Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chassis
Hej Alla,
Detta gäller min dotters bil, en S60 Bi-Fuel -03 med 24000 mil. Bilen är allmänt i mycket bra skick för åldern och har huvudsakligen gått bra tills nyligen då tomgång/lågvarvtal började bli instabila. Felkodskannade med Dice/Vida och fick ut att insugstrycket inte matchade värdena från MAF-en. Hittade en sprucken slang till insugstryck-sensorn och satte dit en ny. Under provkörningen dök ett nytt problem upp, hackig gång och dålig motorprestanda. Skannade igen och fick fram att denna gång var det en tändspole och bytte även den.

Nu när allt borde vara bra startar inte bilen. Batteriet är fulladdat och startmotorn funkar som den skall men inget liv överhuvudtaget. Enda felkoden jag har är CCM-0021 (kupéluft sensor) vilket väl knappast har med startproblemet att göra. Jag resettade alla felkoder innan startförsöken om det har någon betydelse?

Har någon nån bra idé?

Är inte så hemma på VIDA men man kan väl systematiskt felsöka med att t ex kolla bränsletryck, Tändpuls mm. Eller kan/måste man göra detta manuellt? Behövs det någon programmering när man byter tändspole?

Behöver få igång bilen och är tacksam för alla bra svar:)

mvh chassis
Användarvisningsbild
av wissel
Det finns bränsle så det räcker?????
Vissa bilar får man soppatorsk redan vid 15-18 liter kvar i tanken!, beroende på tankens konstruktion..
Användarvisningsbild
av Någonting
Bi-fuel-bilarna kan också vara väldigt svårstartade om gastrycksregulatorn läcker. Bilen står då och läcker gas in i motorn och när sedan motorn skall startas så blir blandningen för fet. Men det brukar så vitt jag vet inte hindra starten helt och hållet, utan endast göra det svårare att starta.

Konstig tomgång/varvtal brukar annars tyda på fel på spjällhuset. Det finns ganska många trådar om det problemet.
av chassis
Någonting skrev:Bi-fuel-bilarna kan också vara väldigt svårstartade om gastrycksregulatorn läcker. Bilen står då och läcker gas in i motorn och när sedan motorn skall startas så blir blandningen för fet. Men det brukar så vitt jag vet inte hindra starten helt och hållet, utan endast göra det svårare att starta.

Konstig tomgång/varvtal brukar annars tyda på fel på spjällhuset. Det finns ganska många trådar om det problemet.
Hon fick gastrycksregulatorn renoverad i våras. Innan dess hade bilen de symptom du beskriver, svårstartad pga mycket gas och för lite syre. Nu startar den inte alls. Den konstiga tomgången försvann med ny slang till insugstryck-sensorn men har bara testat med 4 cyl igång.

Bilen är så gott som nytankad med både gas och bensin. Har bara gått 3-4 km sen tankning.

Spjällhuset var bytt innan hon köpte bilen för 3 år sen och såg nytt ut. Sen dess har bilen gått drygt 3000 mil.
av marimbalanguage
Att den inte startar beror antingen på strul med bensintillförseln, eller ingen gnista.
Går pumpen när du vrider på tändningen? Om inte kan du testa med startgas och se om den tänder till.
Brist på gnista kan bero på dålig kam(vev)axelgivare, men då bör det finnas felkod i minnet.
av chassis
Nu har jag kollat:
- Det finns gnista
- Det luktar bensin av stiften och de är fuktiga när jag tar ut dem.
- Inga felkoder
- Inget tecken på tändning

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]