Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wilcan
lennarte skrev:
Wilcan skrev:Vad har ni för teorier om pumpen. Ska inte den låta på läge2? Detta är oavsett om den startar eller ej.
Tidigare typer av insprutning gör det så och även andra och senare typer, men just dessa modeller vi "pratar" om här så startar pumparna först när motorn "går runt" detta styrs av vevaxelgivaren och bränslerelät. "Dom andra" typerna där startar pumpen en sekund eller så men stannar sedan om inte motorn "går runt"
Tankpumpen, fungerar den? Den ska hjälpa huvudpumpen. Under halv tank är det problem om den inte fungerar

Tack!! Hur felsöker jag denna.lättast? Örat mot mynningen där man tankar? Ta blrt servixeluckan i bagaget o lyssna? Annara får jag ta ut pumpen o prova den mlt ett batteri. Kan även testa o tanka fullt men har nog kört med fulö tank under tiden jag hade detta fel innan med.

Sorry för stavningen, skriver.på mobilen och på väg in på jobb. Tempsensorn tänker jag iaf byta ut även om den gav rätt motstånd..vet aldrig..
av sicnarf
Är tankpumpen kass så är bilen svårstartad vid halvtank eller mindre. Vid fulltank märks ej nån startsvårighet. Men du har väl bara en pump på din? Och den har du bytt redan, eller hur? Du har väl ingen pump under bilen också? Bränslefilter bytt?
av Wilcan
sicnarf skrev:Är tankpumpen kass så är bilen svårstartad vid halvtank eller mindre. Vid fulltank märks ej nån startsvårighet. Men du har väl bara en pump på din? Och den har du bytt redan, eller hur? Du har väl ingen pump under bilen också? Bränslefilter bytt?

Hej! Har en pump bredvid soppafiltret som är under förarstolen jo. Båda bytta denna vecka. Sen ska det ju sitta en pump i tanken med. Men nu är den ju inte svårstartad när bilen är kall, utan bara när den är varm. Så då kan vi väl stryka förpumpen.
Användarvisningsbild
av JGN248
Wilcan skrev:
sicnarf skrev:Är tankpumpen kass så är bilen svårstartad vid halvtank eller mindre. Vid fulltank märks ej nån startsvårighet. Men du har väl bara en pump på din? Och den har du bytt redan, eller hur? Du har väl ingen pump under bilen också? Bränslefilter bytt?

Hej! Har en pump bredvid soppafiltret som är under förarstolen jo. Båda bytta denna vecka. Sen ska det ju sitta en pump i tanken med. Men nu är den ju inte svårstartad när bilen är kall, utan bara när den är varm. Så då kan vi väl stryka förpumpen.
Du har inte bytt vevaxelgivare ännu? Du mätte den och fick 170 ohm, vilket är normalt. På min var det den som var felet. Mätte den ett par gånger och felet uppstod efter en väldigt våt långkörning. Givaren visade rätt värde ibland och ibland fel - sköt upp till 400 ohm vissa gånger. När jag lossade givaren och drog upp den föll gummit av från sladden. Det kunde man inte se när den satt på sin plats. Min startade aldrig som kall, ibland som varm. Men prova att byta den om du inte gjort det. Skroten, (billig) ny - 400 kr hos Mekonomen. Visserligen har min 940 (B230FD)snart gått snart 40 000 mil och din 740 nästan 8000 mil, men kan kanske blivit torr i gummit för att den stått mycket i så många år?

Hur som helst, så startade den alltid i vad jag kallar "felläge" om du gör alla testen i följd som "lennarte" la upp som länk, och sen starta (ta inte ur stiftet ur felsökningsboxen). Då startade min som kall trots defekt vevaxelgivare och kunde köra till ett bättre mek-garage. :)

Ska tillägga: Trodde det var pumparna på min först. Pumpen vid bränslefiltret SKA låta vid läge två. Skar av en vattenslang (30 cm)och stoppade ner den i tanken för att lyssna på förpumpen. Den ska också låta och det ska även komma ett "skvalpande" ljud vid tändningsläge 2.
av Wilcan
Hmm. men om den ska låta, och den inte gör det nu. Då tolkar jag den som att den inte fungerar eller att där är någon sensor/relä som gör att den inte går igång på grund utav div fel. Men den startar ju HUR jäkla fint som helst kall! Aja. Det blir att byta tempsensorn och vevaxelgivaren idag då.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025737/

Är det samma givare/sensor för tempsensorn som går till databoxen som mätarhuset? Tar den från Biltema som exempel. Och jag vill hellre köpa nya delar än beg. Känns bra o göra till denna bil samt att man inte till 100% kan veta om de på skroten funkade.

Ja och att den bara gått så lite, ibland är det ju bättre om bilar går regelbundet än lite då och då bara.

Tack på förhand JGN och ni andra! Fantastiska är ni.
JGN248 skrev:
Wilcan skrev:

Du har inte bytt vevaxelgivare ännu? Du mätte den och fick 170 ohm, vilket är normalt. På min var det den som var felet. Mätte den ett par gånger och felet uppstod efter en väldigt våt långkörning. Givaren visade rätt värde ibland och ibland fel - sköt upp till 400 ohm vissa gånger. När jag lossade givaren och drog upp den föll gummit av från sladden. Det kunde man inte se när den satt på sin plats. Min startade aldrig som kall, ibland som varm. Men prova att byta den om du inte gjort det. Skroten, (billig) ny - 400 kr hos Mekonomen. Visserligen har min 940 (B230FD)snart gått snart 40 000 mil och din 740 nästan 8000 mil, men kan kanske blivit torr i gummit för att den stått mycket i så många år?

