Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Kör handskrivet till på måndag, skyltarna inte kommit. Ingen polis har stoppat mig än. :)

Är mycket nöjd med bilen so far. Skönt med T6:an istf D5/D4.

Enda smolket i bägaren är att vi har rätt svårt att få plats med två bakåtvända bilbarnstolar, Maxi Cosi Mobi, i bilen. :( Blir väldigt trångt för mig som förare om en stol är bakom mig. Trodde inte att detta skulle vara ett problem i en så här stor bil.

Hur går det för dig, Jacobsson?
av Jacobsson
Ja det var förvånande, vi kommer ha 5åringen i mitten framåtvänd, 4 åring bakåt, bakom pass och en tioåring längst bak i bilen när han själv får välja.
Kanske inte är så kul men att ha en stol fram fungerar en viss tid...
min bil ska komma till bilia den 13, då ska dom boka in den för allt och då vet dom när jag kan hämta.
Så det blir nog inte i veckan men veckan efter.
Vad är det som gör att du känner valet T6 är bra, är den väldigt pigg eller nått mer?
Jag har haft D4 och D5 samt några andra diesel och det här blir första gången med en bensin på länge. Är lite rädd för att inte känna kraften, men det kanske inte stämmer?
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Flyttade bak Maxi Cosi Mobi lite, tycker det funkar bra nu.

Körde en del i helgen är och är ännu mer nöjd med bilen nu. Det stora testet blir en långresa vi gör i jul, men hittills är den ju extremt lättkörd, tyst och mjuk (tacka luftfjädringen för det sista?). Ångrar ingenting!

Vi kommer inte dra något, så det ökade vridmomentet i dieseln är ointressant. Valde T6 efter att ha testat D4, D5 och T8 (med elmotorn avstängd). Gillar mitt val nu. Trycker man gasen i botten händer det saker, inte bara från stillastående utan även från 90 upp till 110-120 vid omkörning, t ex.

Sedan är det ju lägre skatt än dieseln och så kommer vi köra mestadels korta sträckor då ett partikelfilter kanske skulle må dåligt.
av Jacobsson
Igår kom min bil till ÅF, i nästa vecka får jag ett datum.
Tydligen beställs och levereras det otroligt många Volvomodeller nu så verkstan arbetar för högtryck för att få ut nybilarna.
Med ruskigt mycket tur får jag min innan jul, annars mellandagarna.
av Jacobsson
ja, det ser inte så ljust ut för lev innan jul, men innan nyår kan fungera..
Skulle verkligen vilja ha in den i bokföringen detta år!
Ska med familjen till Mariefred över nyår så tills dess skulle det vara roligt att ha den.

Hur känner du det så här långt med nya bilen, lever den upp till förväntningarna?
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag gillar bilen. Har dock bara kört knappt 12 mil än så länge, på kortare turer. Det stora provet blir på onsdag då vi åker ner till västkusten. Det ska bli spännande!
av Jacobsson
Nu har jag fått samtalet jag väntat på, den 28e ska bilen hämtas!
Så det blev på håret med leverans 2016..
av Jacobsson
Imorgon är det så dags, börjar dagen 9 med att ta med min extremt teknikfientliga fru till bilia för en dragning i hur bilen fungerar, jag orkar inte ta den fighten själv...
Sen ska bilen få en diskret logga under dagen och sen avslutas dagen med att barnen får följa med och dra av skynket kl 15.
Det som ska bli mest spännande är hur i hela friden frun ska smälta detta..
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]