NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev:De uppfyller ju samma klassningar så det borde vara minimal skillnad. Men kostar de samma och det står "För Volvo" på en är väl valet enkelt.

Den här annars? Står också "För Volvo": https://oeldepot24.de/motul-104652.html
Att det står för Volvo är inget jag lägger vikt på faktiskt. Men jag är djupt okunnig inom oljorna och känner lätt tveksamhet att prova å använda något jag inte riktigt känner igen, tyvärr.
Egentligen borde ju olja från Biltema fungera lika bra om man köper en olja som är klassad som lägst vad biltillverkaren säger...
Blev så att jag köpte vad Bilia använt i bilen vid tidigare servicear. Dvs Castrol Edge Pro 0W-30 Ti. Köpte dock på eBay via Tyskland. Hamnade några hundringar under priset här hemma. Blev 11 liter så har jag till nästa service också.
Får ta å kolla upp oljor lite bättre å se om man kan spara in ytterligare vilket faktiskt borde gå.

En sak som jag reagerat på men inte orkat bry mig om ännu. Borde inte våra dieslar med DPF faktiskt köra C olja? A5 jämfört med C1-3 så är C för dpf osv.
Jag köper själv billigaste oljan med rätt viskositet och klassning. Har kört Biltema utan att märka något negativt och nu senast blev det från Tyskland för 30kr/liter eller något sånt. Gör hellre oljebytena en aning tätare så att smutsen får finns ur.

Det dieselspecifika har jag tyvärr ingen koll på men jag vet att det funnits andra diskussioner om det här på forumet. Jag hade själv gått på Volvos specifikation och nöjt mig så.
Skall försöka läsa på lite om detta. Känns lite olustigt med vissa märken osv.

Oljefiltret verkar sitta inne i motorrummet. Måste man flytta på massa saker för att komma åt det? Enligt VIDA så skall man inte behöva ta bort något?
Intressant tråd, har också en 2.0d med lite problem.

Min regenererar lite för ofta ca 50km. Har bytt partikel filter för inte så länge sedan .
Vilka faktorer är det som bestämmer när det ska regenereras ?
Mer än partikelfiltret och diffsensorn ? Bilen går ca 150km 2dar / vecka + småkörning sedan .

Tänker också försöka serva själv, inga stämplar men en bok där jag skriver-in datum mil och åtgärd. Typ oljebyte.
Har tagit hjälp med större jobb . Oljenivån ökar mellan byten, så blir det över max - suger jag ur lite . Tills någon mm under max.

Har nyligen köpt dice/vida men har ingen dator att stoppa-in det på än, men får väl se när det kan bli . . .
hockeytok skrev:Intressant tråd, har också en 2.0d med lite problem.

Min regenererar lite för ofta ca 50km. Har bytt partikel filter för inte så länge sedan .
Vilka faktorer är det som bestämmer när det ska regenereras ?
Mer än partikelfiltret och diffsensorn ? Bilen går ca 150km 2dar / vecka + småkörning sedan .

Tänker också försöka serva själv, inga stämplar men en bok där jag skriver-in datum mil och åtgärd. Typ oljebyte.
Har tagit hjälp med större jobb . Oljenivån ökar mellan byten, så blir det över max - suger jag ur lite . Tills någon mm under max.

Har nyligen köpt dice/vida men har ingen dator att stoppa-in det på än, men får väl se när det kan bli . . .
Har du nollat räknaren för partikelfiltret i vida?
[quote="andreasw"][quote="hockeytok"]Intressant tråd, har också en 2.0d med lite problem.

Har du nollat räknaren för partikelfiltret i vida?[/

Nää, har inte fått igång mitt vida än. Å ingen kompis som har.
Får nog fixa det snarast möjligt. Tack för tipset !
Saker som hur länge motorn gått, antal mil osv säger till bilen att regenerera. Sök så hittar du mina trådar om det :)

Räknaren måste nollas annars behandlar bilen inte ditt nya dpf som bytt så gör det så snart som möjligt annars lär det slitas ut i förtid.

Fick inhandlat pumpen igår å hämtat reservdelarna.
Tyvärr hade Jula inga bränsleslangar att köpa så får åka till Biltema ikväll eller något.
Eolysen är på G med DHL idag eller Måndag.
Oljan kommer väl på Onsdag kanske.
Hej

Missförstå mej inte TB jag är mycket tacksam över ditt tips och kommer att göra som du föreslår fortast möjligt. MEN
Det vore intressant att veta / förstå varför bilen behöver ' veta ' att nytt Dpf monterats.

I min värld borde det räcka med att mäta mot-trycket över Dpf . Stort tryck - elda ur !
En liten fundering bara . . . . skulle man kunna dämpa signalen från diff-mätaren så bilen tror att ' nu går det lätt igen eller . . . :-O)
Nää , det var dumt tänkt . .
Det vore väl samma som att borra ur.
hockeytok skrev:Hej

Missförstå mej inte TB jag är mycket tacksam över ditt tips och kommer att göra som du föreslår fortast möjligt. MEN
Det vore intressant att veta / förstå varför bilen behöver ' veta ' att nytt Dpf monterats.

I min värld borde det räcka med att mäta mot-trycket över Dpf . Stort tryck - elda ur !
En liten fundering bara . . . . skulle man kunna dämpa signalen från diff-mätaren så bilen tror att ' nu går det lätt igen eller . . . :-O)
Nää , det var dumt tänkt . .
Det vore väl samma som att borra ur.
Ja det kan man fundera över. Det är tyvärr inte så enkelt att det bara mäts över filtret. Det är något i mjukvaran som gör att det behandlas olika när det nollställs.
Ibland nollar verkstaden utan att byta för att se om det hjälper mot vissa problem.
Hade själv svårt att tro på detta först men vart i svängen ett tag. Sjukt att bygga in något med sådan mjukvara. Kanske är det för att få rätt serviceintervall på filtret, dvs tjäna pengar?? Konspirationsteorier bara för allt handlar ju om pengar trots allt.

Man kan sätta motstånd på givaren så det är ett konstant värde/tryck å slippa regenerering pga tryckfall men då kan ju filtret täppas igen å strula. Dock så kommer ju regenereringen också baserat på antal mil med.

Borra ut, ja... Man kan men... Då det övervakas av trycket så borrar man fel osv så kommer det inte att fungera.
Kluriga saker det där tyvärr. Enda sättet att lura systemet är att programmera bort hela dpf funktionen, det går men är ju inte lagligt...
timebandit skrev:Skall försöka läsa på lite om detta. Känns lite olustigt med vissa märken osv.

Oljefiltret verkar sitta inne i motorrummet. Måste man flytta på massa saker för att komma åt det? Enligt VIDA så skall man inte behöva ta bort något?

Att byta oljefilter själv är lätt och jag gör det utan att plocka bort något. Det går liksom att föra ut/in filtret med lock under spjällhuset, genom alla vakuumslangar och passa in. Enligt heynes ska man kunna plocka lös huset för bränslefiltret och enkelt lyfta bort det men själv fick jag inte till det och har därefter kört på min variant.

Kom bara ihåg att byta till den nya gummipackningen som följer med samt smörja in den med olja.

Du luftar bränslesystemet via returslangen och det är inga problem med rätt utrustning. Det ska finnas en bra video, kan länka om jag hittar på den.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]