Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
oykkh skrev:
skyrazer skrev:
Spoiler »
Riktigt kul och se det instrumentet. Min ÅF hade inte sett det när jag beställde bilen heller.
Jag personligen är inte så fäst vid 12"-skärmen (ser för "gubbig" ut i mina ögon ;-) ) så detta blir nog bra, påminner ju lite om de som satt i XC/V70 Classic-bilarna och de instrumenten gillar jag skarpt i vår XC70.
Har du valt navigation? Frågan är hur det syns då i den 8 tums skärmen. Är det som i gamla v70 att man får bara pilar i displayen då? För det.är väl bara i den stora 12.3 tums skärmen man får navi kartan?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Nopp, ingen nav mer än internet-kartan. Har införskaffat en mycket stor (och tämligen dyr) Garmin med inbyggd dash-cam för ett halvår sedan så det var inget jag prioriterade när jag hade begränsad budget på nya bilen.
Hej

Kan någon som har fått sin bil berätta om de första intrycken.
Känns den slö på motorväg, fungerar automaten bra ihop med motorn? mm.

Själv väntar jag på en snikversion (förmånsbil) som förhoppningsvis kommer v4.
PeterHappy skrev:Hej

Kan någon som har fått sin bil berätta om de första intrycken.
Känns den slö på motorväg, fungerar automaten bra ihop med motorn? mm.

Själv väntar jag på en snikversion (förmånsbil) som förhoppningsvis kommer v4.
Provade nyss en D3 AWD, visst, den gick fint och vid normal körning funkar den nog, men troligen så skulle jag välja en D4 FWD med automat i stället.
Övriga reflektioner, det är lite "knöligt" med menyerna för allt, kanske är en vanesak, ta start/stopp till exempel, man måste in i en meny för att stänga av skiten varje gång, bättre ordnat på min V60, bara trycka på knappen när man ändå ska lägga i en växel (om man inte glömmer av det).

Sen var ljuset en besvikelse jämfört med min V60 med adaptivt helljus, visserligen så stod det felinställt enligt en annan tråd här, man skulle ha växlingen stå på snabb, den stod på normal, (ändrade inte förrän jag var tillbaka med bilen) det gjorde att mötande bilar blev bländade av mig.
Jag valde en bil med dynamisk led, inte bara automatisk avbländning, just för att prova hur det funkade, får väl ta en tur nån annan gång när det passar (vet i alla fall hur man ändrar nu).

Annars så gick den väldigt tyst, kollade inte om det var akustik-rutor i provbilen, men nog gick den rätt mycket tystare än min V60 (som inte har akustik-rutor).
av LexV90
Persvante skrev: Övriga reflektioner, det är lite "knöligt" med menyerna för allt, kanske är en vanesak, ta start/stopp till exempel, man måste in i en meny för att stänga av skiten varje gång, bättre ordnat på min V60, bara trycka på knappen när man ändå ska lägga i en växel (om man inte glömmer av det).
Stängde du av den direkt eller provade du köra med start/stopp aktiverat?
På min V90 D4 Aut tycker jag det funkar alldeles ypperligt. Motorn startar och bilen börjar rulla så fort jag sätter foten på gaspedalen. Jag upplever ingen fördröjning alls. Ser därför ingen anledning alls att stänga av det.
LexV90 skrev:
Persvante skrev: Övriga reflektioner, det är lite "knöligt" med menyerna för allt, kanske är en vanesak, ta start/stopp till exempel, man måste in i en meny för att stänga av skiten varje gång, bättre ordnat på min V60, bara trycka på knappen när man ändå ska lägga i en växel (om man inte glömmer av det).
Stängde du av den direkt eller provade du köra med start/stopp aktiverat?
På min V90 D4 Aut tycker jag det funkar alldeles ypperligt. Motorn startar och bilen börjar rulla så fort jag sätter foten på gaspedalen. Jag upplever ingen fördröjning alls. Ser därför ingen anledning alls att stänga av det.

Nej, jag stängde inte av det, hittade inte var under den korta provturen. Gillar inte S/S som du kanske förstår. Är bara till för att fabrikanten ska få så bra värden som möjligt när dom certifierar förbrukningen, under den snälla provcykeln så är det en hel del tomgångskörning, som jag inte har vid min körning, då är det väldigt irriterande när bilen stänger av sig, kan aldrig vara bra för turbon.
Som gammal maskinförare så är man "uppfostrad" att låta maskinen knalla ett tag på tomgång, så "stressfläkten" får svalka sig lite och komma ner i varv.
En turbo snurrar ju med uppåt 100 000 rpm/minuten, och att då stänga av smörjningen är inget som direkt förlänger livslängden.
Kanske inte spelar nån roll för er tjänstebilsförare, men för mig som betalar alla reparationer själv så gör det det!
Har bara erfarenhet av S/S i min XC60, manuell, enda gången jag slår av den är i ofta stilla stående köer. Var extremt negativ i början av liknande anledningar som PerSvante. Men är efter 5 år och 15K mil tveksam om det innebär någon större förslitningar på motorn eller dess stödsystem om man inte kör fullgas körningar mellan rödljus förstås (I alla fall inget jag har märkt). Trimmade mycket med turbo för väldigt många år sen och då var det noga med tomgångskörning efter körning, men tekniken går framåt och redan då fanns det lösningar för det.

Men jag förstår inte problemet om man inte har mycket tomgångskörning, då kommer man väl heller inte drabbas av S/S.....
Men jag förstår inte problemet om man inte har mycket tomgångskörning, då kommer man väl heller inte drabbas av S/S.....[/quote]

Även om jag typ aldrig står i kö vid rusningstrafik, så är det en och annan stop-skylt, gående på övergångsställen, trafikljus och sånt man lär stanna för ändå!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]