Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkev70
Är de nån mer än jag som bytt vindruta på sin V70N? Iallafall så fick jag min ruta bytt och får tillbaks den med en grisig ny ruta. På innersidan är de en vit hinna som jag bad dom putsa bort utan att ett bättre resultat. Nu har jag själv putsat rutan utan att lyckas få bort hinnan.Jag har även kontaktat Volvohandlaren och dom säger att de är ett produktionsfel på den, men man vill inte byta ut den utan säger att jag ska hoppas på att få ett stenskott så den spricker. Är de nån som har något tips hur jag ska göra???
av andersuw
Om Volvoverkstaden monterat en defekt vindruta åt dig är det ju bara att kräva att de byter ut den. Att hävda att du bör vänta tills du får stenskott i den är ju rena löjan.
av semmelman
Väldigt konstigt att de inte vill byta till rätt, får du åtminstone slippa betala för skiten?
Testat ättika? (vinäger) Brukar funka på mycket.
av Henkev70
Jag har testat med de mesta men inte med vinäger. Jag kan väl säga att under backspegeln syns de ringar i den vita hinnan.
av semmelman
Om det är ringar efter en sugklocka så testa Sidol eller annat rengöringsmedel för keramikspishällar, med försiktighet, å sen tas bort med industrisprit. Alternativt testa ättika å lite vatten före. Enligt: http://www.nordan.se/nordan/artiklar/pr ... ar-pa-glas

Om det är spår av kitt som det kan bli på vanliga fönsterrutor och som aldrig går bort hur man än tvättar så tar man krita och pudrar på och gnugga rent med bomullstrasa, det är iofs inte kitt du har på en bilframruta men kanske nåt liknande. Om krita kan ersättas med barnpuder som är lättare att hitta vet jag inte, det är inte riktigt samma sak.
av Cox
Kontakta ditt försäkringsbolag och berätta hur denna Volvo handlare beter sig. Så ska du se att dom strax kontaktar dig för utbyte av den defekta rutan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man behöver ju inte byta ruta för att den är smusig.

Polermedel/rubbing tar ju bort det mest hårt sittande beläggning genom att det avverkar lite av materialet, t.o.m glasbehandlingen som gör glaset vattenavstötande kan tas bort.
Användarvisningsbild
av apersson850
Bytt vindruta har jag gjort (min bil är en av de där limmet släppte), men det var inget fel på den nya rutan, såvitt jag kunde se.
Användarvisningsbild
av Derank
Henkev70 skrev:Är de nån mer än jag som bytt vindruta på sin V70N? Iallafall så fick jag min ruta bytt och får tillbaks den med en grisig ny ruta. På innersidan är de en vit hinna som jag bad dom putsa bort utan att ett bättre resultat. Nu har jag själv putsat rutan utan att lyckas få bort hinnan.Jag har även kontaktat Volvohandlaren och dom säger att de är ett produktionsfel på den, men man vill inte byta ut den utan säger att jag ska hoppas på att få ett stenskott så den spricker. Är de nån som har något tips hur jag ska göra???

Med det svaret hade jag tagit första bästa skiftnyckel i verkstaden och smackat in i rutan och bett dem gör om, gör rätt, Vilket idiotisk svar, jag hade blivit totalt vansinning alltså.

Ring försäkringsbolaget och berätta hur det ligger till, de kommer hjälpa dig.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]