Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Hej på er,

Vi har nu haft vår "nya" V70N -04 2.4, ej turbo, i drygt en och en halv vecka. Vi har stött på lite olika "konstigheter" när vi jämför mot den tidigare bilen vi hade, en 850 T5 -94.

Den accelererar ju inte, jättelångsam!! hehe.. nej då, skojar bara ;) Den funkar rätt bra så sätt, klart turbo är "starkare" i acceleration och omkörningar.. Men men, nu är det utan :)

1) Första vi var med om, var att jag gick ut lite tidigare dagen efter vi hämtade bilen, satt och hade radion på ganska låg volym kanske max 5 minuter. Går och kollar lite i bagageutrymmet och tar loss en plastbit bakom ett bakre nackstöd som behöver bytas ut. Inget farligt med det.

När jag går tillbaka och sätter mig i framsätet så kommer det upp "Låg batterinivå"!! Ok, så jag startar motorn för att få igång laddning och den var lite smått trögstartad, även om den gick igång någorlunda lätt. Ok, så batteriet kanske inte är perfekt.

2) Nästa grej var när vi kommit upp till Stockholm, hade hämtat den i Linköping. Vi kommer hem, stänger av bilen och lastar ur, sen ska vi iväg och handla.. startar bilen och får meddelande "ABS/Anti-spinn services erfordras" plus ABS lampan. VA FAN! Kör till där vi ska handla, handlar, kommer ut och sätter igång bilen.. Lampan för ABS håller igång ca 30 sekunder efter vi börjat åka iväg men inget meddelande.. sen släcks lampan. Har inte kommit igång sen dess.

För 1) sa stället där vi köpte bilen att det är så på nyare bilar, batterierna laddas inte tillräckligt och därför kan man inte sitta och lyssna på radion när bilen är avstängd. Vad är det här för jävla skit!? Ursäkta språket..

För 2) så "kan det bli så" när det är fuktigt och gärna kallt ute, på de flesta nyare bilar. Sen kan det även bero på hur "snabbt" man startar bilen, helst ska man slå på till läge 2, vänta någon sekund och sen slå på motorn. Det senare kan jag köpa, datorerna och modulerna i bilen måste hinna starta och stabilisera sig innan man drar igång motorn. Det låter väl vettigt..

Men att det kan bli så när det är fuktigt ute.. Vafan!?

Har sökt en hel del och blir inte riktigt klok. Enligt någon tråd här på forumet så ska V70N 04 ha bättre ABS modul än tidigare varianter och ska inte riktigt drabbas av fukt som kommer in i ABS styrenheten. Stämmer det? Kan jag kolla det på något sätt? Tillverkningsår på vår bil är 03 men modellår är 04.

Efter vi startat bilen "långsamt", efter det problemet vi hade med ABS, så har vi inte fått upp det felet igen.

Vad gäller batteriet så blev jag lite överraskad över att det satt bak! När jag läste manualen, så förstod jag det som att start-stopp batteri skulle sitta bak och ordinarie fram. Men så var det tydligen inte :P Vi har heller inte start-stopp funktion, så den behöver man inte oroa sig för :) Men hur som, skulle ut och mäta batteriet i förra veckan, men eftersom det satt under massa skydd och jag inte hade verktyg med mig ut så (plus att det var då jag fick reda på att batteriet faktiskt satt bak) så blev det ingen mätning. Det var så "kallt" ute också, så jag kände jag.. lämnar det till en annan dag :P

Såg en video igår att, det finns ju faktiskt en pluspol i motorutrymmet också, vid säkringslådan! Så jag mätte där och fick fram ~12.2 efter att den stått still sen igår på dagen. Inte jättesuper direkt, eller? Enligt vissa figurer är det visserligen runt 60% laddat och det är väl ganska ok. Medan vissa figurer säger att det är ganska lågt.. Jag vet inte!

Mätte sedan när motorn var igång, ~14.57 vilket bör vara rätt.. ska väl ligga mellan 14.2V och 14.7V? När jag slog på alla lampor, dimljus, stereon, AC osv så gick spänningen ner till ~14.35. Också inom ramarna..

Stängde av allt och hela bilen, batteriet ligger då på ca ~12.27 efter ca 10 minuter som motorn varit igång. Mest för notering, vet inte hur batteriet ska reagera när det laddas och efter det laddats. Men för en som inte vet jättemycket just om det, så verkar det vara OK eller?

