Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är förstås en självklarhet. Min chef har en xc70 my14 med allt som kan tänkas, premium sound, ventilerade stolar, rse, polestar, driver support, keyless, backkamera och i övrigt fulla knapprader. Så det är förstås nåt man får leta efter. Kan ta ett år, kan ta en dag.
av andersuw
Ja det kan vara rätt marigt att hitta en bil med "rätt" utrustning på begagnatmarknaden om man är lite "kräsen". När jag köpte min V70 T5 -02 för nio år sedan hade jag dock "bonntur" och snavade på en bil i närområdet (Uppsala) som var absolut "fullsmetad" samtidigt som den var lagom mycket begagnad med mina ögon sett (fem och ett halvt år, 16 000 mil). Av vad som fanns på Volvos utrustningslista när den bilen var ny och som inte enkelt kan eftermonteras var det bara två saker som fattades (integrerade barnsitsar och elektriska barnsäkerhetslås) och jag hade lyckligtvis inte behov av någondera vid den tidpunkten. Fick ge ca 135 000 kr för den. Priset som ny var 466 000.

Sedan har jag med tiden dessutom lagt till eller modifierat ett och annat för att få den ännu mer som jag vill ha den, bland annat nivåreglering bak, eluttag i bagageutrymmet, lastskyddsgaller i stål, stänkskydd fram och bak, treekrad sportratt med läderklädd airbag (från R-modellen), läderklätt handbromshandtag, låsknappar i borstad aluminium, panelinlägg i borstad aluminium (från R-modellen), pedaler och fotstöd i borstad aluminium (samma typ som Heico men utan Heicologga), ventilgaller i "charcoal" med inläggningar i borstad aluminium i luftriktarna (från årsmodell 2007-), kombinationsinstrument med kromringar runt mätartavlorna (från årsmodell 2004-), nya handtag på framdörrarnas insida (från årsmodell 2005-), ny tunnelkonsol (från årsmodell 2005-), torkararmar för flatblades (från årsmodell 2005-), GSM-baserad fjärrstart av bränslevärmaren, Bluetooth/iPod/iPhone/Aux-ingång till stereon (GROM USB2), fartkameravarnare (Cheetah C50), brandsläckare under främre delen av förarstolen, låscylinder på bakluckan, inre handtag på bakluckan och KIR (Key Integrated Remote, nyckel och fjärrkontroll i ett, från årsmodell 2004-).

När jag jagade efter något nyare förra hösten hittade jag bara två V70 i hela Sverige som var tillnärmelsevis lika "fullutrustade" som min gamla och ingendera var direkt i mitt närområde (den ena i Dalarna, den andra i Skåne). Båda var bara ca ett år gamla med väldigt kort körsträcka och jag insåg efter ett tag att båda var lite speciella i så måtto att de gått som demobilar hos Volvohandlare just i syfte att för kunderna kunna visa upp det mesta i utrustningsväg som Volvo hade att erbjuda. Jag hade från början tänkt mig något lite äldre med runt 10 000 mil på mätaren eller så men köpte efter moget övervägande en av de två nästan nya och nästan "fullutrustade" som jag hittat, just därför att jag insåg att det nog skulle vara nästan hopplöst att hitta något liknande om det inte var just en nästan ny demobil det handlade om.

Den jag bestämde mig för var en V70 D4 -15 som gått 370 mil. Det är en Summum med åttastegad automatlåda, förarstödspaket, teknikpaket pro, klimatpaket med VoC, lastpaket, Sleipner 18 tum (sedermera utbytta mot Balder 17 tum), ventilerad Inscriptionklädsel med tillhörande löstagbara textilmattor, läderklädd instrumentpanel, Premium Sound, elmanövrerad stol även på passagerarsidan, eluppvärmda spolarmunstycken, progressiv styrservo, växlingspaddlar på ratten, gummimattor för vinterbruk och stötfångarskydd bak. Fick ge 369 000 kr. Listpriset som ny var 477 000 kr.

I samband med köpet lade jag sedan till vinterhjul, lastskyddsgaller i stål, plastmatta för lastutrymmet, skyddsplåt i aluminium under motor och växellåda, alupedaler samt stänkskydd fram och bak. Efter köpet har jag sedan även lagt till nivåreglering bak, lutningsgivare till larmet, reservhjul, gasfjäder till luckan i lastrumsgolvet (som var standard tidigare men togs bort på sena årsmodeller), LED-lampor i backljuset, LED-lampor i skyltbelysningen, Inscription instegslister även bak och RTTI (Real Time Traffic Information) till navigatorn. Har också kostat på bilen en synnerligen ordentlig rostskyddsbehandling (se här) och Ditec Ceramic Ultra lackkonservering (se här).

Den nya är förstås mer välutrustad än den gamla i absolut bemärkelse. Konstigt vore det annars. Fullt lika "fullutrustad" är den dock inte. ;-)
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Sharkbait
apersson850 skrev:Det kan ju bli för dyrt att få allt man vill ha också.
Först skriver man att "Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning". Volvo har mer utrustning standard än tyskarna och skall man ha ungefär snarlik utrustningen så blir Volvon billigare.

