Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som vet om detta är en normal funktion på en V70 2.5ft 2011? Andra gången detta händer sedan jag köpte bilen 2012.

Halvljuset aktiveras innan jag hinner öppna dörren och sätta mig och starta bilen. Det vore ju kul att veta hur man aktiverar lyset på bilen innan man startar.

Detta gjorde jag i steg när detta hände (vad jag minns).
1. Tryckte på låsknappen av misstag när jag skulle låsa upp bilen (i fickan).
2. Aktiverade parkeringsljusen med nyckeln. (Detta gör jag nästan alltid och tänkte inte på om halvljuset tändes redan då.)
3. Låste upp bilen med upplåsningsknappen.
4. Upptäcker innan jag öppnar dörren att halvljuset lyser.
5. Börjar spela in filmen och försöker göra om det hela utan att lyckas.

Är jag trög och har missat någon funktion?

Se film på detta här:
Fast han har inte varit inne i bilen ännu enligt texten. Även om dörren är öppen i klippet.
Denesfay skrev:4. Upptäcker innan jag öppnar dörren att halvljuset lyser.
Följer tråden på Facebook också, skulle vara nice med den funktionen :)
Jahaja skrev:Säker på att du inte kom åt spaken och därmed aktiverade follow-me-home?
I klippet har jag inte varit i bilen ännu. När jag öppnade dörren kom jag på att jag "ska fan filma detta". Därför står dörren öppen i klippet.

Möjligtvis att jag har kommit åt spaken när jag klev ur bilen två timmar tidigare. Men tänds halvljuset då när man låser upp igen?
Nä, det lyser bara den inställda tiden när du går från bilen.
Du har inget annat problem med hel/halvljusomkoppling eller ljustuta? Det kan ju vara något tokigt i spaken, som gör att den felaktigt ger signal när du låser upp.
apersson850 skrev:Nä, det lyser bara den inställda tiden när du går från bilen.
Du har inget annat problem med hel/halvljusomkoppling eller ljustuta? Det kan ju vara något tokigt i spaken, som gör att den felaktigt ger signal när du låser upp.
Inga problem vad jag märkt. Förstår hur du tänker. Om spaken ger signal. Har ej automatiskt helljus heller.

Men ska labba lite med detta ikväll och se om det sker igen.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]