3) Idag hittar jag nästa lite halvmysko grej.. Nämligen detta luftrör.. Inte ska det väl sitta ett rör likt detta i ett motorutrymme? Och det ska väl åtminstone sitta fast med slangklämmor?

Förarsidan, höger sida om motorn när man tittar in i motorrummet framifrån bilen.
luftslang1.jpg
luftslang1.jpg (181.5 KiB) Visad 517 gånger
Bakpå motorn
luftslang2.jpg
luftslang2.jpg (70.66 KiB) Visad 511 gånger
Från sidan, vy i riktning mot vänster framhjul - från motorn.
luftslang3.jpg
luftslang3.jpg (71.28 KiB) Visad 510 gånger
Kom ju på att jag inte tog någon helhetsbild. Men denna slang går på höger sida av motorn när man står och tittar ner i motorutrymmet framifrån. Alltså på förarsidan. Röret går från ett plastfäste bak till och in i motorn på ett metallrör. Tittade inte jättemycket, så vet inte riktigt vart det sitter fast i bakom lyktan. Men förmodar att det är luftboxen eller liknande. Känns ju halvseriöst..

4) Såg nu när jag tittade på bilderna, en slangklämma som inte verkar vara åtdragen!
slangklämma.jpg
slangklämma.jpg (97.19 KiB) Visad 517 gånger

Vad har de gjort på bilen och har de bara slängt ihop den efter de gjort något!?

En fråga utöver, tänkte kolla med er om ni har någon aning om varför vissa metalldelar blir vita.. typ som ärgning kanske? Vita runda/ovala små fläckar, i massor. Exempel är generatorn och ofta kompressorn har jag sett detta på. Har ingen bild, men det är så både på kompressorn och generatorn i denna bil, men var även så i 850n.

Har ni någon aning? :D
1. Batterier tar stryk om de bilen blir stående his en handlare och låts laddas ur. Speciellt på vintern. När jag köpte bil sist pajade mitt batteri efter nån vecka. Visst man kan åka tillbaka till handlaren och kräva ett annat batteri, men risken är väl att han sliter ur ett bättre begagnat ur en annan bil. Satsa på ett nytt batteri, det är ju en försäkring att det håller många år.

2. Kan höra ihop med 1, låg batterispänning så får givare och datorer lätt lite spel. Man behöver inte hålla nyckeln stilla i läge II. Får mig att tänka på tjocktv-tiden "stäng först av tvn med fjärrkontrollen, sedan med knappen, så håller den längre"
3. Ser ut som förvärmning av insugsluft. Den tar luft som värms av grenröret för att snabbare få upp motortemp.
Spänningsfall kan få märkliga uttryck i alla moderna bilar.
SRS varning är nog vanilgast, dock. (Airbag)
Byt batteriet.

ABS problem rörande databox är inte vanilgt med nyare BCM.

Siverfärgade slangen är orginal, och saknar klammer. =Normalt. Det går bara luft i den.
Den tar förvärmd luft med hjälp av en kammare runt avgasgrenröret, och blandas via en termostatstyrd ventil med kall luft ifrån främre inloppröret som går upp över kylaren. Samma system sen -70talet. =Beprövat.
Finns i de flesta bilar.

Aluminium kan ärga, och ge som "vit-rost". =Normalt.
Inget typiskt Volvo.

Lösa klamman ska du se över.
1. Dåligt laddat batteri för att bilen stått förmodligen. Ladda det ordentligt som åtgärd 1. Verkar det fortfarande ledset byt. Det går att lyssna på radio bra länge innan ett friskt och välladdat batteri klagar. Spänningen behöver sättas i relation till hur laddat batteriet är. Laddar du fullt med en smartladdare och sen låter bilen stå över dagen och mäter så kan du se hur nära ett välmående fullt batteri du hamnar.

När jag köpte min S80 sa föregående ägare att han haft samma problem så jag tänkte att batteriet var väl döende men jag såg aldrig det medellandet själv trots en del stillastående radiolyssnande ibland.

