Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fnisken
Hej!

Har en gammal Volvo V70 -99 med centrallås men utan fjärrlås - men har nu köpt ett fjärrlås till den. En av dessa tusen standardmodeller.
Har öppnat förardörren på innersidan och hittat var jag kan koppla till centrallåset osv, men insåg att det är ju svårt som tusan att dra strömkabel för att strömsätta själva fjärrlåset. Så började jag tänka att placeringen kanske är smartare någon annanstans, men hittar ju inget om hur saker är kopplade i bilen. Så lite frågor till er experter:

a) Finns det en central styrenhet för centrallåset jag kan koppla mig på, någonstans som är lätt att även koppla +/- från batteriet (eller via en säkring)?
b) Eller finns det någon "färdig" kontakt mot batteriet jag kan sno, i förarsidans dörr?

OBS: Jag är inte bilmekaniker, bara nätverkstekniker, så dra kabel fattar jag, och enklare elektronik (kan mäta ström och klippa&skarva kabel :-)) Så gärna en smidig enkel lösning ;)

Tusen tack och god jul!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag kopplade in mitt på kablarna från passagerardörren, brevid handsfacket, inne i kupén alltså.
Finns både ström och signalkablage där, samt att det är relativt nära till blinkersreläet.
Vilka kablar och färger osv det var har jag ingen aning om, det var så länge sen jag kopplade in det så det har jag glömt 100 gånger om :)
Men det är bara fram med multimetern :-)-)
av fnisken
Tack för snabbt och bra svar! Du råkar inte ha lite bilder på hur det såg ut där inne och var du kopplat? Det hade varit helt super. Nu ska jag ut i garaget och kika med en gång:)
Lucif3r skrev:Jag kopplade in mitt på kablarna från passagerardörren, brevid handsfacket, inne i kupén alltså.
Finns både ström och signalkablage där, samt att det är relativt nära till blinkersreläet.
Vilka kablar och färger osv det var har jag ingen aning om, det var så länge sen jag kopplade in det så det har jag glömt 100 gånger om :)
Men det är bara fram med multimetern :-)-)
av fnisken
Jag har varit och öppnat nu och hittat massvis av ställen som det funkar ta ström från så fort bilen är i något nyckelläge förutom av. Vilket ju såklart är helt meningslöst. :-)
På din bild så ser det ut som du tagit strömmen från strax under handsfacket på vänstra sidan? (Tänker tjock röd = 12v?) Jag kan dock inte se något sådant hos mig. Minns du var du hittade den?
Att ta fram rätt kablar till själva centrallåset känns ganska lätt - till och med fint färgade kablar, så ska strax öppna dörren för att ta ut färgerna så går det nog fort. Men det är fortfarande svårt att hitta just konstant ström... hade gärna sluppit dra hela vägen till säkringarna!
av fnisken
Nu hittade jag bra strömkälla! :) tittade lite noggrannare på bilden så såg jag. Nu ska jag bara hitta allt annat med :-) Men det känns lite mer rätt fram. Tack för hjälpen!
av fnisken
För den intresserade så är det förresten färdigmonterat. Om nån behöver hjälp framöver så är det bara att skicka ett PM.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, bilden jag visade var under installationen av min arduino i bilen, så det är en hel del kablar(dock inte i närheten utav den slutliga installationen haha) som inte har något "med bilen" att göra så att säga, bl.a. relät och dom tjocka röda strömkablarna :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"Färddator", ersatt orginal tripp/vägmätare. Den visar lite allt möjligt, såsom laddtryck, batterispänning, hastighet, trip/vägmätare, bränsle och lite sånt. Den kan visa istortsett vad som helst om jag vill det, men inte orkat göra så mycket mer sen den blev 'klar' :P
Hela byggnationen finns dokumenterad i min garage-tråd :)

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]