Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
God fortsättning allihopa!

Detta kommer att bli en konstig tråd men ska försöka att förklara mig så gott det går!, och alla tips är välkomna!

Sitter här i min ensamhet framför tvn, hela familjen sover, öppnat en bärs och njuter av julledigheten. Men jag har en sak som jag stör mig så otroligt mycket på.

Min bil, min splitter nya fullt utrustade xc60 awd d4 summum.

Får inte den sköna känslan över bilen att.this is IT, min bil, våran bil, familjens arbetshäst, my precious osv osv

Vilket jag har fått med mina tidigare bilar som tex Fiat freemont V6, Kia ceed SW, fast "skitbilar" så kände man sig hemma, typ att detta är våran bil, svårt att förklara, min ögonsten, ska ta hand om dig för evighet osv osv.....

Försöker tänka vad det var som gjorde att jag inte fick denna känsla över våran nya xc60.

Första resan med bilen från Skåne, bilhandlarn hem till Halland var fantastisk. Men sen försvann allt.

Efter en vecka så hände något med sensorerna och bilen började att tjuta konstant, in på service i ca en vecka, fick låna en hyrbil, en xc70.

Två veckor senare fick jag veta att min generator inte klarar av att leverera värmen till ratten/ säten, vilket inte alls kändes som på dem alla demobilar vi hade testat dvs xc60 demobilar,( för dem som är nya i ämnet så finns det en tråd längre ner som är skapad av mig som förklarar problemet och all skit runt om det.

Och så var det dags igen. I förra veckan när jag skulle starta bilen och ta en sväng till biltvätten så får jag upp en massa felmeddelande att alla säkerhetssystem är ur funktion och kräver service, in med bilen igen denna gången via Volvo assistans, mekanikern nämnde att man fortfarande kan använda bilen, men att alla säkerhetssystemen är urfunktion, men jag vägrade att använda den, det är ju dessa system jag har betalat för bl.a. Fick låna återigen en xc70,

Och nu fick jag tillbaka bilen, men jaa känslan stör mig som f**, ingen alls glädje över bilen. Det känns som bilen saknar personlighet, Vf? Har T.o.m. Börjat att kolla bytesmöjlighet till just en xc70,

Är det jag som har tappat hoppet om den?
Är jag kanske för nojig nu att jag måste köra jätte pedant och inte vågar köra aktivt för att det är en såpass ny bil? Och något mer som kommer att gå sönder? "Förmodligen min enda Nya bil som jag köpt helt ny" fick bra rabatt och just att det är en Classic"?+

Jaa frågorna är en massa,

Är kanske tiden, svaret? Ge bilen tid?

Vad kan man göra? Vad tycker ni?
av Daniel73
Bilen går inte sönder av att köras. Den är byggd för att användas.

Bara att gasa och styra.

Problem går på garantin.
av HiTek
Har du testat en annan mekaniker hos annan firma för garantiåtgärderna bara för att se vad du får för respons / lösningar?
Jag tycker det låter märkligt med en vecka för att fixa sensorerna och sedan ger infon att generatorn inte orkar dra runt rattvärmen och värmen i sätena? Förvisso kan det väl kanske vara dåligt batteri eller defekt generator?
Det kan vara rena mjukvarurelaterade fel för alla 3 felen (säkerhetssystemen inräknat) så här långt. Hade jag varit mekanikern hade jag laddat om mjukvaran helt för berörda styrenheter om det inte redan gjorts. Det mesta i bilen idag är beroende av att mjukvaran fungerar, annars är det kört kort och gott. Det mesta med IT löser sig med ominstallationer / omstarter.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag förstår TS, min förra V70 började problemen dag 1 och det fortsatte sedan i nästan 3år, nära 20 verkstadsbesök om jag inte mins helt fel.
XC60in har nu avverkat 1500mil och 8mån och det tuffar på, Jag började ochså kolla på nytt direkt då V70in började krångla, stod dok ut i över 3år sedan byte jag in skiten och tog förlusten på 150k, det var det värt alla gånger.

Men såklart ska du fortsätta köra bilen, det är verkstans jobb att se till att den fungerar, och det är nog lite för tidigt att kasta in handduken.

