Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Håller med Joel80 här. Ärligt talat, nästan alla lagar finns till av en väldigt bra anledning. Och enligt lag får man inte ha tonade framrutor. Jag menar, annars kan vi ju börja skita i lagarna rent generellt. Köra i 200 km/h utanför dagis, slå ned alla vi inte tycker om och stjäla det vi vill ha. Hade ni trivts i det samhället?

Dura lex sed lex*

(*Latinsk fras som översetts ungefär "Det må vara en hård lag, men det är ändå lagen")
Användarvisningsbild
av MartinS
Allt beror väl lite hur man använder det kan jag tycka. Jag hade förr en hobbybil under många år som bara gick fina sommardagar till/från lite olika motorbanor, trots att den var riktigt mörk utifrån var det aldrig några problem att se ut ordentligt, men visst, det hade ju varit bättre utan filmen, det kan man ju inte säga emot. Rutor bytte jag på cirka 10min per sida inför och efter besiktning. En gång på 13 år fick jag böter på 400kr, det kunde man ju ta :)

Bild
av llesrof
Visst vore det bra om alla hade det omdömet. Men det har inte alla. Tyvärr sätts lagarna utifrån de som saknar omdöme. Det är idioterna som styr samhället i den bemärkelsen.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Så nalkas det slutet mot år 2016 God jul! :-/]

Hur lagligt är det nu med att tona sina främre sido rutor på bilen? :-O)

Man ser ju hur mycket bilar som helst nu som åker runt heltonat förutom framrutan, ibland så kan man inte ens se in i sidan på en bil man kör om vem som sitter där, man ser det mycket på bmw men även nya volvo bilar?

Är de nya bilarna fabrikstonade så mörkt på främre sidorutorna, eller eftermonterade?

Hur tar de sig genom besiktningen? Att byta fönster inför varje besiktning vore ju knappast värt genom o plocka ner hela skiten på dörren?

?:-/ ?:-/ ?:-/
av Nelsson
Har sett hos min åf att att det tonas innan leverans, ej original. Besiktning är oftast inget problem för nybilskunder ;)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Inte? Det blir underkänt direkt på bilprovningen. Det får inte vara toning på sidorutorna fram. Vid flygande inspektion blir man tvungen att ombesiktiga med lagliga rutor inom en månad. Tyvärr är polisen ibland lite för osynlig på våra vägar.. Så är väl möjligt att folk lyckats slippa undan mellan besiktningarna.. Och är det en ny bil är det ju långt mellan dem. :/
Användarvisningsbild
av Derank
Han menar nog att de kan rulla i 3pr innan första bes.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja så menar han såklart.. Läste det som att besiktningen skulle ha större förbiseende med nya bilar med toning. Det vore märkligt. ;)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Såg en ny S90 i veckan som gick med riktigt mörka rutor runt om, även sidorutorna fram... Gick inte ens att se konturen av den som körde.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?