Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stuffs
Lucif3r skrev:Hm, så det finns slangar med invändigt lim.... Aldrig sett eller stött på(står att "limmet" ska smälta ut och synas så..) tidigare. Kan inte riktigt se vitsen med det dock, eftersom en korrekt krympt slang är lufttät t om, förutom det lilla som ev. kan sippra igenom själva gummit.
Jodå, vi handlar exklusivt på wurth och jag skulle nog säga att minst halva deras sortiment på krympslang är med lim. Deras motivering är att skarven klarar sig mot fukt och korrosion.

Själv är jag inte så insatt så jag vet om det hjälper eller ej Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av monarped111
jo ja förstår.
men e de olika tänger ,käftar på tängerna för kabelsko.
isolerad skarvhylsa och skarvhylsa med krympslang.
för om man kollar på bts 2 olika tängen som ja nämner,så ser käftarna lite olika ut.
borde ju va så att på skarvhylsa ska de va runda käftar .
o på kabelsko med klackar på sidoorna
av Rådlös
Till alla isolerade kabelskor 1,0 - 6,0 kvadratmm skall du ha den här tången: http://www.biltema.se/sv/verktyg/handve ... 000016796/ Ingen annan. Och det finns ingen skillnad på rörhylsor eller olika kabelskor, flatstifthylsor eller ringkabelskor. Det finns oisolerade kabelskor, men dom har en helt annan modell på klämtänger. I sammanhanget kan vi nämna att kabelskor över 6 kvmm är alltid oisolerade.
Som jag sa tidigare, jag har jobbat många år med detta, men gör det inte längre. Jag skulle inte "gå på det" om någon sa att det finns kabelskor med krympslang. Eventuell krympslang sätter/krymper man på efter att man har klämt kabelskon med: Rätt Kabel, Rätt Kabelsko och Rätt Klämverktyg.
Kabelskorna och klämverktygen har en färgkod: Röd = 1,0 + 1,5 kvmm, Blå = 2,5 kvmm, Gul 6,0 kvmm. Kablar har ingen färgkod eftersom deras färger betyder något helt annat. Men det skall framgå av förpackningen vilket kvmm det är och den mäts alltså i kvadratmillimeter tvärsnittsarea.
Användarvisningsbild
av stuffs
Rådlös skrev:Till alla isolerade kabelskor 1,0 - 6,0 kvadratmm skall du ha den här tången: http://www.biltema.se/sv/verktyg/handve ... 000016796/ Ingen annan. Och det finns ingen skillnad på rörhylsor eller olika kabelskor, flatstifthylsor eller ringkabelskor. Det finns oisolerade kabelskor, men dom har en helt annan modell på klämtänger. I sammanhanget kan vi nämna att kabelskor över 6 kvmm är alltid oisolerade.
Som jag sa tidigare, jag har jobbat många år med detta, men gör det inte längre. Jag skulle inte "gå på det" om någon sa att det finns kabelskor med krympslang. Eventuell krympslang sätter/krymper man på efter att man har klämt kabelskon med: Rätt Kabel, Rätt Kabelsko och Rätt Klämverktyg.
Kabelskorna och klämverktygen har en färgkod: Röd = 1,0 + 1,5 kvmm, Blå = 2,5 kvmm, Gul 6,0 kvmm. Kablar har ingen färgkod eftersom deras färger betyder något helt annat. Men det skall framgå av förpackningen vilket kvmm det är och den mäts alltså i kvadratmillimeter tvärsnittsarea.
Vad är det då för produkt ifrån wurth jag bifogade bild på?

av Rådlös
Stuffs: "Vad är det då för produkt ifrån wurth jag bifogade bild på?"
Jag vet inte, men har två hypoteser. A: Plasthylsan på bildexemplen har en bred "midja" runt kopparröret. Den gör man väldigt enkelt med krympslang, som egentligen är en sorts plast.
B: Ett språkfel. På engelska heter kontaktpressning Crimping. Den som missade några lektioner i skolengelskan kanske översätter det till Krympslang?
Användarvisningsbild
av stuffs
Rådlös skrev:Stuffs: "Vad är det då för produkt ifrån wurth jag bifogade bild på?"
Jag vet inte, men har två hypoteser. A: Plasthylsan på bildexemplen har en bred "midja" runt kopparröret. Den gör man väldigt enkelt med krympslang, som egentligen är en sorts plast.
B: Ett språkfel. På engelska heter kontaktpressning Crimping. Den som missade några lektioner i skolengelskan kanske översätter det till Krympslang?
Jag använder iallafall dessa ifrån wurth så som dom beskriver det. Pressar dom, och värmer sedan. "Plasten" krymper då ihop och sluter tätt emot kablarna som går in i hylsan.

Användarvisningsbild
av stuffs
Rådlös skrev:Stuffs: "Vad är det då för produkt ifrån wurth jag bifogade bild på?"
Bild

av Amarace
Rådlös, du må ha arbetat med det förr, men såna där skarvhylsor finns bevisligen, en vanlig skarvhylsa som har en slags krympslang som är lim i, istället för plasthylsan som vanliga skarvhylsor har. Såna har då funnits iaf senaste 25 åren.

Vanlig kabelskotång används, jag bar använt olika och aldrig haft problem med några skador.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]