Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scouhound
Har just köpt mig en XC70 -10 Summum.

Undrar om jag har elbaklucka som bara är defekt eller om jag inte har... Vad ingick som standard i summum på MY10? Vad fanns i herrgårdsvagn paketet?

Hade inte eluppvärmda spolarmunstycken men det har jag eftermonterat.

Nå, men nu till luckan:
- har knappen på nyckeln och när man trycker på den hör man tydliga klick från bakluckan. Är det bara låset eller försöker den öppna med defekt motor?
- Har INTE någon knapp på undersidan av luckan. Detta säger mig att jag nog inte har el-lucka.
- Det är inte speciellt motstånd i luckan förutom helt överst, men har inga synliga dämpare.
- Luckan faller inte igen men är lite halvslapp. Kan man åtgärda detta enkelt? Sitter dämparna i taket?

VH / Peter
av andersuw
Om du inte har någon knapp på undersidan av luckan har du ingen elbaklucka.

När det gäller fjärrkontrollen: Med hjälp av bakluckeknappen kan du låsa upp och larma av enbart bakluckan. Så funkar det oavsett om man har elbaklucka eller inte. Om man har elbaklucka kan man dessutom öppna luckan genom ett långt tryck på knappen.
av anna1984
Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning. Dom har jäkligt mycket finesser, men nästan allt är tillval. Jag har en XC70 2014, summum med business edition. Ingen elbaklucka, ingen bliss, ingen sensus touch, ingen navigator, inte automatisk avbländning på helljus osv. osv,
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad jämför du då med? Jag har förvisso inte jämfört med alla bilar som finns, men tittar jag på exempelvis Audi, BMW eller Mercedes är det ofta så att det finns mer prylar som standard i Volvo. Åtminstone om priserna ska vara någorlunda i paritet.
av Sharkbait
anna1984 skrev:Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning. Dom har jäkligt mycket finesser, men nästan allt är tillval. Jag har en XC70 2014, summum med business edition. Ingen elbaklucka, ingen bliss, ingen sensus touch, ingen navigator, inte automatisk avbländning på helljus osv. osv,
Varför valde du inte mera utrustning när du köpte bilen?
av anna1984
Sharkbait skrev:
anna1984 skrev:Tyvärr är volvo jävligt snåla med sin utrustning. Dom har jäkligt mycket finesser, men nästan allt är tillval. Jag har en XC70 2014, summum med business edition. Ingen elbaklucka, ingen bliss, ingen sensus touch, ingen navigator, inte automatisk avbländning på helljus osv. osv,
För att jag köpte den begagnad.
av Sharkbait
anna1984 skrev:
Sharkbait skrev:
För att jag köpte den begagnad.
Så varför inte köpa en bil med rätt utrustning.

Volvo har mer utrustning standard än BMW, Audi, Mercedes och Volkswagen. De punkterna du tar upp är tillval på de 4 andra märkena.
av anna1984
Kolla marknaden så får du se hur många bilar det finns med "rätt utrustning". Inga kan jag meddela dig. När man köper begagnat så får man nöja sig med något som är så nära som möjligt.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]