Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Halloy,
Söker lite erfarenheter kring sådan drift..Min morbror ska absolut ha en så'n och jag ska visst handla den ;-)
Har tittat på Bosch http://www.bosch-pt.com/se/se/aw/start/index.htm, med den senaste batteritekniken.

Säljs på Granngården fär 4999:-. Det kostar att vara ljudlös och miljö"rätt"!

Annan elvariant med sladd är inte aktuell.
Någon här som har erfarenheter kring denna driftsformen och kan dela med sej??

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av ER
Min erfarenhet av elgräsklippare som visserligen är 7 år gammal är att det är rena skräpet. Man måste klippa varann dag för att batteriet skall orka runt hela gräsmattan på en laddning även om det utlovas betydligt bättre drifttid än vad det tar att klippa mattan, eller ens orka klippa det tjocka gräset.
Numer är det enbart bensinare som gäller i gräsklippare, häcksax, trimmer och motorsåg och andra trädgårdsmaskiner för eldrivna gav enbart problem med avklippta sladdar, svaga motorer, maskinbyten efter 2-4 år även om det var dyra "kvalitetsmaskiner" av erkänt bra märken mm som enbart skapade mer problem än gjorde nytta för miljön.
Kommer INTE att göra ett nytt försök med batteriklippare då det är på tok för dyrt för vad man får för pengarna och kommer inte att hoppa på miljöhysterivågen igen då det inte är värt pengarna att hålla på och jävlas med batterier till höger och vänster och tvingas vänta på laddning även om det "bara" är 30min så är det för lång tid av väntan.
Kanske bättre batterier/motorer numer i gräsklipparna men enligt mig duger dessa ändast till små och okompicerade radhustomter som tar max 15min att klippa.
Vill han vara äkta miljöriktig så skaffa handjagad cylinderklippare och gör något roligt för resten för värt 5000kr är det inte enligt mig att köra på batteri.
av matzen10
Precis samma ord jag fått till mej av "säljare", ER! Har luskat runt under dagen.
Grejen är den att min morbror precis fyllt 80 och har alltid kört med handjagare. Han tycker det är "besvärligt" att få dela upp de 1200 kvm på för- resp. eftermiddag numera ;-)

Har fundering på att erbjuda mej mer engagemang i gräsmattan...Då blir det miljövänligt fast inte kyrkovänligt!
Jag hatar den där handjagaren, i själ och hjärta! :-(O) Men, men..
Tack för synpunkterna! Operation "mer engagemang" blir alltså nästa fas..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Men 1200kvadrat, då lär han få dela upp den i för och eftermiddag även med en batteridriven. Och vad har han för skarvsladdar om han ska klara hela mattan? (med intrasslingar runt träd medräknat;))

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Scania
...eller varför inte en robot-klippare? En såndär liten självgående som laddar upp sig själv vid behov. Lär fungera bra, vad jag har hört. Kostar visserligen 10-12 tusen för en som laddar upp sig själv via ett elurtag och dubbelt så mycket för en solcellsdriven.

Med tanke på storleken på gräsmattan och morbroderns ålder så kankse det vore något att överväga?
av Addekarlsson
Brainded skrev:Men 1200kvadrat, då lär han få dela upp den i för och eftermiddag även med en batteridriven. Och vad har han för skarvsladdar om han ska klara hela mattan? (med intrasslingar runt träd medräknat;))

mvh
Anders
1200 kvadrat är inte så stort egentligen. Det är vad min tomt är, och jag når över hela tomten med 30 meter skarvsladd bara. :D
Har testat. Har en 20 meter och en 10 meters, då når jag upp dit snöslungan når, och kan dra igång den efter sommarvilan. Slungan står så långt från kåken man kan komma på min tomt.
Så det beror i stort på hur det är utformat bara.

Men batteridriven, dom är nog mest anpassade för radhuslägenheter, med en liten pluttgräsmatta bara. För en trädgård blir det nog lite klent.

Mvh/ Adde

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]