Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoV70Forever
Hej alla volvoexperter!
Jag är på gång med att byta upp mig några årsmodeller och ska ha en V70 r-design från 2011 och uppåt men velar mellan ft 2.5 och d5. Vill inte ha en trött bil men samtidigt en som inte är på verkstad hela tiden så frågan är vad ni som har el har haft någon av dessa eller helst haft båda två och kan jämföra.. Provkörde en 2.5 ft 2011 men blev inte vrålimponerad av draget, men visst det är ju inga problem att göra en omkörning. Kan tillägga att det var en automat vilket gör att den tappar lite i acceleration. Men hur står den sig jämfört med en d5a? Och en d5a awd? Får ju för mig att dieseln är ännu tröttare? Vet dock inte om det va etanol el bensin i ft 2.5an. Och om man ska polestar chippa den, är det någon som tål detta sämre än den andra? Sen verkar det vara tätare serviceintervaller på en hybrid? Dyrare i drift och fler saker som kan gå sönder? En diesel är i och för sig högre skatt på så det kanske går på ett ut. Men tar som sagt emot era erfarenheter och tankar i detta ämne.
Mvh v70 4ever
av antstein
Hur långt kör du per år? Det är en bra fråga att börja med. Låga mil talar för en FT enligt mig.

Jag valde en FT och lät ÅF polestar-uppgradera den i samband med köp. Jag tycker att den är alldeles lagomt snabb, jag skulle tro att en D5 blir ganska långt efter i alla fall (hoppas jag..)

Valde den femcylindriga eftersom den producerats länge och är ganska okomplicerad i sin uppbyggnad. Nu fungerar allt än så länge, tycker att totalekonomin blir vettig och att den ska servas med oljebyte varje år hade jag gjort även om den hade haft längre intervall.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Om du har ekonomi för det skulle jag råda dig att hitta en 2013, eller iaf en 2012.
Jag har en 2011 D5 AWD och jag är mycket nöjd med den, men Sensus-systemet med 7"-skärm som kom 2012 hade jag hemskt gärna haft! Bluetooth-streaming direkt från mobilen med t.ex. Spotify saknar jag riktigt mycket! 2013 fick ju automatväxlade bilar ny och bättre växelväljare, manuella/sportläget åt rätt håll, belysning i knoppen m.m.
D5 från 2012 har ju lägre angivna Co2-utsläpp också, gör en del på skatten. Med Polestar är D5:an duktigt snabb den också...
av antstein
Blåtands-streaming saknar jag också - men det går att lösa med eftermarknadsgrejer för några kronor. Köpte från eBay och det fungerar över förväntan. :shock:
Användarvisningsbild
av Perra83
Det roliga med en skaplig diesel är att det finns klös från låga varv och D5 drar även på högre varv. Samtidigt går det att köra rätt snålt.
Blåtands streaming är ett måste.
En D5 manuell med Polestar el RICA går väldigt bra.
av VolvoV70Forever
Kör väl en si så där 1500mil per år. Har också sökt mest efter nyare än my11 men hade inte tänkt lägga mer än 170-190 så ska man ha en 12a el 13 blir det svårt att hitta en som inte har gått under 16-17000 mil om det är en d5a FTn kan man däremot ha tur att hitta, men sen vill jag ju ha en automat och en röd samtidigt som den ska vara fint skick på :) inte lätt att hitta en som har allt man önskar... Men viktigst är att den inte har gått jättelångt. Är det någon av dessa som har större problem med motorerna än andra? Hört att det är problem med multiremmen på vissa men vet inte om det är någon av dessa? Och hur kollar man det? Är det bara att se kvittot på va som är bytt som gäller el nåt man kan kolla själv?
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jag kan väl inte säga att min FT känns trött men du kanske har högre krav och då ska du välja bort dieseln som ju är tröttare än FT´n. Kör min på 98 oktan, inte etanol, minimal skillnad. Vi kör ungefär samma sträcka som du så det blir service en gång per år.
FT´n är törstigare än D5 och bägge har väl tyvärr ungefär samma problem med motorerna, nämligen dessa eländiga remmar som, om det vill sig illa, kan orsaka en del otrevligheter. Min Volvotekniker sa att om man hör ett gnisslande/skärande ljud från motorn ska man åka in på verkstad men om man har en riktig jäkla otur räcker det tydligen att det kommer in en sten vid remmen.
av mbc
VolvoV70Forever skrev:Kör väl en si så där 1500mil per år. Har också sökt mest efter nyare än my11 men hade inte tänkt lägga mer än 170-190 så ska man ha en 12a el 13 blir det svårt att hitta en som inte har gått under 16-17000 mil om det är en d5a FTn kan man däremot ha tur att hitta, men sen vill jag ju ha en automat och en röd samtidigt som den ska vara fint skick på :) inte lätt att hitta en som har allt man önskar... Men viktigst är att den inte har gått jättelångt. Är det någon av dessa som har större problem med motorerna än andra? Hört att det är problem med multiremmen på vissa men vet inte om det är någon av dessa? Och hur kollar man det? Är det bara att se kvittot på va som är bytt som gäller el nåt man kan kolla själv?
Köpte min d3-13 för 175 i mars på firma.
Mkt utrustning, aut, dynamic, gps, herrgårdsvagnpaket mm, fick med polestar, vinge, vinterdäck samt en service i priset.
12500 hade den gått då, har inte kollat runt men dom måste ju blivit billigare nu tycker man, så för dom pengarna du nämner bör du ju kunna hitta en fin välutrustad bil, eller har jag fel?
av antstein
2.5FT finns väl bara med R-design som 2011? Tror motorn försvann 2012..?
Användarvisningsbild
av Sceptic
antstein skrev:2.5FT finns väl bara med R-design som 2011? Tror motorn försvann 2012..?
2,5FT fanns väl 2009 - 2011 men inte som 12:a.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]