Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
V70 -02

Vid lite högre hastighet, avfart från motorväg exempelvis, så aktiveras antisladdsystem vid vänstersvängar (upplevt det 4ggr hittills i rondeller de senaste dagarna)
Bilen agerar enligt systemet och motorbromsar sig, tills jag fått ner farten och tar mig ur rondellen.
Vad jag läst mig till så är detta sannolikt ABS kransen som spruckit. Och eftersom det sker vid vänstersväng och bilen "niger" på höger sida då det sker tänker jag abs-krans höger fram.
Innan jag ger mig på bytet tänkte jag höra om detta låter rimligt?
Problemet har hittills enbart uppstått vid ovan scenario, 3 av 4 gånger i samband med motorbromsning, den 4e vid acceleration i samma scenario, alltså inget random fel.
Vad tror ni? :)
Användarvisningsbild
av Vojje
det är ganska lätt att se om kransen spruckit om man tar bort hjulet och kikar underifrån...
av MickeM
Låter som en krans.

Byt båda, för dom är säkert lika dåliga, även om bara den ena är spräckt (för stunden).
Dom kostar typ 70kr st.

Bytet är inte så jobbigt, bara drivknuten inte är limmad i navet.
Momentnyckel krävs, och den superseriöse byter centrumskruven.
Dra INTE isär inre knuten för långt!
av MickeM
Jag hade samma problem ungefär, men i tvär lång högersväng.

Var vänster ring som hade två sprickor, men jag bytte båda fram på min V70 140hk 2005'a, och de var från Biltema.
(Högra ramlade av vid demontaget, så det var verkligen dags)

Passade kalasbra.

Det är samma yttre drivknut -99 till -07.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]