Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt koppling cylinder tre gånger på ett halvår.
Andra gången märkte jag att oljan va missfärgad.
Sista gången jag byte kopplingcylindern kollade jag oljan ordentligt och såg att den va jätte grumlig. Helt missfärgad. Rör man runt så ser man olika skikt av olja. Den mörka oljan flyter upp.
Ändå har jag bytt /fyllt på ganska mycket varje gång jag har bytt kopplingcylindern men det blir bara värre.

Nu såg jag också att packningen i oljelocket hade börjat svälla upp också. Så det e något som gör att packningarna går sönder.

Hur ska jag få hela systemet rent. Och byta olja. Vad kan ha hänt. Kör alltid do4
Ingen olja i bromssystemet!

Bromsvätska är ingen olja.
Okunniga har hällt i Typ Citroens LDS olja för "den fanns hemma, och dyr =bra"
Då går det år H-E.
Ingen petrolium!

Dot 4 ska det mycket riktigt vara. Etlylen baserad. (Glykol, mer än olja)
Dot 5 är siliconbaserad = Nej nej.
Dot 5,1är Etylenbaserad men bara onödigt.

Men den blir grumlig med tiden. Den tar upp vatten.
Min är grumlig också, och jag skall byta den vid nästa service.
Okej Jag har ägt bilen i ca 5år. Och bytt växellåda, bromsar mm så jag har fyllt på bromsväska när jag har gjort något men aldrig bytt allt. Alltid dot4. Fast olika märken. Spelar detta kanske någon roll?
Idag får det vilket som bli att byta all bromsväska. Och hoppas kopplingcylindern håller. Den började kännas konstigt idag. Så denna gång höll den tyvärr en månad.
Man brukar rekommendera att all bromsvätska byts efter 2-3 år (alltså även till kopplingen). Vätskan är sådan att den suger åt sig fukt och det kan leda till korrosion här och var i systemet till slut. Tyvärr ofta i bromsok/slavcylinder. Såvitt jag vet är alla DOT 4 -vätskor blandbara med varandra, men jag skulle aldrig chansa på att blanda i en med annan spec (och DOT 5 är ju uteslutet, det är en helt annan sorts vätska). Behållare med bromsvätska som öppnats måste hållas väl förslutna om de ska förvaras - pga fukten.
Jonas_latt skrev:Nu såg jag också att packningen i oljelocket hade börjat svälla upp också. Så det e något som gör att packningarna går sönder.
Om den packningen är kass gör du klokt i att byta packning/lock. Om det står öppet där drar förstås vätskan åt sig fukt mycket snabbare.
rid54 skrev:Man brukar rekommendera att all bromsvätska byts efter 2-3 år (alltså även till kopplingen). Vätskan är sådan att den suger åt sig fukt och det kan leda till korrosion här och var i systemet till slut. Tyvärr ofta i bromsok/slavcylinder. Såvitt jag vet är alla DOT 4 -vätskor blandbara med varandra, men jag skulle aldrig chansa på att blanda i en med annan spec (och DOT 5 är ju uteslutet, det är en helt annan sorts vätska). Behållare med bromsvätska som öppnats måste hållas väl förslutna om de ska förvaras - pga fukten.
Har mig veterligen aldrig ägt någon bil med manuell låda och hydrauliskt styrd koppling. Tidigare var det ju vajer för kopplingen. Är det alltså samma behållare för kopplings- och bromsvätska så att man bara har en vätskenivå att hålla koll på och där man alltid per automatik byter kopplingsvätska samtidigt med att man byter bromsvätska?
Hydraulmanöver för manuell koppling är inte ovanligt. Exvis vissa årsmodeller av Amazon hade det. Ibland är det separat behållare, ibland ett "fack" i bromsvätskebehållaren. För att byta måste man ju lufta överallt och flöda igenom systemet, så det är ju inte bara att tömma och återfylla behållaren /-na.
OK. Tack. Amazon är före "min" tid. 145, 245 och 745 hade alla vajer. Sedan blev det automat för min del och någon bil med manuell låda lär aldrig mer skaffa mig. :D
Är inte detta en av de klassiska dyra reparationerna på moderna Volvo? Med slavcylindern inuti sprängkåpan blir det jättejobbigt (= dyrt!) att byta. Därav att det är värt besväret att hålla vätskan fräsch med byten då och då och eliminera en felkälla (fukt>korrosion>dålig slavcylinder).
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]