Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Dags för ny tjänstebil och måste hålla mig till 7,5 basbelopp.
Jag kör idag en V40 CC Summum, Automat (6-steg) med Panoramaglastak, som jag tagit över av en annan brukare.
I familjen ingår två små barn, en på 2 år och en på 3 månader.

Har en bekräftad beställning på en V90 D3 Kinetic Automatväxlad (6-stegad) med Business-paketet. Då får jag bara in Klimatpaketet med VOC och Intellisafe Surround som extra utrustning.

Nu är jag i valet och kvalet kring om jag ska ändra mig och välja en V90 D3 med manuell växellåda istället? Då kan jag välja Business Advanced och får då Momentum-nivå, med 12,3 tums förardisplay, keyless entry, dim- och kurvljus, elmanövrerad baklucka. Jag har kört manuellt växlad bil ända fram till april 2016 då jag tog över denna tjänstebil. Idag kör jag dock väsentligt mer än tidigare.

Hur har ni andra tjänstebils-köpare resonerat?
Tacksam för alla synpunkter.
T4 är inget alternativ? Då "får" du ju 8-stegs låda billigare än D3. (basbeloppet ökar väl något till 2017 också)
Resonemanget här går väl mest i att det är svettigt att få till en S/V90 med någon trevlig utrustning vid begränsad tjänstebilspeng.
Man får börja krångla med mkt prylar bredvid offerten.
T4 var välkomnad prismässigt.
Biltypen är verkligen "fel" med manuell, men visst det kommer nog rulla några sådana snikisar, då automatlådepriset inkräktar för mkt på basbeloppen.
Personligen har jag svårt för bilen utan inscription + lite mer

Största I-landsproblemet är ju att knappt någon av oss här som kikar på S/V90 behöver ha en så stor bil, men det är ju typ ointressant att köpa nån annan Volvo nu.
Tro mig Martin, jag har drömt om en manuell T6 i ett decennium, minst. :)
Föredrog länge manuella lådor men efter 6 år med BMW:s 8-växlade automat skulle jag aldrig välja manuell igen. Beror i och för sig lite på var man kör. Vid kökörning är automat ett måste och den adaptiva farthållaren kommer mer till sin rätt med en automat.
Jag skulle ha valt manuell låda om den funnits till V90 D5AWD CC, men jag tycker att volvos åttastegade automat
är bra mycket bättre än den sexstegade automaten som provkörde i samband med att jag köpte XC60n, kan
ärligt säga att om inte manuell hade funnits som alternativ då så hade det nog blivit en Audi....

Ska bli spännade att se vad jag tycker om automaten efter att par veckor.......(Bara 13 veckor kvar).....

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]

Prestige Performance

Mer eller mindre så ja :-) . Sen finns det g[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]

Ett annat sätt är att se det som par[…]