Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LionKing75
Hejsan.

Jag funderar på att köpa ett par begagnade fälgar till min V70 II 2010.

Fälgarna jag har tittat på passar till 1:a generationens V70.
5/108, ET 43, nav 65,1

Vad behöver jag komplettera med för att de ska passa på min bil?
5/108, ET 50, nav 63,3
Screenshot_20161228-161835~2.png
Screenshot_20161228-161835~2.png (57.46 KiB) Visad 1239 gånger
av andersuw
Skillnaden i navdiameter kan du kompensera för med navringar. Skillnaden i ET går däremot inte att kompensera eftersom fälgar för V70 II har större ET än fälgar för V70N. Fälgarna från V70N kommer att hamna längre ut än de borde. Hur stor roll detta spelar i praktiken kan det råda delade meningar om. Men jag skulle för egen del inte köpa fälgar som inte är helt rätt för bilen.
av Lövet
7mm skillnad i offset kommer ha 0 betydelse såtillvida du inte planerar att sätta på oerhört breda däck. Då riskerar du skrap i skärmarna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Håller med föregående, även om jag hade V70 MY98 fälgar till vinterdäcken på min S60 D5 MY03 när det begav sig. Såg egentligen bara fånigt ut, såhär i efterhand.

http://www.bildelsbasen.se har mer passande fälgar. Är det till vinterdäcken så har åtminstone inte jag lika höga krav som till sommardäcken.
av oldtimersmc
Att navhålet blir rätt är extremt viktigt då hjulbultarna i annat fall kommer att gå av, har sett det ett antal ggr rena dödsfällan både för den som sitter i bilen och för alla andra.

Vanligt att folk tror att bara man får dit hjulet så håller hjulbultarna fast skiten.
Det enda hjulbultarna gör är att se till att inte fälgen ramlar av för det är navhålspassningen som gör att alla olika krafter som ett hjul utsätts för inte blir en tickande bomb...
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
oldtimersmc skrev:Att navhålet blir rätt är extremt viktigt då hjulbultarna i annat fall kommer att gå av, har sett det ett antal ggr rena dödsfällan både för den som sitter i bilen och för alla andra.

Vanligt att folk tror att bara man får dit hjulet så håller hjulbultarna fast skiten.
Det enda hjulbultarna gör är att se till att inte fälgen ramlar av för det är navhålspassningen som gör att alla olika krafter som ett hjul utsätts för inte blir en tickande bomb...
Då borde ju alla som kört Amazon pv och bubblor med mera vara döda för de har ingen navstyrning
av Daniel73
robinb3rgsten skrev:
oldtimersmc skrev:Att navhålet blir rätt är extremt viktigt då hjulbultarna i annat fall kommer att gå av, har sett det ett antal ggr rena dödsfällan både för den som sitter i bilen och för alla andra.

Då borde ju alla som kört Amazon pv och bubblor med mera vara döda för de har ingen navstyrning

Det var inte helt ovanligt att volvo 360 tappade bakhjulen.
Trumbromsar utan navstyrning...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StefanN skrev:Det finns ju hur många fälgar som helst som passar så varför inte välja nån av dessa istället?
Om man köper eftermarknadsfälgar har de ofta det större navhålet och så får man komplettera med navringar. Detta för att tillverkarna får större marknad då fälgen passar många modeller och man bara väljer navring efter bilen..
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]