Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så bra. Då fattar jag. :)
När jag kollar bildelsbasen så har klumparna olika nummer även om det är
till D5 automat och av samma årsmodeller. De passar oavsett tillverkningsnummer med då t.o.m 2012?
Min slutväxel har nummer P1216646 sen ett nummer under som är T101905 utväxling 1:2,58.
Hej,

Lånar tråden lite då jag anar oråd med min nyköpta XC70 D5 -08.
Tycker det stämmer det som skrivits om ljud/brumm/missljud bak som uppstår vid 50km/h och ökar vid gaspådrag.
Låter som det skulle vara hjullagret, men då borde inte ljudet öka vid gaspådrag och nästan tystna då man släpper gasen.

Jag köpte bilen av en bilhandlare och har nu efter några dagars körning förstått att det där ljudet ska inte vara där.
Den har gått långt förvisso, över 25k mil. Men jag får nog lämna tillbaka den och hoppas på att det går att häva köpet.
Låter dyrt att laga.

Tips`?
Du kan ju alltid låta bilhandlaren fixa det... Om du i övrigt är nöjd med bilen. Det går på reklamation.. Om inte handlaren har uppgett att det är fel där i varudeklarationen är det bara att utnyttja den rätt du har enligt konsumentköplagen.
Fick byta bakaxel på min XC70-10 kostade 21"... Tydligen inte alls ovanligt oturligt nog hade jag fel försäkringsbolag så de stod inte för något samt att volvo inte tog någon Goodvill. Hade reparationer för drygt 50 000 på mindre än ett halvår... Surt!!!
Ja har skrivit ett mail nu till bilforman och beskrivit problemet. Får se hur han ställer sig till det.
Men det måste ju vara det där lagret alla pratar om. Pinjong eller vad det heter.

Det brummande/vinande ljudet kommer vid 60km/h och är som högst vid 80km/h, sen blir det mindre tydligt vid högre hastigheter. Även när jag vid 80 släpper gasen så minskar ljudet avsevärt. Har även lite vibrationer.
När jag ruckade på vänstra bakdäcket hårt så kluckade/glappade det. Hjulmuttrarna var åtdragen.
Kanske är både pinjonglagret och hjullagret.
Fan va trökigt. Man ska vara påläst när man handlar bil.
Gabriel skrev:Ni som bytt olja, ska den fyllas ända upp till pluggens nivå?
Eftersom det verkar vara brist på olja som orsakar förslitningen så kanske det skulle räcka att kontrollera och ev. fylla upp till rätt nivå igen?
Du skall suga ut några cl när det är uppe i nivå med pluggen. Tror det va fem cl, men år inte säker.
Hej Volvo vänner,

Efter att haft ett irriterande ljud från bakaxlen på min Volvo XC70 D5 08ar, beslöt jag mig för att byta pinjonhlager i bakaxeln. Kan varmt rekommendera TransMek i Göteborg. Ring till Johny och säg att du har set min rekommendation på Jagrullar. Johny och hans pappa har jobbat med växellåda reparationer i många år och är duktiga på transmissioner.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]