- tis 27 dec 2016, 11:23
Precis som du skriver Lennarte är det den inre som håller oljan kvar dvs med "inre" menas ca 5-10cm in från navsidan, inte inuti bakaxelklumpen :). Jag har ett glapp även fast jag bytt både den packboxen och hjullager. Drivaxeln kan dras ca 1-1½mm rakt ut även när allt är monterat men den glappar inte upp och ned och ingen olja smiter ut. Men ett schims där hade nog gjort susen.
För att dra ur drivaxeln måste du först montera bort/lägga åt sidan bromsok, bromsbelägg, bromsskiva, handbromsbackar & sen tror jag om jag inte minns fel att du måste ta bort 2-4st bultar typ 13mm skalle, efter det när allt är "löst" är det "bara" att ta en glidhammare och dra ur axeln. Se upp så inte bakaxeloljan rinner ur eller så tömmer du den först och passar på och byter när du ändå håller på. Oljan finns på Biltema i 1L dunkar och du behöver en oljespruta/pump för att fylla på och när du gör det ska bilen helst stå plant. Lossa alltid påfyllnadspluggen Innan du tömmer.
Kontrollera hjullagret som sagt, det kan vara lika bra att byta det på en gång. Det gör du inte själv så länge du inte har en press som klarar ton, ta i så fall med drivaxeln till en lokalverkstad så pressar dom säkert av/på för en rimlig slant, i bästa fall en påse nybakta bullar ;).
Glöm inte fetta packboxen som Lennarte skrev!
Det där "specialverktyget" du pratar om Lennarte, vad kan det vara? En hylsa i lagom storlek? :)
RWD - Real Winter Drivers