Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teletubie
Bilen står hos en lite mindre firma. När jag frågade om den där punkten på besiktningen så sa han att han skulle koppla upp den mot sin dator och skriva ut ett papper på dom felkoderna som finns / inte finns ( förhopnningsvis?!)
Har inte sett att någon varningslampa lyser när den inte ska, den lyser när den ska, men kollade som sagt va inte så noga på om den tändes o sen slocknade som de ska när man startar bilen.

Båda nycklarna finns till bilen också för att svara på dem frågan med
Användarvisningsbild
av Niklas0123
Min erfarenhet av MIL lampa släckt är ändring av programvara i bilen. Vid exempelvis BSR mjukvaruändring kan man få felkoder att programvara är felaktig samt att miljölampan är släckt. Men endast MIL släckt syns på besiktningen. Oftast räcker det att gå tillbaka till orginalprogramvara för att bli av med detta.
av MickeM
Ganska få mil, driver upp priset.
Men den är ändå 10 år gammal.....

12k mil på 10år kan betyda myckey små/stadskörningar, eller att den stått.

Småkörningar och gles service =ajabaja!
Stått länge, kan betyda kärvande bromsar, urläckt ac, osv.
Men har den stått "lagom mycket", och i bra garage, kan den vara i finfint skick.

Om den är värd mer än dubbelt i pris, mot en med dubbelt med mil, kan bara du svara på.

En 07 med 24k på mätaren borde väl stå runt 40k eller så, i normal skick.
av svda
Ser ut att vara en fin bil. Seriöst att byta vattenpumpen, den brukar annars anses klara sig att byta vid vartannat kamremsbyte.

Vet inte om det spela roll för dig, men den verkar sakna krockkudde på passagerarsidan. Volvo hade detta som tillval. Kostade 3500 kr med nyckelavstängning 2005.
av Teletubie
Va och kollade på den idag, kollade inte alls särskilt n8ga på den då jag upplevde säljaren som väldigt falsk och snudd på obehaglig. Står ju i annonsen att den ska vara 100% felfri, vilket den självklart inte var. Det lustigaste jag såg ca att tyget på a-stolpen precis vid vindrutan hade släppt...
Nae hoppar den bilen oxå och hoppas de kommer upp nått vettigt snart
av GoranSoderberg
Jag fick detta på min besiktning på Carspect så jag ringde och frågade vad det betyder. Det står ordagrant:
"MIL märklampan släckt" och detta står alltså angivet under: "Resultat från OBD test".

Det betyder att datorn som läser ut informationen från bilens dator har konstaterat att lampan är släckt. Det är alltså precis som det skall vara. Informationen finns för att om lampan fysiskt i instrumentpanelen är släckt med det under denna post i protokollet står "MIL märklampan tänd" så har någon manipulerat med lampan eller så är lampan trasig.

Det är alltså ett "bra" meddelande när det står så!

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]