Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70t4y2000
Har du felsökt med Vida ?
Skriv var du finns så kan någon hjälpa dig kanske med felsökning som har Vida.
Att kolla med Vida när motorn är igång ger väldigt mycket info.
Samt att kolla så att spridarna funkar som de skall skulle jag göra men akta oringarna bara.... samt mäta upp trycket såklart.
av Speedy1
Tack för alla råd! Hade inte koll på att det var Max 4000v vid stillastående, förklarar ju de..
var ute och körde en mil idag men ingen felkod än dock samma ojämna gång. Tråkigt att inte koderna kommer direkt.
då är det nog bäst att kolla med en annan läsare så jag kan få ut mer information. Har nu pratat med en bekant som jobbar på Volvo som troligtvis kan hjälpa mig på onsdag. Så hoppas jag kan få ut mer information på VIDA.
av Speedy1
Har varit ute på en lång testrunda. Vilket resulterade i felkod p0300 p0301 p0304 p1132 alltså inte vara misständning på 1:an längre som här om dagen. Fick dock ingen felkodsbeskrivning på p1132.
av MickeM
P1132 är främre lamdan som varnar för på tok för mycket oförbränt bränsle i avgaserna.
(Hetated oxygen sensor 1, bank 1, Signal to high)

Katen tar stryk.

Detta pekar också på tändspole/tändstift trubbel tycker jag.
Insprutare = kanske, men jag tvivlar.
Du kan ha fel på två stycken spolar.

Jag tror inte det är lamdasonden. Den gör sitt jobb och varnar, eftersom den misständer.

Ett kompprov kanske bara för att utesluta?
av Speedy1
Jag har skiftat spolarna för att se om felet följer skiftet men felkoderna är kvar på 1.an och 4.an. En annan teori är insugningspackningen ( var lite kladdig runt 1.an cylinder) som gett sig eller vakuumlekage någon stans. Kamställningsventilen satte även en felkod, förstår ju om den skapa ojämn gång men om den kan skapa misständningar har jag ingen koll på?!.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]