Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kör startkablar från en bil som är igång så kan du nog låsa upp bilen och komma åt batteriet i bagaget...
om du nu kör via ett löst batteri, så är det väl bara prova, skulle du dra ur strömmen ur det batteriet så har du ju en laddare och ladda upp det med... :)

Bara prova, ingen minns en fegis ;)
DrBex skrev:
NilsO skrev:Det beror på vilken sorts laddare du använt. Om det är en gammaldags "klassisk" laddare (som bara är en transformator och likriktare) så håller jag med. Om det är en modern mer automatisk laddare så behöver det inte vara något fel.
Vill du utveckla det lite?

När man kopplar till den moderna batteriladdaren som borde väl den efter uppstarten, med allt vad det innebär i form av kontroll och urladdning(?) av batteriet, leverera en spänning till batteriet som i sin tur gör att bilens elektronik ser att den har rätt spänning och då tänder belysningen. Elektroniken kan väl inte känna av varifrån spänningen kommer, från batteriet eller laddaren?
Nej, det är inte BILENS elektronik det handlar om.
Det som menas är att många moderna laddare inte ger ut ström, om den inte känner av ström.
Dvs finns ingen ström i batteriet alls, så tror laddaren att den inte är inkopplad mot ett batteri.
Dvs LADDARENS elektronik.
Mät med en multimeter som sagt, före laddare, och efter inkopplad laddare, om något händer alls.

Annars:
Sätt startkablar framme i motorrummet på avsedd plats.
Sätt kablarna rätt med plus och minus, så bör det inte vara nån fara för bilens elektronik, vad jag vet.

Tänk på att i ett urdraget batteri fryser batterisyran till is i minusgrader, och måste tinas, innan laddning.
MickeM skrev: Nej, det är inte BILENS elektronik det handlar om.
Det som menas är att många moderna laddare inte ger ut ström, om den inte känner av ström.
Dvs finns ingen ström i batteriet alls, så tror laddaren att den inte är inkopplad mot ett batteri.
Mät med en multimeter som sagt, före laddare, och efter inkopplad laddare, om något händer alls.
True that, min laddare betedde sig så med mitt gamla batteri, bilen stod jan-mars iår, så när jag skulle försöka få igång bilen så kopplade jag på batteriladdaren där framme, men ingenting, startkablar så jag kunde låsa upp bilen, kopplade på batteriet men nada hände, laddaren vägrade starta, jag fick starta bilen med startkablar, ta en liten sväng till större vägen och tillbaka, då kände laddaren igen batteriet som ett 12v bilbatteri och började ladda...

:)
Tack alla så här långt.

Innan jag kopplar in laddaren mäter jag spänningen till 3,0 V.

Direkt efter jag kopplat in laddaren och med laddaren ansluten mäter jag 5,2 V.

Ska mäta igen efter att ha laddat några timmar.
garinge skrev:
MickeM skrev: Nej, det är inte BILENS elektronik det handlar om.
True that, min laddare betedde sig så med mitt gamla batteri, bilen stod jan-mars iår, så när jag skulle försöka få igång bilen så kopplade jag på batteriladdaren där framme, men ingenting, startkablar så jag kunde låsa upp bilen, kopplade på batteriet men nada hände, laddaren vägrade starta, jag fick starta bilen med startkablar, ta en liten sväng till större vägen och tillbaka, då kände laddaren igen batteriet som ett 12v bilbatteri och började ladda...

:)
Jag har lurat den moderna laddaren genom att koppla dit den först sedan mata på lite spänning med en gammal dum laddare i nån sekund så att den moderna startade.
DrBex skrev:Tack alla så här långt.

Innan jag kopplar in laddaren mäter jag spänningen till 3,0 V.

Direkt efter jag kopplat in laddaren och med laddaren ansluten mäter jag 5,2 V.

Ska mäta igen efter att ha laddat några timmar.
Efter nästan 12 timmars laddning mäter jag nu 4,7 V med laddaren inkopplad och 3,7 V precis efter att jag tagit borr laddaren.
Det tyder på att batteriet är mer eller mindre dött vilket inte är att undra på om spänningen i utgångsläget inte var mer än 3V. Koppla upp med startkablar så du får igång bilen och kan öppna bakluckan. Åk sedan och köp ett nytt batteri. Alternativt kan du göra som jag skrev tidigare: Fälla ned sätet, krypa in i lastutrymmet och demontera/montera batteri den vägen.
TACK alla, nu är det löst.

Eftersom jag inte visste om batteriet var kortslutet eller ej så ville jag inte starta mot en annan bils batteri. Har hört att det kan skada elektroniken i bilarna. Tycker det är märkligt att jag inte kunde få så mycket spänning på bilen med laddaren ansluten att jag kunde låsa upp bakluckan.

Jag köpte ett nytt batteri och startade mot det och sedan var ju allt löst :D

Märkligt att ett originalbatteri inte håller längre än 12,5 år ...
DrBex skrev:Eftersom jag inte visste om batteriet var kortslutet eller ej så ville jag inte starta mot en annan bils batteri. Har hört att det kan skada elektroniken i bilarna. Tycker det är märkligt att jag inte kunde få så mycket spänning på bilen med laddaren ansluten att jag kunde låsa upp bakluckan.
Eftersom du bara hade 3 V i batteriet utan laddare ansluten är det alls inte konstigt att du inte kunde få tillräcklig spänning för att låsa upp bakluckan. Laddningsspänningen bör aldrig ligga mer än ett par volt över batterispänningen och 5 V räcker inte långt.
DrBex skrev:Jag köpte ett nytt batteri och startade mot det och sedan var ju allt löst :D
Bra.
DrBex skrev:Märkligt att ett originalbatteri inte håller längre än 12,5 år ...
Du skämtar eller ...? :roll: 12,5 år är ett rekordartat långt liv för ett bilbatteri.
andersuw skrev:Du skämtar eller ...? :roll: 12,5 år är ett rekordartat långt liv för ett bilbatteri.
Nej, så är det.

Köpte bilen som ny. Har varit i trafik hela tiden fram till oktober i år då den ställdes av. Ska i fortsättningen användas som extra "sommarbil". Har stått i kallgarage på vintern då den använts dagligen. 20 000 mil står mätaren på.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]