Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:
Daniel73 skrev:Vilket trams

Reklamationsrätten gäller och i 6 månader är det säljaren som ska styrka att felet inte fanns vid försäljningen.
Även om lådan var till synes frisk så hade den en kvalitetsbrist som gjorde att den gick sönder och det i sig räcker för att reklamera.
Bara att reklamera och se till att ta hjälp om det krånglar.

Köpt på kredit/lån?
Då kan man reklamera till kreditgivaren också.
Vist kan man alltid prova att reklamera, men du har ju inget som tvingar bilhandlaren att åtgärda felet, ARN är endast en rekomendation, inte på något sätt tvingande. Har du kvar din maskingaranti blir det ju lite lättare när det havererar, det är därför jag aldrig köper beggat.

TS problem är ju nackdelen med att köpa utan ´garantier, för bilhandlarnas såkallade gar är ju inte värt ett piss i min värld iag.

Jaja, hoppas det löser sig för TS.
Inte ARN,.
Tingsrätten...
Tjena. Tänkte uppdatera er lite om vad som händer med bilen.

Efter mycket om och men har bilen fraktats tillbaka till bilförsäljaren. Där har bilen varit inlämnad på bil-Månsson.
Blev mycket förvånad när jag pratade med teknikern som haft hand om bilen. Han sa att det inte hittades något som helst fel på växellådan. Det dom har gjort är att nollställa växellådan. Sedan har dom testat bilen väldigt mycket. Både varm och kall, samt belastat den på olika vis. Och ingen av felkoderna som var innan har kommit tillbaka. Han tyckte det hel Lät mycket märkligt. Det enda han kunde komma på som orsak till det hela var något som han kallade för spökkoder.

Än mer förvånad blev jag när han sa att han inte hade hittat någon form av oljeläckage i växellådan( ett läckage som liljas tidigare konstaterat)

Vem ska jag tro på i detta läge? Hur kan två stora verkstäder ha två helt olika utlåtande?

Har dessutom fått en räkning ifrån liljas där det konstaterade oljeläckaget står uppskrivet. Vill ju verkligen inte betala om deras diagnos är felaktig.

Är det någon som har erfarenhet av bil-Månsson? Är det skojare som kan ha ingått någon form av avtal med bilförsäljaren?

Tacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning,
Tänkte uppdatera er lite. Efter att bilen varit iväg hos bilmånsson så fick jag alltså hem den. Efter 1 vecka var det dags igen, samma sak hände, men nu kunde jag stänga av och starta om för att få den att gå som "vanligt".
Ringde återigen till bilförsäljaren som ville ha ner bilen till dom igen.
Sagt och gjort. Bilen fraktades ner och efter ett par veckor kontaktar dom mig och säger att dom tänker byta växellåda till en beg låda.
Bra tänkte jag och kände nu att allt kunde få ett slut, om än ett kostsamt slut då jag var tvungen att betala en inte allt för liten del.
Hämtade bilen igår( läs lördag) och allt flöt på bra hem(26 mil)
Dagen efter (läs söndag) åkte jag till doktorn för ett ömmande öra och på hemvägen tänkte göra eldprovet med den nya lådan.
Eldprovet är det ställe där det hände första gången, en väldigt skarp högersväng på motorvägspåfart.
Och till min stora förvåning så hände det igen. Meddelande " växellåda nedsatt funktion" kom upp och bilen drev inte utan bara varvade.

Och detta hände alltså med NY VÄXELLÅDA!! Jag har själv sett kvittot på bytet samt pratat med den verkstad som utfört det. Allt är i sin ordning.
Vad fan är det som händer?!

Ringde återigen till bilförsäljaren och berättade vad som hänt och sa att nu får det vara nog. Sa att dom nu får ta tillbaka bilen. Dom har efter 2 försök inte lyckats laga bilen. Skandal!!

