Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanskaSiden
Sammen ting her. Bestilte en S90 D4 i starten af maj som skulle leveras nu næste måned. Men leverans datoen
blev rykket af Volvo senere til midt marts 2017 = 10 måneder ventetid. Jeg er ikke imponeret a deres produktionsplanlægning.
av dfa
DanskaSiden skrev:Sammen ting her. Bestilte en S90 D4 i starten af maj som skulle leveras nu næste måned. Men leverans datoen
blev rykket af Volvo senere til midt marts 2017 = 10 måneder ventetid. Jeg er ikke imponeret a deres produktionsplanlægning.
Nej det är svårt att vara imponerad med tanke på att man hade liknande problem vid introduktionen av XC90 och borde ha lärt sig mer av detta.
Jag har fått min framflyttad 6 veckor totalt. Har inga exklusiva options utan en väldligt basic-specad Momentum.
av AndS
Då får vi se vad det blir, som jag tidigare noterat tecknade jag avtalet 1/12 och säljaren sa då maj som preliminär leverans, bekräftat v.13 och nu ändrat till v.10. Men det kan ju ändras på nytt :wink:
av Bruce71
Min V90 D4 Kinetic Business blev orderlagd under förra veckan, har fått v11-12 som första besked. Verkar helt klart som om Volvo nu har tryckt på gasen, antingen högre förtroende i att alla delar lirar ihop eller att de har adderat ett skift till.

Trodde att jag skulle få vänta till slutet av april/början av maj men mitten av mars låter ju betydligt bättre, dock så lär det väl bli en MY17 då gissar jag.
Användarvisningsbild
av joel80
grillchips skrev:T5 AWD hade ju varit fin också. :)
En TE har ju AWD.. En jävligt bra o snabb AWD också som man även kan välja att vara ständigt drivande på alla fyra hjul.
:)
av Jacobsson
Jag beställde min bil (dock en XC90 T8) den 21a september, "min volvo" visade då leverans V1, det blev efter en månad ändrat till V52 och nu ska bilen levereras V52 (den 28e) bilen kom dock till ÅF två veckor tidigare men pga många utleveranser blir bilen inte klar innan den 28e.
Det verkar i alla fall som att det går bättre nu, i alla fall för XC90. ligger produktionen av V90 också i Torslanda?
av AbcPori
Beställde min bil (V90 D4 awd) i augusti (Finland). Leverans skulle vara i slutet av december, men fick höra att det skjuts upp igen. Ringe upp och frågade efter leveransen, och fick som svar "vi återkommer så fort som möjligt med mera uppgifter". Detta var förra veckan :)
av AndS
Bruce71 skrev:Min V90 D4 Kinetic Business blev orderlagd under förra veckan, har fått v11-12 som första besked. Verkar helt klart som om Volvo nu har tryckt på gasen, antingen högre förtroende i att alla delar lirar ihop eller att de har adderat ett skift till.

Trodde att jag skulle få vänta till slutet av april/början av maj men mitten av mars låter ju betydligt bättre, dock så lär det väl bli en MY17 då gissar jag.
Kan ju vara så att skillnaden mellan MY17 och MY18 av V90CC är mestadels lite annan paketering funktioner/tillbehör, men i princip ingen skillnad på själva bilen orsakat av att MY17 ännu inte har levererats till kund. För min egen del har dessa MY ingen betydelse.
Användarvisningsbild
av grillchips
joel80 skrev: En TE har ju AWD.. En jävligt bra o snabb AWD också som man även kan välja att vara ständigt drivande på alla fyra hjul.
:)
Ja för tusan, det vore ju drömmen. Men TE tenderar ju att vara lite dyrare än en vanlig motor (även awd antar jag).
av dfa
Bruce71 skrev:Min V90 D4 Kinetic Business blev orderlagd under förra veckan, har fått v11-12 som första besked. Verkar helt klart som om Volvo nu har tryckt på gasen, antingen högre förtroende i att alla delar lirar ihop eller att de har adderat ett skift till.

Har funderat lite kring detta med leveranstider och tror det är så här ( alla som vet hur det igenligen är kan börja skratta)
Du kan ändra en bil fram till cirka 6 veckor innan leverans så om du får "kort" leveranstid beror det nog på att du får en bil som ÅF redan bokat och sedan ändrar åt dig. Det är bara att vara glad :D . Precis så hade jag gjort om jag vore ÅF och det var 6 månaders leveranstid, jag skulle förboka ett antal för att kunna få ut dem till kund snabbare. För MY17 för V90 är ju fullbokad säger man ju officiellt, så om din ÅF inte har någon förbokad borde leveranstiden vara cirka 6 månader.

För XC90 däremot verkar leveranstiden legat runt 3-4 månader ett tag nu och det finns fortfarande MY17 kvar som kan byggas.

Skall försöka släppa detta nu, men är fortfarande lite grinig för att jag själv väntat 8 månader... :roll:

Japp, men tack ändå!

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]

S40 2004

Hej, för att få ur startnycklen må[…]