Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeyman35
Hej har köpt mig en v70 t5 -01 B5234T3 26000 mil med vissa fel. Antisladden varnar för fel, kod : abs00a2, abs00a3. (sidoaccelerationsgivare). Kommer efter några mils körning, ej hela tiden, lite då och då.
Ej lysande motorlampa, men begränsat laddtryck tror jag samt kod : ecm6806.
(turboreglering flödesfel). Har kört magnetventilen manuellt med Vida och hör hur den klickar. Nu undrar jag: Är det någon som nån gång har bytt denna "sidoaccelerations-givare" ? (Dyr rackare,ca 2000:-) Eller kan det va något annat?
Ang ecm6806: Är det vanligt att wastegaten kärvar på dessa bilar? Eller ska man chansa och byta magnetventilen som styr turbotrycket..
Angående laddtrycket så är det mycket möjligt att det är magnetventilen då det är mer regel än undantag på dessa att den blir utsliten. Det bästa hade ju varit om du känner nån som du kan byta med för att testa.
Att wastegaten kärvar vet jag inte om de är så vanligt, men på min 2.5T så var fjädern för svag för att kunna hålla laddtrycket efter att jag chippat den. Kanske kan va något att kolla upp?
Mvh

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]