Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattias Jönsson
Nu tror jag att jag har använt sökfunktionen fullt ut... :wink: Men jag har ändå en fråga.

945:an (-94) som jag hämtar på tisdag är på det hela taget i fint skick, bortsett från klädseln som behöver en uppfräschning. En rejäl skumtvätt kommer antagligen att förbättra läget, men tyvärr finns det ett par hål i klädseln fram. Skruvmejsel i bakfickan, kanske?.... :(

Hursomhelst, det lutar åt en överdragsklädsel. Biltema påpekar att man inte får använda deras klädslar på bilar med sidokrockkuddar - och det hade jag inte ens tänkt på. Finns det speciella klädslar som är anpassade för sidokrockkuddar? Var hittar man såna?

Annars är min tanke att luska ut exakt var kudden sitter i sidan på stolen och göra en öppning i klädseln där. Och sen en liten "lucka" över öppningen, fastsatt med kardborreband.

Andra idéer?
av Addekarlsson
Mixtra inte med egna öppningar och så där, för man vet inte exakt hur en stol fläks upp vid smäll. Nu vet jag inte hur detta skulle påverka en SIPS, men jag hade inte vågat chansa på egna lösningar.
Köp en för bilen avsedd klädsel genom Volvo i så fall, eller köp en bättre begagnad stol och ersätt den skadade istället.

Man kan spärra SIPS med ett tillbehör, så stol kan monteras ur utan risk för otrevligheter. Spärren sitter bakom en liten lucka, strax under/framför "leden" mellan sits, ryggstöd.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ThaSaint
SIPS, Side impact Protection System i sig innebär inte sidokrockkuddar. Säker på att du har det?
SIPS 'r lite extra förstärkning i karossidan, och en balk rätt genom dörren blandannat.
kom '92 om jag inte minns fel

//Erik
av Mattias Jönsson
Självklart!!!

Med tanke på att det inte sitter någon airbag ens på passagerarsidan så är ju sannolikheten liten att det finns sidokrockkuddar. Jag tror jag får ta en titt i böckerna... :oops:
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]