Nu väntar jag ett samtal från dom imorgon för att dom skulle ge mig ett förslag.
Hoppas verkligen det är att ta bilen tillbaka. I annat fall kommer jag driva detta så långt det går.

Sen vi köpte bilen 20/8 har vi kunnat nyttja den sammanlagt 2 veckor.

Fortsättning följer...
Dina erfarenheter i kombination med Wolfyswes inlägg tidigare i tråden här tycker jag tyder på att det finns ett konstruktionsfel som gör att bilen helt enkelt inte klarar den specifika körsituation (motorvägspåfart med snäv kurva) som här är aktuell, i alla fall inte om man hanterar situationen på det sätt du normalt gör.

När det gäller din tidigare felkodsrapport här pekar de båda ECM-koderna på problem med hastighetssignalen, närmare bestämt att informationen om hastighet från bromssystemet (mätning via ABS-givarna på framhjulen) inte stämmer med informationen om hastighet från växellådan, vilket förstås inte är så konstigt när lådan inte driver som den skall. De båda TCM-koderna pekar på problem med solenoidfunktionen i växellådan som bland annat kan bero på för låg oljenivå.

En tänkbar förklaring till vad som hänt är att oljenivån i växellådan felaktigt mäts som alltför låg eller faktiskt blir alltför låg i en del av lådan på grund av de sidokrafter som uppstår i kurvan på motorvägspåfarten vilket leder till felkoder och felaktig funktion på växellådan (TCM) som i sin tur utlöser felkoderna på motorstyrsystemet (ECM). En annan tänkbar förklaring är att felkoderna på ECM sätts först därför att kurvan på motorvägspåfarten av ett eller annat skäl orsakar diskrepans mellan bromssystemets och växellådans hastighetsmätning och att växellådan då inte vet hur den skall växla. Men det enda felsymptom VIDA anger för de båda ECM-koderna är problem med tomgången. Dessutom förutsätter denna förklaring att TCM-felkoderna bara pekar på något problem långt tillbaka i tiden och inte har något med den nuvarande situationen att göra.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Å andra sidan har jag kört över grossglockner, furka och gud vet vad i en v70 t4 PS -12 med 15k mil på mätaren, problemfritt. Och där finns nog med körförhållanden för de flesta.
Tror mer på nåt annat fel än själva lådan, men vad vet jag.
Det är förstås också en möjlighet. Närmast till hands ligger väl i så fall något problem med mätningen av hastighet via ABS-sensorerna som i sin tur får lådan att bete sig knasigt eftersom en automatlåda förstås måste ha korrekt hastighetssignal för att kunna växla rätt. Skulle ju kunna vara att hastighetsmätningen via framhjulen av någon anledning beter sig konstigt just vid körning i skarp kurva.
Såvitt jag kan se är det ingen som påstått att det har med vägens dosering att göra. Däremot verkar det ju rätt sannolikt mot bakgrund av vad vi vet att felet har något med körning i lång och snäv kurva att göra.
av rid54
Hade ett väldigt snarlikt problem med en 164 (jag vet, en annan värld...) med en BW35. Den släppte i vänstersvängar och motorn rusade. Sedan "tog den" brutalt när bilen gick rakt igen. Kollade oljenivån (enligt den föreskrivna proceduren), men allt var OK med den. Lämnade till slut in bilen till en automatlådeexpert, som snabbt konstaterade, att det var fel oljesticka... :shock: . Det fattades ett par liter olja. Påfyllning och sedan allt väl (en riktig oljesticka införskaffades).

Förklaringen kom så småningom... Förre ägaren hade satt in en låda av samma sort, men från en annan Volvo och, av någon anledning återanvänt oljestickan.

Jag vet inte om det finns nån oljesticka på din, men att offra ett par minuter på en koll "enligt reglementet" är väl i princip gratis. Annars, sök upp en expertverkstad (om det inte rättas till på annat sätt).
Användarvisningsbild
av js1
Det finns tyvärr ingen oljesticka på PS lådan.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]