Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei mine Svensk Volvo venner.

Har en XC70 II fra 2010 med en 2,4D, med automatgir. Har motorkode D5244T16.
Bilen er kjørt 101 000km.

Er nøye vedlikeholdt, aldrig slept tung last. Har eid den siden ny.
Service vær 15 000km inkludert luftfilter og dieselfilter.
Flushe automatgirkassen på 98 000km, den oljen som ble tappet ut var rød og fin.

Men nå over til problemet.

Jeg har periodisk feil ved at jeg mister motorkraft/ikke vil gire.
De første gangene var feilen framme kun i 10 sekunder.

I dag hadde jeg feilen framme i 2 minutter, plutselig var alt ok. Forsøkte stoppe/starte motor, men feilen var der fortatt.

Føles ut som motor har begrenset effekt, jeg kan gi full gass men turtall og fart økes kun sakte opp.
Kan kjøre den helt opp til max turtall men den vil ikke gire. Men kan gire manuelt men fortsatt ingen effekt.

Har lest ut feilkoder med Wurth sin WOW tester uten at jeg får noen feilkoder.

Noen tips til en som snart skal på jule semester :?:

Noen som vet om LMM ikke gir feilkode på disse?
Tenker at det kan være feil med turboen, at den ikke regulerer.. men det burde gi feilkoder?

Mvh
Ole-M
Läser din felkodsläsare ut alla de felkoder som kan finnas och levererar dem i Volvos eget snarare än generiskt format? Om inte bör du läsa felkoder med en läsare som är specifikt avsedd för en Volvo i den generation du har. Rimligen finns felkoder satta med tanke på den beskrivning av symptomen som du ger.
Ja den leser ut alle feilkoder.
Skal forsøke å få lest ut feilkoder på Volvo i morgen, men kjekt å høre om d et noen som har vært borti lignende feil før.
Hade liknande problem på min V70 2010 för tre veckor sedan. Flera gånger när jag låg på landsvägen så var det precis som motorkraften var begränsad. Det hände inget om jag tryckte gasen i botten. Låg jag i 90 så ökade inte farten alls tex. Frikopplade jag samtidigt och gasade max så kom den upp i 4000 varv. Efter en stund kom kraften tillbaka igen. Hände flera gånger men efter ett tag så var det som vanligt igen.

Läste ut felkoder med min Dice och fick fram att det var en felkod ( ECM-P054400)på en avgastempgivare som tydligen sitter på partikelfiltret.
Körde ner den till verkstan och dom beställde hem den givaren och bytte den under dagen.

Givarens artikelnummer: VO 31431050
Kostade runt en tusenlapp för givaren plus 650kr för arbetet att byta den.
Har funkat sen dess.
Min blev klen som en gammal sidventilare när laddtrycksregleringen blev strömlös (på grund av avskavd kabel). Men växlingen fungerade som vanligt. Det vara bara kraften som var usel. Bilen orkade inte hålla farten på landsväg med släp efter när det blev lite uppförsbacke.
Fortsatt ingen feilkoder!
Fikk tips om feil i temp giver, då har bestilt tempraturgiver til partikkelfiltret, får den i morgen.
1450kr her i Norge.
Skal si i fra om det blir bedring :-)-)
olem skrev:Fortsatt ingen feilkoder!
Fikk tips om feil i temp giver, då har bestilt tempraturgiver til partikkelfiltret, får den i morgen.
1450kr her i Norge.
Skal si i fra om det blir bedring :-)-)
Har du varit och låtit Volvo läsa ut felkoder?

Då ska dom kunna se i VIDA om det varit felkoder på givaren.

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]