Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Kolla särskilt säkring 28 i kupén (säkringscentralen på instrumentbrädans vänstra gavel). Prova att byta ut den för säkerhets skull. Ibland kan de se hela ut fast de inte är det.

Den säkringen avser bl.a. övre styrenheten (Upper Electronic Module, UEM) och det som förenar innerbelysningen med larmet är att båda styrs av den modulen. Så jag skulle tippa på att det är där knuten sitter. Om det sedan är så enkelt som en trasig säkring eller inte är svårt att säga.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
wissel skrev:
MickeM skrev:
wissel skrev:När du tog av minuspolen förra gången hur gjorde du då ?
Gör om det igen, 1. Ta ur nyckeln ur tändningslåset.
2 Vänta några3-5 minuter så alla "datorer" går ner i "sleepmode".
3 Lyft minuspolen i ca 15-20 minuter.
4 sätt i nyckeln igen och läge II.
5 Återanslut batteriet. Nu har du gjort det i rätt ordning.
Med en rackarns massa tur så hittar bilen sig själv igen. :D
Öhhh, ska man verkligen ha nyckeln i läge 2, när batteriet kopplas in igen?
Låter fel, tycker jag...

Är det för detta specifika fallet du menar?
Inte vid normalt batteribyte väl?
Nej alltid läge II på nyckeln, om utifall Airbagen skulle smälla o du har huvudet där så gör det oooont.
bättre att då befinna sig vid batteriet. ;-)
Där ser man!
Fick jag lära mig nått nytt.

Jag har alltid varit mycket noga med datorer i sovläge innan batteriet kopplats bort, och sedan kopplats på igen med allt noga avstängt.
Absolut inte kopplat in strömmen med tändning läge 2, mest för att inte airbagen eller databoxar ska få spatt.
Fel, tydligen.
Kors i taket.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag som pysslat extremt mycket med olika styrenheter till den generation Volvo som forumdelen handlar om kan inflika att SRS har några feta kondensatorer som håller den i full drift under 30sekunder efter att strömmen kopplats bort! Om man återansluter batteriet inom denna tid så brukar SRS enheten i regel inte återstarta utan låser sig i ett tillstånd där den inte pratar på CAN-nätet längre.

Även ECM har en förmåga att kräva 30 sekunders avstängning innan man återansluter strömmen, den har ingen extra kondensatorbank som SRS men nog med avkopplingskondensatorer för att driva CPUn en liten stund efter strömbortfall.
av andersuw
Tack för dessa intressanta observationer Johnny. Några feta "kondingar" i SRS var precis vad jag misstänkte men bra att få detta bekräftat. Bra också att veta vad som kan hända med SRS om man kopplar in strömmen lite för fort igen och att även ECM (klokt nog) har lite reservkraft och därför kan bete sig på ett likartat sätt.
av Sunkent5an
Hej igen har kollat säkring 28 som andersuw sa o bytatat ut den. men de ville inte funka ändå. Nu finns de inte fler knep o tips kanske :) :) ? blir väl få att någon att kunna läsa av om där finns någon felkod. Är tacksam för de tips o knep jag har fått. Återkommer med svar när det funkar igen.
av MickeM
Felkoder är alltid rätt.

Det kan vara en låskista som inte registrerar att dörren öppnas/stängs.
Då tänds ju inte innerbelysningen, och centrallåset kan luras.

Står det typ "förardörr öppen" i färddatorn om du öppnar dörren när motorn går?
Prova alla dörrar, även skuffen.
av Sunkent5an
Hej har gjort som du sa mickeM allting stämmer med dörrarna en sak tycker jag e konstigt när jag öppnar någon av dörrarna så lyser den röde triangel allting stämmer där men jag öppnar bagage luckan så lyser den inte? Står bara i displayen bakluckan öppen har för mej att den ska lysa också eller har jag fel??.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]