- mån 19 dec 2016, 07:55
Ska sägas att jag i de situationer jag har känt att det skulle kunna hända har jag varit mycket försiktig, men det har inte spelat någon roll på vilket sätt jag kör tyvärr.
Jag har nästan uteslutit problem med själva lådan då den gamla är byt mot en utbyteslåda.
Alltså var felkoderna jag nämnt tidigare satta på den gamla växellådan. På den nya utgår jag ifrån att det ej var några felkoder när den kom ifrån verkstaden. Dessutom borde ju oljenivå vara korrekt efter ett lådbyte.
Om man nu ska utesluta problem med själva lådan, vad kan det då vara?
Det nämns någon givare som mäter oljenivå, men den sitter väl inuti lådan och borde därmed vara bytt i samband med lådbyte.
Och om det är någon hastighetsgivare vid framdäcken borde det visa felkod på detta också, inte bara på växellådan.
Och att det skulle vara exakt samma fel på 2 st växellådor håller jag för osannolikt.
Nu ska jag försöka häva köpet. Det här går inte längre.
Hur går jag lättast tillväga med detta?
/jonas
andersuw skrev:Dina erfarenheter i kombination med Wolfyswes inlägg tidigare i tråden här tycker jag tyder på att det finns ett konstruktionsfel som gör att bilen helt enkelt inte klarar den specifika körsituation (motorvägspåfart med snäv kurva) som här är aktuell, i alla fall inte om man hanterar situationen på det sätt du normalt gör.
När det gäller din tidigare felkodsrapport här pekar de båda ECM-koderna på problem med hastighetssignalen, närmare bestämt att informationen om hastighet från bromssystemet (mätning via ABS-givarna på framhjulen) inte stämmer med informationen om hastighet från växellådan, vilket förstås inte är så konstigt när lådan inte driver som den skall. De båda TCM-koderna pekar på problem med solenoidfunktionen i växellådan som bland annat kan bero på för låg oljenivå.
En tänkbar förklaring till vad som hänt är att oljenivån i växellådan felaktigt mäts som alltför låg eller faktiskt blir alltför låg i en del av lådan på grund av de sidokrafter som uppstår i kurvan på motorvägspåfarten vilket leder till felkoder och felaktig funktion på växellådan (TCM) som i sin tur utlöser felkoderna på motorstyrsystemet (ECM). En annan tänkbar förklaring är att felkoderna på ECM sätts först därför att kurvan på motorvägspåfarten av ett eller annat skäl orsakar diskrepans mellan bromssystemets och växellådans hastighetsmätning och att växellådan då inte vet hur den skall växla. Men det enda felsymptom VIDA anger för de båda ECM-koderna är problem med tomgången. Dessutom förutsätter denna förklaring att TCM-felkoderna bara pekar på något problem långt tillbaka i tiden och inte har något med den nuvarande situationen att göra.
Ska sägas att jag i de situationer jag har känt att det skulle kunna hända har jag varit mycket försiktig, men det har inte spelat någon roll på vilket sätt jag kör tyvärr.
Jag har nästan uteslutit problem med själva lådan då den gamla är byt mot en utbyteslåda.
Alltså var felkoderna jag nämnt tidigare satta på den gamla växellådan. På den nya utgår jag ifrån att det ej var några felkoder när den kom ifrån verkstaden. Dessutom borde ju oljenivå vara korrekt efter ett lådbyte.
Om man nu ska utesluta problem med själva lådan, vad kan det då vara?
Det nämns någon givare som mäter oljenivå, men den sitter väl inuti lådan och borde därmed vara bytt i samband med lådbyte.
Och om det är någon hastighetsgivare vid framdäcken borde det visa felkod på detta också, inte bara på växellådan.
Och att det skulle vara exakt samma fel på 2 st växellådor håller jag för osannolikt.
Nu ska jag försöka häva köpet. Det här går inte längre.
Hur går jag lättast tillväga med detta?
/jonas

- By Wallner77