2. Kan vara en skadad eller smutsig ABS-krans också. Min 850 hade mycket konstigt för sig med ABS:en innan jag skrapade ur tänderna i kransarna med en skruvmejsel.. :roll:

3. Mycket riktigt förvärmning. Samma slang finns på en 850 med sugmotor, åtminstone de två jag haft.
1. Batteriet är urladdat, och eventuellt kasst. Med ett fräscht laddat batteri kan du lugnt lyssna på radion i fem minuter. I den mån som handlaren har rätt så har en modern bil fler elektroniska system som kommer att vara igång och dra ström så fort tändningen är på. Dessa system tar dock inte så mycket ström att de drar ut ett batteri på fem minuter.

Börja med att ladda batteriet. Om det inte hjälper se till att få ett nytt. Jag hade mest troligt köpt det själv -- batterier är något som inte håller för evigt, och med de uttalande som din handlare har kommit med hittills så torde du inte få något nytt batteri därifrån, utan i bästa fall ett bättre begagnat. Men det skadar naturligtvis inte att fråga. :wink:

2. Kan höra ihop med låg batterispänning. Kan också vara något helt annat. Jag hade en V70 -05 en gång i tiden, och där började inte ABS-lampan att lysa bara för att jag vred på nyckeln snabbt. Jag skulle hävda att det är rent struntprat att det har att göra med hur du startar bilen.

Dock så kan dessa system vara känsliga för fukt och störningar. Vill minnas att min lampa började lysa av sig själv en gång. Startade om bilen och den slocknade. Jag skulle inte bli gigantisk orolig om lampan tändes en gång, men inte igen -- och systemen fungerade.

Börjar du få fel ofta så bör du göra en felsökning. Det kan vara alltifrån en trasig kuggkrans eller sensor med fukt i till en trasig ABS-enhet för mycket pengar. Lyckligtvis är det oftast fel på kuggkrans eller sensorer.

3. Ser ut som förvärmning om jag kommer ihåg rätt. Det behövs inga slangklämmor där. När det är kallt kan motorn ta luft som förvärmts vid grenröret för att motorn inte ska dra in för kall luft.

4. Ser ut som om händige herren eller en slarvpelle till mekaniker har skruvat på bilen. Jag skulle dra åt slangklämman.

De vita fläckarna torde vara ärgning/saltavlagring förorsakat av allt vägsalt som sprids ut. Finns nog på alla bilar i Sverige.
Ser heller inga "konstigheter". Byt batteriet som tidigare sagts så löser det dina "problem".
Vill nog påstå att många bilar ofta säljes med halvkassa batterier då många som byter bil
vill dra till vägs ände o sätter dit nåt gammalt ett som stått i garaget något år, så har dom ett fräscht
batteri till sin nyinköpta bil.....
Tack frasse4, MickeM, SBergdahl, Malmstroem och wissel! Vad skulle man göra utan er här på forumet, alltid hjälpsamma på alla sätt och vis! :D

Ja, batteriet får vi nog ta och byta ut - känns som bästa lösningen. Precis som ni säger, säger man till säljaren så blir det väl ett begagnat och så kommer problemen kanske tillbaka snart ändå. Laddare har vi tyvärr inte, men efter att ha läst artiklar på bilsidor/tidningar online osv så verkar det som att det är ganska vanligt att de tipsar om att man ska ladda batteriet hemma separat då och då. Så det kanske får bli till en vardagssyssla ;) haha..

Förhoppningsvis borde det väl inte behövas ett tag efter man köper ett nytt då, men kan ju vara bra att skaffa en laddare också.

En fråga om det, kan/får man ladda hemma inomhus? Vi bor ju i lägenhet och batteriet kan väl skapa knallgas och i övrigt vara lite smått elakt när det laddas? Känns ju mindre bra i en lägenhet :P

frasse4, det har jag läst lite om också ja, att om det är dålig batterispänning så kan sensorerna och datorerna bli lite knasiga. Bra att veta! Mitt minne är ju inte perfekt, pratade med tanten och enligt henne så skulle vi tydligen bara starta bilen långsamt efter vi fick ABS felmeddelandet, bara för att se om det tändes och sen släcktes som det skulle. I övrigt kunde vi starta som vanligt. Så det var bara för att kolla, inte att vi skulle göra det varje gång :P

Ah, så den ventilationsslangen är original!? Tycker det ser för taskigt ut! :P I 850n hade vi absolut ingen sådan, men det kan ju ha blivit utbytt mot någon plast/gummi rör/slang istället? Var ju förstås inga silikonslangar eller så, så de kanske bytt ut det till en vanlig svart slang eller så. Ingen aning faktiskt.. Eller, menar ni att det kanske var någon svart plastslang?

