Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anna1984
Som jag nämnt i en tidigare tråd tänkte jag installera en backkamera till bilen. Den ska kopplas in på backljusen. Jag har testat att det fungerar med en tillfällig lösning och det var inga problem. Mitt problem nu är dock att hela lampsatsen går ju att plocka bort om man lossar anslutningen till den kabelsamlare som leder alla kablar till lamphuset (se bild nedan). Om jag kopplar in mig direkt på backlampans kablar så går lamphuset inte att ta bort helt längre. Min fråga är om det istället går att koppla in sig på några av kablarna som går in i anslutningen som sedan kopplas in i lamphuset. Vilka av dessa kablar tillhör i sånt fall backljuset?
Backljusets kablar är blå och svart. Så tyvärr kan jag inte avgöra av färgen vilka dessa kan vara.

Bild

Bild
av anna1984
gooose skrev:Har du dragkrok så ta strömmen den vägen enklare....

//Gooose
Jo jag har dragkrok. Men jag vill att backkameran ska aktiveras automatiskt när jag lägger i backväxeln och då måste jag koppla in mig på backlampan. Eller finns det en liknande funktion till dragkroken menar du? Sen är ju det en fördel att backljusen sitter i bagageluckan som även kameran gör. Då slipper jag dra kabeln bort från bakluckan och ner i bagageutrymmet. Vet inte ens om det är möjligt.
av andersuw
Den kabel som är grå och violett skall enligt kopplingsschemat gå till backljuset.
Backljus finns till dragkroken, men som du säger så sitter den på fel ställe.
Jag har Volvos egen backkamera. Då slipper man det här, eftersom den "vet" när den ska vara aktiverad. Men prislappen är väl en annan, antar jag.
av anna1984
andersuw skrev:Den kabel som är grå och violett skall enligt kopplingsschemat gå till backljuset.
Vad bra! Dock är det ju två kablar. Vet du vilken den andra är också? Vart hittar man kopplingsschema?
av anna1984
apersson850 skrev:Backljus finns till dragkroken, men som du säger så sitter den på fel ställe.
Jag har Volvos egen backkamera. Då slipper man det här, eftersom den "vet" när den ska vara aktiverad. Men prislappen är väl en annan, antar jag.
Jag kollade med Volvo. För att uppgradera till Sensus touch (som krävs med backkamera) och installera backkamera skulle dom ha 25.000kr. Funkar det här så kostade min 7tums navigator 2700kr och backkameran 1500kr. Inte samma som Volvo original men drygt 21.000 kr billigare. Har testat backkameran provisoriskt och den ser ut att funka bra.
Jag har inte Sensus Connected Touch, utan bara det "vanliga" Sensus som gällde 2012, och Volvos backkamera. Men visst, den kostade väl runt 10000, så det är klart att det blir dyrare än en lös. Fördelen är givetvis integrationen. Inga extra prylar i bilen bara för att få en skärm som kan visa kamerabilden.

Är din backkamera ansluten med kabel eller trådlös?

Eftersom bakluckan är av plast går det jordledare runt överallt, till allting, i luckan.
av andersuw
anna1984 skrev:
andersuw skrev:Den kabel som är grå och violett skall enligt kopplingsschemat gå till backljuset.
Vad bra! Dock är det ju två kablar. Vet du vilken den andra är också? Vart hittar man kopplingsschema?
Den grå och violetta är plusmatningen. Jordanslutningen behöver du inte ta från backljuset om du inte vill. Finns det en jordpunkt närmare kameran, vilket jag gissar (apersson850 vet säkert exakt besked om var i bakluckan den finns) kan du lika gärna jorda där. Den kabel till backljuset som är svart och orange är annars jord.

Hur många watt drar backkameran? Om du tänker dig att inte bara ta styrningen för av/på från backljusanslutningen utan också mata kameran från den bör du se upp så du inte överbelastar anslutningen. Vet inte exakt hur många watt den anslutningen stoppar för som mest.

Kopplingsschema (EWD, Electric Wiring Diagram) ingår i VIDA (Volvos verkstadsprogram) om man köper "rätt" version. Kan också köpas separat. Gå till ebay och sök på Volvo och EWD eller Volvo VIDA och EWD så ser du vad som finns. Om du tänker dig att meka en del med bilen själv är det en god idé att skaffa VIDA (med EWD) plus DiCE (den elbox som behövs för att koppla upp datorn med VIDA mot bilen).
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]