Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hastighetssignal saknas ska ju inte få trippmätaren att stå ------ :???: Kan ju testa att rycka ur kontakten till bägge främre abs givarna på min bil och se ifall jag får samma typ av fel. För mig låter felkoden mer som ett can-buss fel dvs att den inte får någon data kommunikation innan tiden har runnit ut.
Dom enda 2 gånger jag fått streck i displayen är 1. När instrumenthuset kopplas in efter att ha varit strömlöst samt 2. Huset blivit kortslutet och startat om sig :P

Avsaknad av signaler ger inga streck i displayen. Siffrorna är lagrade i ett separat chip, och uppdaterar sig endast när chippet för hastighetsmätaren skickar signal till display-chippet att denne ska uppdatera sig. Skickar inte hastighets-chippet ut denna signal(hastighetssignal saknas, bilen står still, är avstängd eller liknande), så står siffrorna stilla - thats it.
Dessutom finns det ytterligare en mätar-lagring i huset, som inte syns(man måste läsa ut detta värde med felkodsläsare), och är baserat på fler parametrar än bara hastigheten som displayen går på. Dessa parametrar är bl.a. motortimmar, varvtal och snitthastighet. Denna räknare "fungerar" även om hastighetsmätaren inte fungerar(kass ABS eller liknande), och således stämmer den sällan med display-mätaren, då den mer eller mindre gissar med hjälp av olika kalkyler hur långt bilen har gått.

Det jag vill få fram är att själva displayen fungerar individuellt, obereoende av hastighet och dess signaler. Den visar alltid det värde som är lagrat. Enda hastigheten påverkar är hurvida displayen rör på sig eller ej.
Lucif3r skrev:Dom enda 2 gånger jag fått streck i displayen är 1. När instrumenthuset kopplas in efter att ha varit strömlöst samt 2. Huset blivit kortslutet och startat om sig :P
Det borde ju finnas en 12V matning för att hålla minnet i instrumentet typ direkt från någon säkring. Går det att följa den tråden bakåt i något elschema och se vad den har gemensamt med något som skulle få motorn att gå dåligt? Borde inte vara minus matningen till instrumentet ivf för då borde ju allt lägga av.
Det är samma strömkabel/ingång som driver hela instrumenthuset :)
Sen finns det ytterligare 2 ingångar, ena får ström när tändningen slås på, då går huset in i drift-läge så att säga, och den 3e ingången är för belysningen. 97-98 har även generator-ingång som används för att avgöra om motorn går eller ej, utan den så fugnerar inte hastighetsmätaren eller varvräknaren, plus att generatorn börjar aldrig ladda :P(men även då så visar displayen det den ska iaf, men den rör inte på sig :P).
Jaha, det är helt otroligt men efter det att vi lödde om ABS boxen har bilen gått utan
problem i snart 2 veckor... :D

Jag kollade de gamla lödningarna med lupp innan vi lödde om dom och jag tyckte att dom inte såg så dåliga ut
men det var dom förmodligen ändå.

Hoppas att det håller i sig. :D :D :D

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]