Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Kör en Volvo Xc60 FWD manuell med 175 hp. Vid körning med med inkopplad farthållare i 100 km/h så har jag en förbrukning på 0,48- 0,54 liter/mil vid olika tanknings tillfälle. Nu har jag cykelavstånd till all service, samt att jag mår bra rent fysiskt bra av det. Så det är frågan om cirka 95% lands- och motor-vägs körning, nästan ingen stadskörning .
Användarvisningsbild
av StringerBell
Dieselmotorerna var väl optimerade redan för tio år sedan - före CO2-racet. Sedan har man pressat tillbaka några droppar extra genom bättre automatlådor. För övrigt är kallt väder och diesel en rätt usel kombination. Det är egentligen helt barockt att man för att få kupévärme fortare ska behöva bränna extra diesel till en motor som till stor del vädrar bort överskottsvärme genom avgaserna vid normal körning.
Användarvisningsbild
av Ted68
Kollade förbrukningen på min V60 D4 Vea automat när jag tankade fullt efter att bilen hade rullat 76 mil, förbrukningen var 0.64 per mil.
En deciliter mer än min Volvo V40 D2 med powershift.

Jag kör mest korta sträckor, har 1.6 mil till jobbet och kör med värmaren en eller två gånger per dag. ca 15-20 minuter per gång
Användarvisningsbild
av joel80
Din förbrukning sjunker nog märkbart när det blir varmare och du slutar "göra av med" ett par dl på förvärmning varje dag.
av AdrianH
Måste säga att jag är hyfsad nöjd med min xc60 d4 awd Classic som just nu ligger på 0,64 i förbrukning, 70% motorväg 30% stads/Landsvägskörning då har bilen gått ca 450mil, och jaa,värmaren har gått innan varje "Resa" hittills, ska bli intressant att se om batteriet håller hela vintern, Förvärmer både när jag ska lämna ungarna till dagis ca5min åktur samt när man ska till jobbet på eftermiddagen, en åktur på ca 30min,

Ang förvärmning, tar färddatorn hänsyn till värmarens förbrukning? Läste någonstans att den inte kommer med i förbruknings siffrorna?
av KrilleW
AdrianH skrev:Måste säga att jag är hyfsad nöjd med min xc60 d4 awd Classic som just nu ligger på 0,64 i förbrukning, 70% motorväg 30% stads/Landsvägskörning då har bilen gått ca 450mil, och jaa,värmaren har gått innan varje "Resa" hittills, ska bli intressant att se om batteriet håller hela vintern, Förvärmer både när jag ska lämna ungarna till dagis ca5min åktur samt när man ska till jobbet på eftermiddagen, en åktur på ca 30min,

Ang förvärmning, tar färddatorn hänsyn till värmarens förbrukning? Läste någonstans att den inte kommer med i förbruknings siffrorna?

Det låter väldigt lovande, väntar på en likadan kombination.
Vad gäller förbrukningen som värmaren använder så stämmer det att den inte visas i din förbrukning.
av Mumsmums
Fattar inte hur ni kommer ner i siffror som 0,64? Kör en XC60 D4 AWD-16 (automat) som nu gått ca 1900 mil rätt blandat mellan "stad" och landsväg. Jag hamnar alltid på ca 0,82-0,84 på datorn och då kör jag nu för tiden lugnt och fint. Har bilen i varmgarage över natten så kallstarter är väldigt sällsynt. Kör värmaren när den står ute. Har du manuell eller automat?
Användarvisningsbild
av Ted68
joel80 skrev:Din förbrukning sjunker nog märkbart när det blir varmare och du slutar "göra av med" ett par dl på förvärmning varje dag.
Jag är riktigt nöjd, kör jag lugnt och lite längre sträcka så kommer jag nog lätt under 0.5. Körde en sträcka på 3 mil med en förbrukning på 0.44 per mil enligt färddatorn då. Eller var det frugan som körde? Jag minns inte :)
Användarvisningsbild
av Ted68
Jag mätte min förbrukning under två år med min V40 D2, förbrukningen var 0.54 per mil. Ska göra detsamma med min V60 D4. Men är rätt säker på att den kommer att ligga på en deciliter mer per mil med samma körsätt. Jag mätte vid pumpen så det är verkliga siffror.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Bakaxeln är inga problem, GL 5 80W-90 om du i[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]