Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej.
Funderar på att köpa en begagnad S60 2.5T med automat runt 2005-2006.

Något speciellt att tänka på med den motorn?
Dyr att äga?
Hur är automatlådorna?
Bränsleförbrukning?
Vanliga fel?

Tacksam för tips och råd. :)

/DBS
av valln
Det är en jättefin motor, ytterst viktigt är att rengöra vevhusventilation efter anvisningarna. Som alla motorer som har serviceintervall på 3000 mil är det ingen nackdel om oljan är bytt oftare än så...
Det är när motorn börjar komma upp till åren som nackdelen med 3000 mils intervaller skulle kunna visa sig...

Bilen är inte just dyrare än liknande bilmodeller, men jag skulle själv budgetera med att en reparation på 10-15000 skulle kunna uppenbara sig nått år.

Bränsleförbrukningen styr du själv genom att undvika att bromsa, gasa går bra vid ex. omkörning men bromsa inte bort energin efter omkörningen.
Det går jättebra att köra bilen på 0,75 liter per mil om du kör landsväg och följer hastighetsbegränsningen.

Bra är att om förra ägaren har bytt olja i automaten vid kanske 12000 mil.

Det finns åtminstone en jättebra tråd på forumet vad du ska tänka på när du köper en begagnad bil, om jag vore du skulle jag satsa tid på att leta fram den tråden.
Användarvisningsbild
av SRT
Automatlåda i en 2.5T hade jag lätt valt bort för en manuell istället.Finns redan drivor med kasserade automatlådor till dessa bilar.Motorn i sig själv är mycket trimvänlig och då kör man oftast därefter och får vänja sig vid en soppaförbrukning på över litern.Själv har jag fått byta packboxen pga oljeläkage som brukar gå med lite otur i flytet då man samtidigt passar på att byta koppling och slavcylinder vilket jag gav runt 20 000:- för på Volvo.Skivor, ok och klossar lever ofta ett hårt liv pga högre farter med en annan form av bromsning och då går det loss på ett antal tusen till vid byte.Kolla vidare så att turbon laddar och slår ifrån som den ska samt så att fjädringspaketet inte slamrar som på en gammal utsliten terrängbil vilket inte heller är ovanligt på dessa bilar.Fungerar allt detta så är nästa steg att trimma hela åket och så går den ännu fortare och toppfartsspärren försvinner samtidigt.Kan ju vara kul att veta när dessa BMW och Audi förare ser förvånade ut i din backspegel.LOL. :D
av Lodjuret
Vanligt på s60 överlag är klonkande framvagn, det är något att lyssna efter på en provkörning. Jag provkörde automat och manuell och jag var inne på automat från början, Men den manuella växellådan ger bilen en betydligt bättre karaktär. :) Inte speciellt dyr att äga, skatten ligger på typ 2600. Känn efter hur turbon känns om den laddar som den ska. :)

Min drar 0.9 blandad körning med tung högerfot, automat någon deciliter mer. Fått ner den till 0.74 på långkörning höll då 90/100.

Men den femcylindriga motorn har fin karaktär och låter härligt! Betydligt bättre än dagens själlösa fyracylindriga motorer. Bra vrid är ett stort plus för motorn, nedväxlingar behövs sällan göras. :)

Lycka till!
av andersuw
SRT skrev:Automatlåda i en 2.5T hade jag lätt valt bort för en manuell istället.Finns redan drivor med kasserade automatlådor till dessa bilar.Motorn i sig själv är mycket trimvänlig och då kör man oftast därefter och får vänja sig vid en soppaförbrukning på över litern.Själv har jag fått byta packboxen pga oljeläkage som brukar gå med lite otur i flytet då man samtidigt passar på att byta koppling och slavcylinder vilket jag gav runt 20 000:- för på Volvo.
Att automatlådorna till dessa bilar generellt skulle vara dåliga finns det mig veterligen inga tillförlitliga belägg för. Visst händer det att automatlådor går sönder, likaså kopplingar när lådan är manuell. Men det betyder ju inte att det är något som flertalet råkar ut för. Har själv en V70 T5 -02 automat som gått ca 26 000 mil. Har aldrig haft några problem med lådan och min enda serviceåtgärd när det gäller den var oljebyte (spolning/sköljning) strax efter att jag köpt den vid ca 16 000 mil. Det kostade runt 2 000 kr, inte 20 000 kr. :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle satsa på automat. Det är en bra motor som är rätt kvick orginal även med automat. 0-100 på runt 7,5 s. Bra vrid på låga varv, 300 Nm vid 1500 rpm och varvar bara 1950 rpm vid 100 km/h. Min V70 med automat drog 0,94 vid pumpen på 5000 mil och då bor jag i Sthlm och pendlade ett tag genom stan. På semesterkörningar drog den 0,74-0,75 vid pumpen.
av DBS
Tack för tipsen!
Ska kika på en -05:a som gått 12.000 mil, automat. Pedantskött 2-ägarbil.

När ska kamremmen bytas?
Större bromsskivor än standard S60?
Användarvisningsbild
av frasse4
Kamrem 18.000 mil eller 10 år. Den ska alltså redan vara bytt pga ålder. Det är större bromsar på 2,5t, kräver minst 16". Bra att veta om man letar vinterhjul etc.
Användarvisningsbild
av SRT
andersuw skrev:
SRT skrev:Automatlåda i en 2.5T hade jag lätt valt bort för en manuell istället.Finns redan drivor med kasserade automatlådor till dessa bilar.Motorn i sig själv är mycket trimvänlig och då kör man oftast därefter och får vänja sig vid en soppaförbrukning på över litern.Själv har jag fått byta packboxen pga oljeläkage som brukar gå med lite otur i flytet då man samtidigt passar på att byta koppling och slavcylinder vilket jag gav runt 20 000:- för på Volvo.
Att automatlådorna till dessa bilar generellt skulle vara dåliga finns det mig veterligen inga tillförlitliga belägg för. Visst händer det att automatlådor går sönder, likaså kopplingar när lådan är manuell. Men det betyder ju inte att det är något som flertalet råkar ut för. Har själv en V70 T5 -02 automat som gått ca 26 000 mil. Har aldrig haft några problem med lådan och min enda serviceåtgärd när det gäller den var oljebyte (spolning/sköljning) strax efter att jag köpt den vid ca 16 000 mil. Det kostade runt 2 000 kr, inte 20 000 kr. :)
Säg det till den som fått byta sin automatlåda på verkstad för kanske en kostnad på runt 50 000:- där den annars felfria bilen ibland fått gå till skrot istället pga att värdet på bilen i övrigt varit för låg.Närmsta Volvo skrotare bevisar också detta med en hel del trasiga eller defekta automatlådor till S60/80.För där ligger nämligen belägget för påståendet.Men det är ju oftast som så med en del människor att om det inte har hänt mig så har det inte hänt någon annan heller.LOL. :D
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]