Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jottosson
#1132772
köpte en 240 83a med rasad 1031 axel med 3.54 utv, fick tag på en 1030 med 3,73:1 utv som ja ska hänga dit.

den rasade axeln hade nya drivaxlar och lager så täkte skifta men verkar som dom är lite annorlunda dom nya verkar va nån mm längre totalt och har kortare splines än dom som satt på 1030in, hur kan de komma sig? ska det inte vara samma?

monterar jag den "nya" drivaxeln ser de ut som den ligger emot pinnen? i diffen??!

kan de va så att nån satt dit en drivaxel från en 740 tex? och kanske de som gjorde så den rasade?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1132797
740 har betydligt bredare spårvidd (längre axlar?) än några mm mot 240 (1460mm mot 1350mm).Alltså 11 cm bredare. Det betyder ju inte att drivaxeln är 55 mm längre, men mer än "nån mm längre" är det nog. Har aldrig jämfört så jag vet inte säkert, men 740 axla borde var längre än 240.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1132798
1031 axeln är ju den förstärkta axeln så skulle tro att inget passar mellan den och 1030
Men kan ha fel, diflager o kronhjul är ju maffigare iallafall

740 axlar är bredare än 240, ca 10 cm bredare om jag minns rätt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1132807
När du monterar nya lager (och axeln också då) så ska det ju vara ett (minimalt) glapp när man "rycker" ut och in i navet och det kan det inte bli om dom ligger "kloss ihop". Yttre lagret är ju ett koniskt lager så det kan bara ta upp belastning på ett håll, men det betyder bara att det ska vara ett mellanrum. Inte hur stort det ska vara. Rekommenderar att du monterar dom axlar som "hör till" och/eller kontakta http://bakaxel.se/

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]