Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Typicalboy
Tjena! Ny på forumet, så hoppas jag gjort rätt! :)
Har nu försökt och sökt på hela internet utan någon större framgång... Men som rubriken lyder har jag en Volvo v70 2006 2,4d som vill typ göra "runaway diesel". Bilen fick jag så mycket bakgrunds historia har jag inte mer än att han som hade bilens försökt skruva lite med den utan att få ordning på den.

Nu till problemet, bilen fick jag hem med att mannen sade att han prövat allt och hans sista alternativ var att göra ett komptest. För honom hade bilen rusat två gånger, så jag visste vad som skulle hända fall jag startade den. Men enveten som jag var startade jag den ändå, märkte att den gick på fyra och rökte vitt något fruktansvärt. Så lätt den gå innan jag gick in i bilen för att ge lite gas, då började den sakta men säkert rusa upp i varv och kom på fem tusen. Vred av nyckeln och bilen stängdes av "konstigt" tänkte ja, hade den fått in olja så hade den inte gått att vrida av på nyckeln.

Efter lite om och men så fick jag fram att en spridare var kass, bytte den och bilen gick helt rent! Gick fint maskinellt inget större vevhustryck, skönt tänkte jag! Lättare sagt än gjort, efter en kvarts tomgång körning så testade jag gasa till, verkade funka. Tryckte på en gång till upp till 3k varv, sedan när den kom ner till 1500 varv, stannade dem tills den börja tokvarvar, denna gången med att den inte stängdes av direkt på nyckeln utan stängdes av efter 4 - 5 sekunder på fulla varv.

Jag hade en undran fall det är så att någonstans ligger det olja i systemet som kommer in via luftvägar när jag gasar till för turbon börja snurra. För den varvar inte fall jag inte gasar.

Bilen är heller inte svårstartad, men nu har den stått ett tag så kanske är alger eller liknande i tanken. Men har slut på idér och tänkte fall det var någon här som hade en bra teori, för hört att volvo v40/s40 dieslar har varvat, men då varvat tills motorn skurit.

Bilen startades idag och gick då som om en spridare är kass igen? Men vågade inte mer, så åter igen undrade fall någon vet eller haft samma problem. Känns inte så bra i längden att starta motorn igen efter den rusat 4 - 5 gånger. Känns väldigt dåligt för motorn i längden, haha :)

Hoppas ni hängde med! Tack på förhand hand!
av rid54
Olja kommer in i förbräningsrummen. Dieseln som kommer in vid tomgångsmatning hjälper till att tända, därav att den faktiskt stannar när du slår av, fast det börjar tydligen räcka med oljan för att hålla den igång. Starta inte den motorn igen om du inte vill sabba den. Felsök själv eller lämna bort. Mina "5 cent" i ärendet.
av Typicalboy
rid54 skrev:Olja kommer in i förbräningsrummen. Dieseln som kommer in vid tomgångsmatning hjälper till att tända, därav att den faktiskt stannar när du slår av, fast det börjar tydligen räcka med oljan för att hålla den igång. Starta inte den motorn igen om du inte vill sabba den. Felsök själv eller lämna bort. Mina "5 cent" i ärendet.
Tack för snabbt svar! Känns hel skumt, vart på olika verkstäder och hört ifall de har några teorier. Känns ganska ovanligt för att vara just v70, fick bilen och den har gått 35k mil så känns inte så värt att lämna in den på verkstad, då det lär kosta mer än bilen! Men ska felsöka, för som du säger att den går helt normalt hur länge som helst, sedan så fort man rör gasen så sticker den iväg i varav!
Användarvisningsbild
av gooose
om du har haft en spridare som stått öppen och matat in soppa så är motoroljan mer eller mindre bara diesel

ta upp oljestickan och lukta/kolla/känns med fingrarna på viskositeten på oljan du känner om det är olja eller diesel blandning på stickan

Byte av olja + oljefilter till att börja med

/Gooose
av Typicalboy
gooose skrev:om du har haft en spridare som stått öppen och matat in soppa så är motoroljan mer eller mindre bara diesel

ta upp oljestickan och lukta/kolla/känns med fingrarna på viskositeten på oljan du känner om det är olja eller diesel blandning på stickan

Byte av olja + oljefilter till att börja med

/Gooose
Ja, absolut! Hade tänkt att göra det om den hade gått riktigt, men får väl bli att göra det ändå! Men tycker det konstiga är att den gick med en spridare kass, sedan bytte jag den gick bra tills jag skulle provköra då den rusa igen. Sedan när jag skulle starta den idag igen gick den som en spridare var kass igen! Tycker detta är helt skumt... :/

Med vänliga hälsningar!
Användarvisningsbild
av gooose
Kommer inte ihåg exakt om det berör din modell men på vissa motorer så måste du skriva in spridaren i motor styrenheten vid byte annars går bilen ej OK
Har för mej att detta började from åm 2006 när I5D motorn kom (den med partikelfilter) kan även vara så att det blev så from 2008 när V70 II kom är osäker

Detta utföres med vida isåfall ev efter en programvara laddats

//Gooose
av Typicalboy
gooose skrev:Kommer inte ihåg exakt om det berör din modell men på vissa motorer så måste du skriva in spridaren i motor styrenheten vid byte annars går bilen ej OK
Har för mej att detta började from åm 2006 när I5D motorn kom (den med partikelfilter) kan även vara så att det blev så from 2008 när V70 II kom är osäker

Detta utföres med vida isåfall ev efter en programvara laddats

//Gooose
Detta ska jag kolla upp! Han som hjälpt mig lite har inte sagt något, han har jobbat på en volvo verkstad innan och grejat en hel del med dieslar !

Men tack för svaren i allafall!

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]