Hittade en bild från 850n, är det denna slang som ska vara motsvarande då kanske?
ventilationsslang850.jpg
ventilationsslang850.jpg (127.58 KiB) Visad 480 gånger
Inte för att det spelar så stor roll, säger ni att det är en sådan aluminiumslang det ska vara, så är det så det ska va :P Smart funktion också, att ta värme bak för att mata in i mixluften så motorn blir varm snabbare :D

MickeM, skönt att höra att det inte ska vara vanligt med problem i BCM! Tack för infon om slangen också! :D

Absolut, ärgningen på generator och kompressor är inget jag bara förknippar med Volvo utan jag har sett det på många bilar, tog mest chansen att fråga när jag ändå skrev massa frågor :P

Det är ju inte snyggt, men det är väl "ofarligt" för de komponenterna hoppas jag? Jag menar, det är väl inte så att de till slut slutar fungera pga ärgningen, de slutar väl fungera pga andra anledningen normalt sett?

Sbergdahl skrev lite om laddning ovan, vi har ju ingen laddare för tillfället, men är det "ok" att ladda inomhus hemma i lägenhet annars? Skönt att höra att man ska kunna lyssna på radion när bilen är avstängd, normalt sett. Kändes annars som en nedgradering med en nyare bil :P haha.. Inte för att det egentligen händer så ofta, men när jag går in och hämtar ett paket på posten eller handlar något medan tanten sitter kvar så är det ju trevligt om det går att lyssna på musik förstås :P

Har läst om ABS-krans och givare också, lite "roligt" att när jag tittade på forumet för ett tag sedan var det knappt något snack om ABS, sen efter vi fick felet då kom det upp en massa ABS trådar :P Så jo, har sett lite om ABS-krans och givare som kan ge de felen. Har dock inte verktyg för att komma in till kransarna, men för tillfället kan man ju avvakta och se om det kommer tillbaka. Kommer det tillbaka inom närmsta tiden får väl säljaren fixa nytt iofs. Borde ju gå på trafikgarantin eller vad det hette?

Spännande det där med ventilationsslangen, tycker inte det ser snyggt ut :P haha.. Men som sagt, vi hade ingen sådan variant på 850n, om det just inte är den som är markerad på bilden ovan? Men då är den ju plast/gummi istället. Kanske skillnad mellan turbo och icke turbo också?

Malmstroem ja, det känns ju som att batteriet ska klara av lite radio, speciellt på låg volym då det inte går åt många watt. De flesta datorerna/systemen i bilen startar väl kanske på 1an också. Men jag hade ju inte tändningen i tvåan och inget annat i övrigt var ju på som lampor, A/C eller så.

Gällande batteriet så blir det nog ett nytt i början på nästa år, pengarna.. av någon väldigt konstig anledning.. försvinner i något stort svart hål under December.. hajar inte varför :roll: :D Är inte bilen egentligen viktigast? hmm.. ??:-/ :roll: :lol:

Skönt att höra dina ord om ABS lampan och systemen också. Vi hade ju aldrig dessa problem på 850n, så man blir ju lite fundersam först :P

Tack för alla svar!
---

Slangklämman var åtskruvad! Såg bara ut som att den inte var det på bilden :D Fick lossa på den silverslangen för luften för att komma åt som för övrigt satt bra och var ju inget att vara oroad över, känns det som :P Tack vare er! :P
Senast redigerad av 1 chrisf, redigerad totalt 0 gånger.
Bilden från din 850 visar att det var en turbomodell.
Dessutom utrustad med LMM dödare. (Öppet filter)
Då tas ju mycket av orginal luftburk bort.

Röret du märkt ut, är ju tryckröret från turbon till insuget.

Sugmotorerna har alltid haft den silverfärgade slangen orginal.
Ah ok! Jo, har fått för mig på något sätt att oftast när det är slang över motorn på ett eller annat sätt så har det med turbon att göra. Men mig veterligen så sitter ingen sådan silverfärgad slang. Om den inte sitter djupt ner bakom på 850n?

Hittar inte att jag tog några bilder mer bak i, så det där är den bästa bilden :???: men men, jag tror er :D Känns bara bra att veta att det ska vara så, kändes inte riktigt rätt först bara om man tänker på att alla andra slangar är av plast/gummi :P hehe

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]