Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klevet
Tjenare! (Bil: v70 2.4t 02. Ocean Race om de skulle ha någon betydelse xD)
Som titeln lyder!
Idag när jag skulle accelerera ut på motorvägen på väg hem från jobbet så började bilen helt plötsligt vibrera en del när jag tryckte på gaspedalen, sedan några sekunder senare så började motorlampan blinka o ha sig.. När jag hade jämn gas så vibrerade det knappt men så fort jag tryckte ner pedalen lite så började det vibrera som f*n igen. När jag kom hem så lät jag bilen var på och det puttrade konstigt ur avgasröret.
Någon som vet vad felet kan vara? Vågar jag köra den till någon verkstad eller är kan det vara enkelt att fixa själv?
Den går inte på alla cylindrar.
Då blinkar motorlampan, för det är en skarpare varning än bara lysande.
Du förstör katalysatorn om du kör så länge.

Troligen tändspolen/arna på cylindern/rarna som inte går.

Absolut vanligast om det kommer plötsligt.

Busenkelt att byta, men dom kostar några hundra var.
Dom sitter under kåpan uppepå motorn med en skruv.
Det syns inte vilken/om någon är sönder.

Köp en ny, och montera på en cyl.
Blir det inte bra, flytta till nästa, osv....

Dun kan ju ta en titt på tändstiften också.
Får väl hoppas att "Klevet" svarar, men det är som sagt troligen en tändspole som lämnat in. Det händer.
Ibland får man felkod på tändspolen OCH misständning, men ibland bara misständningsfelkod trots död spole.
MickeM skrev:Får väl hoppas att "Klevet" svarar, men det är som sagt troligen en tändspole som lämnat in. Det händer.
Ibland får man felkod på tändspolen OCH misständning, men ibland bara misständningsfelkod trots död spole.
Senast aktiv:
Klevet: mån 23 jan 2017, 18:51
:)
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]