Hur som helst, så startade den alltid i vad jag kallar "felläge" om du gör alla testen i följd som "lennarte" la upp som länk, och sen starta (ta inte ur stiftet ur felsökningsboxen). Då startade min som kall trots defekt vevaxelgivare och kunde köra till ett bättre mek-garage. :)

Ska tillägga: Trodde det var pumparna på min först. Pumpen vid bränslefiltret SKA låta vid läge två. Skar av en vattenslang (30 cm)och stoppade ner den i tanken för att lyssna på förpumpen. Den ska också låta och det ska även komma ett "skvalpande" ljud vid tändningsläge 2.
Användarvisningsbild
av lennarte
JGN248 skrev:Ska tillägga: Trodde det var pumparna på min först. Pumpen vid bränslefiltret SKA låta vid läge två. Skar av en vattenslang (30 cm)och stoppade ner den i tanken för att lyssna på förpumpen. Den ska också låta och det ska även komma ett "skvalpande" ljud vid tändningsläge 2.
Alla gör inte det. Vissa går pumpen igång först när motorn "går runt" Detta verkar varken årsmodell eller motormodell beroende. Vissa gör det, vissa inte. Om pumpen/pumparna "går" när motorn "går runt", så räcker det. Bränsletrycket kommer omedelbart, om tankpumpen fungerar. Jag kör ju numera på E85 och större spridare + lite högre tryck (c:a 4,5 bar) och har en större pump (Biltemas universal av "044 typ") men innan jag bytte pump så körde jag med original spridare och 6,5 - 7 bars tryck och det var inga problem, trots pumpens maxtryck är 4,5 bar. Det var fullt tryck (har manometer och justerbar BTR så jag kan "hålla koll" på det) innan motorn gått runt ett varv. Pumpen byttes bara för den var gammal (41000 mil) och var lite väl högljudd. Den nya (högre kapacitet och tål högre tryck) lät lika mycket så jag satte i större spridare istället och kunde sänka trycket, så nu är det "normal" ljudnivå på pumpen. En gång (med den gamla pumpen) så lossnade innehållet i slangen (hade kapat den och satt en t-koppling till manometern) och tätade inloppet i railsen så motorn stannade. När jag försökte starta motorn gick manometern upp till 10,5 bar innan pumpen stannade, så mycket är det alltså som originalpumpen kan pumpa om man vill. Men då låter det som om den håller på att "skära ihop"
Användarvisningsbild
av lennarte
Wilcan skrev: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025737/

Är det samma givare/sensor för tempsensorn som går till databoxen som mätarhuset? Tar den från Biltema som exempel. Och jag vill hellre köpa nya delar än beg. Känns bra o göra till denna bil samt att man inte till 100% kan veta om de på skroten funkade.
Bilden från Biltema visar tempgivaren till instrumentet, tempgivaren till motorstyrningen ser ut så här. Observera stiften
bgsr9u.jpg
bgsr9u.jpg (11.4 KiB) Visad 1877 gånger
Verkar inte som Biltema har den, köpte min här
http://www.motoroldies.se/
av Wilcan
Okej.

Jag var hos min återförsäljare och där fanns visst 2 att leta fram. En som var mer fyrkantig och en som hade avrundade toppar i plasten/kontaktstycket. Då jag hade brottom att få det beställt för att få det samma dag så kikade jag bara på tempsensorn till mätaren då det sitter betydligt enklare (Och jag inte kunde smutsa ner mig på grund utav ärenden).. Den var fyrkantig, så tog förgivet att den tempsensorn till databoxen var lite avrundad. Vill minnas att den var det med när jag plocka av den..

Får väl se sen när man ska montera... Det fanns 2 andra modeller som dock varpå hyllan, dessa två var fyrkantiga. Så jag köper med mig dem också så får vi se..
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finn 2 st olika till B230F. En mellan 87 till tidig -88. Ser ut så här
bgsr10.jpg
bgsr10.jpg (5.5 KiB) Visad 1855 gånger
Den andra är från och med -88B (tidig 89) till 98 (tror den sitter på Motronic också) är alltså svart och ser ut som bilden i inlägget ovan. Båda passar både i blocket och i kontaktstycket, men passar inte mot fel bränslebox. Den senare har 2 motstånd, ett för bränsle och ett för tändning. Den blå har bara ett motstånd (bränsleboxen).
av Wilcan
lennarte skrev:
Wilcan skrev: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025737/

Bilden från Biltema visar tempgivaren till instrumentet, tempgivaren till motorstyrningen ser ut så här. Observera stiften
bgsr9u.jpg
Verkar inte som Biltema har den, köpte min här
http://www.motoroldies.se/

Aha så klart! Nu ser jag skillnaden på dem! Den med hål på sidorna (Biltema) är till mätarhuset och den med utåtbuktande "stift" är den till bränsleboxen och den jag ska byta. Tack tack! Då ska du se att de två olika som inte har rundade kanter skiljer sig just detta sig på. Vad dumt att det inte är två olika namn på dem.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]