efter det har det varit rätt få (sett till antalet bilar)
Byter dom inte ens längre när jag själv skruvar, det är mycket större chans att man skadar den nya eller får det lite snett än att den gamla ger upp.
Men undantaget bekräftar förstås regeln, även om det enligt ts beskrivning kan vara vad som helst.
apersson850 skrev:Min 850 höll 50000 mil utan att den packningen gav upp, men det är rätt att många byttes. På manuella brukar man byta koppling också, när man ändå har rivit ner alltihop. Kommer oljan på kopplingen blir det inte bra...
Har lämnat in bilen på verkstad idag. Det visade sig vara en slang mellan växellådan och oljekylaren som har gett sig. Så meken blev orolig och menade på att hade han vetat detta så hade han rullat in bilen i verkstaden. Då han inte vet hur mycket växellådsolja som har läckt ut. Kan bli enormt dyrt om växellådan går torrt menade han. Så nu är grejorna beställda och förhoppningsvis är bilen klar imorgon eftermiddag. Kostnaden för detta kalas kommer att hamna på ca 4000-6000 beroende på om oljekylaren behöver bytas också. Får hoppas att den är oskadd, den kostar 3000:- och oljeslangen kostar ca 900:- sen tillkommer arbetskostnad, arbetsmaterial samt olja. Så detta vart ju en utgift som jag helst hade sluppit. Kommer olägligt nu. ?:-/
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]