Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Hej och god fortsättning. Min 740 GL -1990 är pedantiskt skött både in- och utvändigt samt bes ua i augusti, men den har börjat låta konstigt. När man sitter inne i bilen så låter det som att den går på tre cylindrar och skrapar mot något. Den låter inte som den ska. Öppnar man huven så går bilen som en klocka och inga biljud. Det verkar som det kommer underifrån. Något tips? :|
av sicnarf
robinb3rgsten skrev:När du kör lr står still eller alltid på tomgång lr har de med varv att göra?
Om du läser noga så säger han inga oljud eller konstigheter då han öppnar huven. Detta betyder att ljudet kommer bara under gång :-)
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Ja men de kan ju va intressant o veta när de låter ? Är de när bilen står still bara eller hela tiden? Har han huven öppen så antar jag i alla fall att han inte kör samtidigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Rent spontant eftersom det är en pedantskött lågmilare. Det är säkert det främre fästet på avgasröret vid sprängkåpan kvar och har rostat sönder på avgasröret. Detta brukar man plocka bort efter några 10000 mil, eller inte sättas tillbaka efter första byter av främre avgasrör (före katen). På bilden har den övre skruven men fäste försvunnit, men det brukar var fästet på avgasröret som rostar sönder istället. Det som är inringat.
740.främre fäste.2.jpg
740.främre fäste.2.jpg (16.42 KiB) Visad 2643 gånger
Är där overdrive på den, kolla bakre motorfästet, växellåda/balken.
av frankiboy
Tack för tipsen. Ska kolla dem. Jag glömde nog skriva att den har gått 28000 mil och motorn ser ut att vara putsad med tandborste. Svårt att beskriva oljudet men det låter som när man backar, då låter den ju annorlunda jämfört med när man framför bilen framåt. Bilen är 5-växlad utan OD.
Användarvisningsbild
av lennarte
frankiboy skrev:Jag glömde nog skriva att den har gått 28000 mil och motorn ser ut att vara putsad med tandborste.
Knapt inkörd alltså då.... :lol:
Låter det på tomgång med växel i friläge ?? kolla först av allt (omgående) om det är olja i växellådan !!!! M47 är en känsligare växellåda än "dom andra" och när motorn går och växel är i friläge är det framför allt lagret på ingående axel som kan få bristande smörjning vid alltför låg oljenivå. Passa på att byta olja om det aldrig är gjort, Volvo har ändrat rekommendationen på just denna växellåda eftersom det varit lite si och så med hållbarheten på dom. Senaste är nog API 75W/90-GL-4. Tror det är en syntetisk växellådsolja. Använd inte GL-5 om du skulle hitta det, den har tillsatser som används till Hypoidväxlar, kan skada synk.ringarna i växellådan

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]