- tis 20 dec 2016, 16:18
#1134012
Felkoden på antenn/ljusring har sannolikt inget med laddningsfelet att göra. Innebär bara att det är något fel på ljusringen vid tändningslåset. När det gäller CEM-DD30 säger VIDA följande:
"Felkodsinformation CEM-DD30
Villkor
Central elektronikstyrenhet (CEM) både sänder och tar emot information via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt - LIN (Local Interconnect Network). Om styrenheten registrerar en allvarlig störning, till exempel att LIN-kommunikationen är blockerad till styrenhet generator (ACM), sätts felkoden.
Felkoden är detekterbar då nyckeln är i tändningsläge II i minst 10 sekunder och batterispänningen är större än 10,5 V.
Obs! Vid CEM-DDxx felkoder ska inte central elektronikstyrenhet (CEM) bytas, då felkoden pekar på kortslutning av en eller flera ledare på LIN-nätet. Central elektronikstyrenhet (CEM) är den enda styrenhet som övervakar spänningsnivån på LIN-ledningarna. Central elektronikstyrenhet (CEM) är därmed den enda styrenhet som kan sätta felkoder för kortslutning av någon av ledarna till jord eller spänning. Byt inte central elektronikstyrenhet (CEM) vid LIN-fel, såvida det inte genom felsökning i VIDA har framkommit att central elektronikstyrenhet (CEM) har ett internt fel.
Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Skadad generator.
Problem med spänningsmatning till generator.
Kortslutning mellan LIN-ledningar.
Avbrott på en av LIN-ledningarna.
Internt fel i annan styrenhet på samma del av LIN-nätet.
Felsymptom
Batteriet laddar ur"
Man måste mäta upp för att komma fram till vilken/vilka av de tänkbara felorsakerna det handlar om. Om du är bra på bilel kanske du kan diagnosticera närmare på egen hand. Om inte skulle jag åka till någon firma som pysslar med just bilel, inte minst generatorer.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut