NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

xaran skrev:
timebandit skrev:Skall försöka läsa på lite om detta. Känns lite olustigt med vissa märken osv.

Oljefiltret verkar sitta inne i motorrummet. Måste man flytta på massa saker för att komma åt det? Enligt VIDA så skall man inte behöva ta bort något?

Att byta oljefilter själv är lätt och jag gör det utan att plocka bort något. Det går liksom att föra ut/in filtret med lock under spjällhuset, genom alla vakuumslangar och passa in. Enligt heynes ska man kunna plocka lös huset för bränslefiltret och enkelt lyfta bort det men själv fick jag inte till det och har därefter kört på min variant.

Kom bara ihåg att byta till den nya gummipackningen som följer med samt smörja in den med olja.

Du luftar bränslesystemet via returslangen och det är inga problem med rätt utrustning. Det ska finnas en bra video, kan länka om jag hittar på den.
All information är bra information så tar emot allt jag kan faktiskt :)
Kan man byta filtret utan att tömma oljan först eller kommer det rinna över då?
Tänkte försöka minimera tiden på GDS hallen och byta filtret i garaget :)
Sätt inte i ett nytt filter och kör iväg med den gamla oljan, då fyller du ju upp det med skit direkt som annars skulle runnit ut med oljan vilket är onödigt. Inte så att det är helt bortkastat kanske men onödigt.

Tiden det tar för oljan att rinna ur räcket gott till att byta filtret, det tar ju några minuter innan det slutar droppa allt för mycket.
SBergdahl skrev:Sätt inte i ett nytt filter och kör iväg med den gamla oljan, då fyller du ju upp det med skit direkt som annars skulle runnit ut med oljan vilket är onödigt. Inte så att det är helt bortkastat kanske men onödigt.

Tiden det tar för oljan att rinna ur räcket gott till att byta filtret, det tar ju några minuter innan det slutar droppa allt för mycket.
Tänkte mer på att byta oljan först å sedan byta filtret hemma men kanske lika bra att göra allt på samma gång.
Iom att jag aldrig bytt oljefiltret själv så vet jag inte hur lång tid det tar osv. Dumt å stå 2 timmar på en GDS hall å vela med det tänkte jag :)
Kan ju inte hissa ner bilen medans oljan rinner ner i grunkan som samlar upp oljan så kommer ju inte åt filtret förens bilen är nere igen :)
hockeytok skrev:Hej

Missförstå mej inte TB jag är mycket tacksam över ditt tips och kommer att göra som du föreslår fortast möjligt. MEN
Det vore intressant att veta / förstå varför bilen behöver ' veta ' att nytt Dpf monterats.

I min värld borde det räcka med att mäta mot-trycket över Dpf . Stort tryck - elda ur !
En liten fundering bara . . . . skulle man kunna dämpa signalen från diff-mätaren så bilen tror att ' nu går det lätt igen eller . . . :-O)
Nää , det var dumt tänkt . .
Det vore väl samma som att borra ur.
Skulle tro att ursprunglig idé med nollställning krävs är att Volvos verkstäder får jobb som normalt borde kunna ske lika bra utan nollställning, i.e. jämför byte av ljuddämpare.

Fick byta tryckgivaren till partikelfällan (3e gången.....) för några månader sedan och då nollställdes data för regenereringen (adaptering?) och intervallet mellan regenereringarna har sedan dess ökat från c 60 mil till 65 mil. Troligen pga skillnader mellan tryckgivarna ? Men som sagt, byte av partikelfilter måste nollas.

Det går att lura systemet genom att sätta en potentiometer i kontakten till givaren och sedan borra hål i filtret. Alternativt finns det de som kan programera om bilens datorsystem att partikelfilter inte finns och därefter borra ett stort hål i filtret. Det är dock straffbart att manipulera bilens avgasrening med straffskalan dagsböter, eller fängelse. Risken att åka dit är iofs ytterst liten.
Godmorgon !

Följer denna tråd med intresse. Jag bytte själv filter på min , gjorde som Haynes , lossade bränlefiltret. Rullade upp det ovanpå motorn . Det sitter en skruv på sidan alla andra på översidan. Filtret var enkelt att byta då men , jag fick en liten överraskning - filterhållaren i locket saknades :-O) . Skulle tro att jag ej haft någon filterverkan senaste tiden . ( oljefilter är överskattat ) huga ! nu är det fixat. Man blir rädd.

sens , gördetsjälv - då vet du att det blir gjort .
Senast redigerad av 2 hockeytok, redigerad totalt 0 gång.
Ang. oljefilterbyte så tar jag alltid bort spjällhuset, tycker att det är ganska lätt och går fort och då kommer man åt oljefiltret ordentligt utan att skära upp händerna/armarna.

Tycker också att det brukar åka ut en del olja ur tråget när man demonterat oljefiltret, så det är ytterligare en anledning.

Hylsa 27mm förresten på oljefilter och bränslefilter
Tar upp tråden igen.
Såg på annat ställe på detta forum :D att man kunde kontrollera slangarna mellan Dpf och tryck-givaren med tryckluft.
Så jag gjorde det, den ena lät som den skulle ( ett dovt blåsljud långt bort) den andra ett vasst ssssssss.
Den lilla slangen mellan givaren och röret var det hål / skada på , på ref-sidan av givaren .
Ska ut och prova nu.

Säger det igen , detta forum är fantastiskt.
Bilagor
image.jpeg
Ja, det är hål där.
image.jpeg (214.24 KiB) Visad 458 gånger
Då var det gjort , har idag nollat räknaren för Dpf . Ska bli mycket intressant att se vad bilen gör. Hur långt man nu kommer innan den regenererar. Åkte på långresa i helgen ca 60 mil , då var det ca 50 km mellan . Blandat motorväg och mindre vägar -4-6 mil . Fick också kollat trycksensor , 0 tryck vid tändning på, 14- 16 på tomgång. Vad tycker du om det ? Är väl inte så tokigt. Nu finns det hopp igen. :???: där det förut var tveksamt.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]