Hoppas det löser sig för dig.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det liknar ju skit!!
Ge bilen en chans till. En gång har jag känt vid ett bilköp att det inte blev rätt och den sålde jag rätt snart.
Fast är du sugen på en XC70 så varför inte leta på en fin och byt in den du har.
av KrilleW
Det är tråkigt när en helt ny bil krånglar, men tyvärr så är det ju omöjligt för en bilfabrik att lämna ifrån sig 100% felfria bilar. Men samtidigt brukar man ju säga att en bil aldrig är så bra som när den skall sluta tillverkas. Jag tycker du ska ge den lite tid, kanske hade du bara lite otur i början. Är det felen i sig som gjort att du tvekar på bilen, eller känner du att bilmodellen i sig blev fel?

Jag tycker som sagt du ska ge den en chans till. Det kommer förmodligen kossa dig mer än det smakar att byta bil.
av AdrianH
HiTek, det är inget fel på generatorn utan det är så som Volvo har valt att göra med vissa bilar, Vf? Det försöker jag att ta reda på (Finns två olika generatorer Volvo slänger in i bilarna, en på 170 amp och en på 230amp, får du den mindre så klarar inte generatorn att driva runt allt, utan allt blir ljummet men aldrig varmt, finns en separat tråd om det i forumet, vet ej hur man länkar

Derank
Vid senaste missödet med säkerhetssystemen, så passade jag på att fråga dem ang värmen, då hade bilia fortfarande inte fått in någon konkret fix, har faktist tagit saken lite i "egna" händer, och har en möjlighet att få en "Stor" generator skickat upp till Sverige,men installationen måste isf göras av en auktoriserad verkstad, dem i Skåne där jag köpte bilen från,gör det gärna i goodwill syfte och byter den, MEN dom håller på att kolla med Volvo om dom ens får göra det, så att inte bilen brinner upp tex, sa killen på verkstan, Men inget har hänt än, och vintern är här nu.

KrilleW det är nog både och. Felen i sig, speciellt generatorn, stör mig väldigt mycket, men nu har man tyvärr börjat att gemföra bilarna med varandra, dvs med en xc70 d4 awd summun, som jag har fått låna under dessa tillfällen.

Fast det är samma motorer så känns den gamla d5 så mycket bättre optimerad i xc70n, den är tystare, kvickare, mindre buller, drar mindre, bilen är mer komfortabel, tystare, större bagage utrymme, nu är jag väldigt överdrivet petig med alla dessa punkter, min har tex dubbdäck det har inte xc70n jag har lånat. Kan det verkligen göra en sådan stor skillnad i komfort?. xc60n är ju en nyare plattform, finns säkert 100 grejer som är bättre på en xc60 men tror du man tittar på det positiva i en sådan situation,? nej tyvärr inte, fast man igentligen borde göra det

Tack för all input!
Användarvisningsbild
av Derank
Jag gick själv från en V70 -12 till XC60 -16 och V70in är ju ljusår komfortablare, men så länge man håller sig till de stora vägarna och i stan funkar XC60in bra för mig, men hade jag bott efter någon risig Norrlandsväg hade jag aldrig köpt en XC60, det är den för stötig för.

Och jag gick även från bensin till diesel, och du må tro att jag tyckte att D4an rassalde och vibrerade de första 4-500milen, ,men man vänjer sig,

Men sätter jag mig i en bensinare idag då tänker jag direkt att, nästa gång blir det bensin igen. Hade jag haft råd med en T6a då jag köpte XC60in hade jag tagit en sådan, men pengen räckte inte.

Jag kollade min egen generator och det var en 180amp enligt reservdelsnumret iaf.
av kmi
Hade definitivt behåld xc60'en.
Generator och säkerhetssystem ska gå att fixa.
Xc60 känns som en mycket mera modern bil jmf. Med en xc70. ( Har ägt båda bilarna)
Hitta en bra personlig mekaniker som faktisk bryr sig om att lösa dina problem. Jeg känner tyvärr bare til sån i Malmö/Limhamn.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]