Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min förarruta slutade fungera ett tag, sen efter 2 veckor hoppade den igång igen. Har funderat och jag tror det är smuts i kontrollpanelen i förardörren (det ser skitigt ut "uppifrån"). prova att tokjucka kontakten upp och ner och ge dörren en amerikansk service (slå, slit och dra i dörrsidan), det KAN hjälpa.

Om den går ner 3 cm och sen stannar, oavsett hur du trycker, så kanske rutan nypt eller nåt?
Om det är smuts i kontrollpanelen (DDM) som är problemet är det nog en effektivare lösning att ta bort klädselpanelen på dörren och sedan ta bort DDM från panelen så att man kan göra rent den ordentligt vid knappsatsen.
Då får jag hoppas att det börjar fungera igen om 2 veckor :D

Gör det inte då får jag nog ta till en amerikansk serivice :P

andersuw: Finns det någon lathund över hur man går tillväga här på forumet...Annars så blir det nog att jag får kolla på några youtube klipp när det väl är dags :wink:
Att demontera dörrklädseln på en V70N -00 (jag antar på basis av din signatur att det handlar om en sådan) är tämligen enkelt.

1. Snäpp loss plasttriangeln längst fram vid A-stolpen. Den skall bara dras rakt ut.

2. Ta ett fiskben (även kallad P-mejsel) och dela på det handtag som du stänger dörren med. I kanten av handtaget finns en skarv runt om. Peta i den skarven och bänd bort den övre delen av handtaget, det vill säga den du ser när du sitter i förarstolen.

3. När man fått bort ovandelen/locket på handtaget hittar man ett par torxskruvar där bakom som skall ur.

4. Tryck in centrumsprinten i de plastnitar som sitter runt kanten av klädseln. OBS att du inte skall peta ut sprinten helt. Då trillar den ner i dörrsidan och kan vara svår att hitta. Det räcker med att du petar in den några millimeter tills det säger klick. Ta sedan ur platsnitarna.

5. Vinkla ut klädseln en aning i nederkant, lyft av den från de fästen i ovankant som den hänger på och koppla bort vajern för dörröppningen och elanslutningarna till styrenheten i dörren.

Om du även vill/behöver ta bort styrenheten (Driver Door Module, DDM, på förarsidan, Passenger Door Module, PDM, på passagerarsidan) kan du på förarsidan ta bort alltihopa, inklusive knappsatsen, efter att ha lossat en skruv. På passagerarsidan sitter dock knappsatsen fast i klädseln så att man istället måste dela på knappsats och styrenhet. Styrenheten sitter fast i klädselpanelen med en skruv som förstås skall ur. Sedan måste man med milt våld bryta undre delen av styrenheten bort från klädselpanelen så att de hakar närmast klädseln som håller ihop den med knappsatsen släpper lite. När man väl fått hakarna att släppa på insidan närmast klädselpanelen kan man sedan enkelt peta upp hakarna på utsidan med ett fiskben.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Du antar helt rätt :)

Tack för info andersuw.

Så vet jag hur detta går till när det väl är dags.
Blir lite pilligt märker jag,men det får jag väl ta när den dagen kommer :wink:
Ha en trevlig kväll nu. :-)-)
Hoppar på denna tråd. Har också problem med förarrutan, när man trycker ned så går den ca 3cm ned och stannar. Trycker man upp så går den upp. Har även märkt att vänster eluppvärming av backspegel inte fungerar. Finns det någon gemensam nämnare tro??
Att rutan inte går ner helt kan bero på att hissmekanismen kärvar. Det finns ju klämskydd på hissmekanismen och om det går onormalt trögt stannar motorn av det skälet. Uppvärmningsfelet beror sannolikt på trasigt värmeelement i spegeln eller kablagefel av något slag. Den enda gemensamma nämnaren mellan fönsterhissen och spegeluppvärmningen är att båda styrs av DDM (Driver Door Module, styrenheten under knappsatsen på förardörren). Man jag skulle nog inte misstänka fel på DDM i första hand. Eventuellt kan det ge något att läsa ut felkoder med en Volvospecifik läsare. Annars är det ju enkelt att ta bort klädselpanelen för inspektion och eventuella åtgärder.
andersuw skrev:Att rutan inte går ner helt kan bero på att hissmekanismen kärvar. Det finns ju klämskydd på hissmekanismen och om det går onormalt trögt stannar motorn av det skälet. Uppvärmningsfelet beror sannolikt på trasigt värmeelement i spegeln eller kablagefel av något slag. Den enda gemensamma nämnaren mellan fönsterhissen och spegeluppvärmningen är att båda styrs av DDM (Driver Door Module, styrenheten under knappsatsen på förardörren). Man jag skulle nog inte misstänka fel på DDM i första hand. Eventuellt kan det ge något att läsa ut felkoder med en Volvospecifik läsare. Annars är det ju enkelt att ta bort klädselpanelen för inspektion och eventuella åtgärder.
Kollade idag igen och nu ville den inte gå ner alls. Man såg och även hörde motorn att rutan ville gå ner men gick bara någon mm. Samma på passagerarsidan även om man körde den från passagerardörren. Bakrutorna går utan problem. Blir nog till att riva klädseln på förardörren och kika.
Om det beter sig konstigt på båda sidorna kan man även misstänka att hissarna tappat sin initiering. Det går i så fall att fixa med hjälp av VIDA/DiCE.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...