Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaderlof
Tjena! Har en v70 som inte startar. De som hände var att först började oljelampan lysa och då körde jag kanske 500 meter så jag kunde köpa mer olja och fylla på sen när jag fyllt på körde jag mellan 2-2.5 mil och så började lampan lysa igen och så när jag släppte gasen så knackade det samma när jag gasade ytterst lite sen stängde jag av den i 3/4 minuter och när jag skulle starta den igen hände inget, de var som om batteriet var dött men vi testade med startkablar men inget händer, den ville igång efter 2/3 sekunder men den slocknade lika fort så nu står den hos en polare och jag hoppas någon kan gissa rätt på vad felet kan vara då jag har en automat och jag kan inte bogsera den så. Någon med förslag tro? Mvh Jaderlof
av MickeM
Oajj!
På din beskrivning låter det som totalt motorhaveri!
Lysande oljelampa , i kombination med knackande motor, och sedan tvärstopp, är tecken på stora fel.

Den kan ha skurit. I så fall är motorn skrot.
Tyvärr.
Användarvisningsbild
av Derank
Rätt uppenbart vågar jag påstå, oljelampa + knock knock knock = rasad motor.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hör du något ljud från startmotorn när du försöker starta dvs hör du om solenoiden slår till? Vet inte om jag tolkade din beskrivning rätt men startade bilen igen efter att den tvärdog?
av jaderlof
DayDreamer skrev:Hör du något ljud från startmotorn när du försöker starta dvs hör du om solenoiden slår till? Vet inte om jag tolkade din beskrivning rätt men startade bilen igen efter att den tvärdog?
Det gjorde den inte, eller ja. Jag har inte testat då jag varit upptagen med annat men tänkte det var dags att ta tag i skiten.
av jaderlof
MickeM skrev:Oajj!
Lysande oljelampa , i kombination med knackande motor, och sedan tvärstopp, är tecken på stora fel.

Tyvärr.
Det var inte speciellt bra om man säger så. Då kom frågan om det är värt att byta motor eller om de är lika bra att skrota den?
av MickeM
jaderlof skrev:
MickeM skrev:Oajj!

Tyvärr.
Det var inte speciellt bra om man säger så. Då kom frågan om det är värt att byta motor eller om de är lika bra att skrota den?
Det måste ju konstateras på plats, givetvis, innan den skrotas.
Inte enbart baserat på avståndsdiagnos över internet, 100% baserad på din berättelse.

Men:
Mycket få V70 årgång -99 är värd ett motorbyte ekonomiskt, eller besvärmässigt, om man inte har det som ren hobbysyssla och gott om tid.
Motorbyte på verkstad kostar mer än en betydligt nyare, och väl fungerande V70.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hurvida motorbyte är angeläget finns det bara en person på jorden som kan svara på - Du.

Det vi kan säga är att ett motorbyte är ett rätt stort projekt, men kostar inte speciellt fasligt mycket om man har alla verktyg. Kanske 5-6k eller så, beorende på motor.
Att byta motor på verkstad är inte ekonomiskt försvarbart på en bilserie värd max 15k, då tittar vi nog på siffror närmare 20k i bara arbete, om inte mer.. Men tycker man om sin bil och vill ha kvar den så kan man ju givetvis kosta på den det om man vill det.

Personligen tycker jag så pass mycket om min bil att jag skulle byta motor i den om det skulle krävas(själv, inte på verkstad).
Men det skulle troligen bli ett sidoprojekt, och en ny/andra bil skulle troligen inhandlas under tiden.

Men som Micke säger så måste motorhaveriet konstateras på plats och inte över internet enbart baserat på dina ord... Du kan ju likväl haft tur att inget tagit så stor skada, även om det är tveksamt. Det är omöjligt för oss att svara på.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]