Att man skriver att "Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning" så måste det handla om ngt annat.

Antingen köper man nytt och väljer det man vill ha eller har råd med. Köper man beg så får man väl vänta tills rätt bil kommer eller vad man har råd med. Har man inte tid att vänta så får man köpa det marknaden erbjuder och då är det inte Volvo som är snåla med utrustning.
Användarvisningsbild
av gooose
anna1984 skrev:Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning. Dom har jäkligt mycket finesser, men nästan allt är tillval. Jag har en XC70 2014, summum med business edition. Ingen elbaklucka, ingen bliss, ingen sensus touch, ingen navigator, inte automatisk avbländning på helljus osv. osv,
anna1984
Har du en "tidig" åm 14 utan Jordgloben på högersidan av knapparna så har den inte Sensus touch gick inte att få då den såldes ny likaså den automatiska avbränningen på helljuset det kom på åm 15 har jag för mej

Tänkte mest så att du inte är besviken på att du inte har utrustning som inte fanns när din bil byggdes
Men sensus touch går troligen att efter montera men det kostar troligen mer än det smakar men då kan du även få med navigator

sen får du tänka ekonomiskt
mer utrustning = mer som kan krångla

Blis e väl sådär i sin funktion i vad jag upplever det blinkar i tid o otid för spöken
Elbakluckan är ingen evighets grej behöver lite kärlek o omvårdnad ibland

//Goose
av Schmoyoho
Automatisk avbländning tror jag kom redan MY13 (autoläget på ljusvredet kom nämligen då även om DRL dröjde till MY14). MY14 fanns det vet jag. Det är väl en trevlig funktion men inget att sakna supermycket, tycker funktionen trilskas en del när man vill tända helljuset, eller så släcker den helljuset om man kör i ett tillfälligt upplyst parti.
av anna1984
gooose skrev:
anna1984 skrev:Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning. Dom har jäkligt mycket finesser, men nästan allt är tillval. Jag har en XC70 2014, summum med business edition. Ingen elbaklucka, ingen bliss, ingen sensus touch, ingen navigator, inte automatisk avbländning på helljus osv. osv,
anna1984
Har du en "tidig" åm 14 utan Jordgloben på högersidan av knapparna så har den inte Sensus touch gick inte att få då den såldes ny likaså den automatiska avbränningen på helljuset det kom på åm 15 har jag för mej

Tänkte mest så att du inte är besviken på att du inte har utrustning som inte fanns när din bil byggdes
Men sensus touch går troligen att efter montera men det kostar troligen mer än det smakar men då kan du även få med navigator

sen får du tänka ekonomiskt
mer utrustning = mer som kan krångla

Blis e väl sådär i sin funktion i vad jag upplever det blinkar i tid o otid för spöken
Elbakluckan är ingen evighets grej behöver lite kärlek o omvårdnad ibland

//Goose
Tack för svaret. Ja tyvärr har jag en tidigt 2014. Den har VEA motorn på 181hk, men inte Sensus touch. Skulle kosta ca 13.000kr att uppgradera till Sensus touch med navigator. För mycket pengar för mig tyvärr. Inklusive backkamera blev det 25.000kr. Har nu köpt en Garmin Drivesmart 70LMT-D och en Garmin BC30. Kostade sammanlagt 4.200 för både navigatorn och backkameran.
Dock så läste jag att Sensus touch även gjorde så man fick nya teman på mediapanelen i mitten som mer efterliknar bla performance utseendet på instrumentpanelen. Det hade också varit värt lite pengar, men inte så mycket tyvärr.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Automatisk avbländning tror jag kom redan MY13 (autoläget på ljusvredet kom nämligen då även om DRL dröjde till MY14). MY14 fanns det vet jag. Det är väl en trevlig funktion men inget att sakna supermycket, tycker funktionen trilskas en del när man vill tända helljuset, eller så släcker den helljuset om man kör i ett tillfälligt upplyst parti.
Stämmer att det kom med årsmodell 2013. Själv tycker jag det är väldigt skönt att slippa sitta och hålla koll på hel- och halvljus när jag kör i mörker. Har funderat över varför jag måste sitta och trixa med detta ända sedan jag först lärde mig köra bil. Visst händer det någon gång att funktionen inte riktigt uppför sig som man vill men det är inte särskilt vanligt och ställer sällan till med några egentliga problem.
av andersuw
anna1984 skrev:Ja tyvärr har jag en tidigt 2014. Den har VEA motorn på 181hk, men inte Sensus touch.
Om du har VEA-motor har du en sen 2014. Till tidiga 2014 kunde man inte få VEA. Kom som alternativ först i slutet av modellåret. Sensus Connected Touch har aldrig funnits annat än som eftermonterbart tillbehör och Sensus Connect (som inte är samma sak) kom först med årsmodell 2015.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]