Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upcoming problem: Rostskadad bromsledning

Hej vänner.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frågan är nyligen postad i S/V40-gruppen, men jag är säker på att det finns kloka synpunkter även här,
det är ju ett modelloberoende allmänt problem. Därför dristar jag mig att posta den igen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Höger bak, bromsledning rostig". 2 poäng, sa bilprovar'n.

Jaha, tack för kaffet. Fanken vad trångt det ser ut att dra om ett nytt rör. Men vänta.. måste jag dra nytt hela vägen? Skulle jag inte kunna kapa bort den sista delen - den som är (förment) rostskadad - och skarva i med nytt fram till bromsslangen? Jovisst, sa hon, bara det är schysst gjort.

Och där är jag nu. Tllibehörfirmorna erbjuder två olika typer av skarvar: dels klämringsskarven som fungerar likt en vattenledning, dels den som kräver att både det nya och det gamla röret konas och monteras med ett skarvstycke. Jag vet att klämringsvarianten inte är godkänd i en del stater i USA, och jag antar att det finns skäl till det. Men samtidigt är den ju godkänd i Sverige.

:?: Vilken typ av skarv föredrar du, käre läsare? Att klämringen inte kräver några specialverktyg är ju en fördel, men samtidigt vet jag att jag har förutom V40'n alla fyra hjulen på en av mina VW-bussar att fixa. Det innebär att en koningssats kan ganska snabbt skrivas av som investering.

Klämrörskoppling, inga spec.verktyg, 55 kr:

Bild

Skarvstycke som fordrar koning av rören, 30 kr:

Bild

Skruvnipplar för rören, 30 kr/2st :

Bild

Verktygssats för att pressa dubbelkonor, 1.400 kr:

Bild

:?: Vad ska man satsta på? På något sätt känns det 'poffsigare' med ett konat skavstycke, men det innebär att man måste komma åt att pressa kona på det befintliga röret under bilen, med allt vad det innebär; trångt, bromsvätskedropp etc. Kanske är en klämringsskarv "good enough"?

Hursomhelst, en så'n här tång att forma rören med verkar ju smidig, 200 kr :

Bild

Alla dessa beslut... ?:-/
Senast redigerad av 1 HansOrjan, redigerad totalt 0 gånger.
Klämring är ju enkel men inte helt oproblematisk att använda. Drar man åt för hårt så skadas röret alternativt går av. Jag har använt klämring till att laga servorör med bland annat, så det fungerar ju bra. Så länge man inte drar åt för hårt som sagt.

Men ett bra verktyg att kona bromsrör (samt en bra rörkap!) med är dyrt, men också något som är bra att ha i verktygssamlingen. För har man ett bra verktyg så är ju inte nipplar och bromsrör på löpmeter dyrt och kan i längden bli en bra affär.
Min största fundering mot klämringsskarven är just risken att dra den för hårt. I VVS-kopplingar
sätter man ju alltid i stödhylsor, men så icke i bromsrören. Fanken vet om det inte blir konade
skarvar ändå.

Eller...? jag är öppen för fler synpunkter! :P
Modelloberoende prpblem.. Nja, på P80 är den delen av bromsröret man vanligen behöver byta (den som sitter i bakre oket) ca 65cm lång och kostar 90 kr på Biltema. Då blir koning ganska oaktuellt. I Norge är också skarvning av bromsrör otillåtet...
Aha! När man som minst anar det så lär man sig något! :!:

P80, det är väl plattformen som både 850 och S/V70 är byggd på? Och jag håller med dig, LOB, att om man kan köpa
ett rör med nipplar och allt för knappa hundringen och sedan "bara smacka dit det" - ja då är det knappast lönt vare
sig ekonomiskt eller tidsmässigt att stå och snickra ihop ett själv. Så när det blir dags på V70'n: Mot Biltema! :mrgreen:

Det du skriver om Norge är intressant. Att det inte är tillåtet att köra med skarvade bromsrör gäller förmodligen - och
förhoppningsvis - endast norskreggade bilar. Jag vill ogärnra ertappas med en olaglig bil om jag skulle bli stoppad med
V40'n,,, :oops:

Men alt som allt: de flesta verkar ju förorda att skarva med konade rör i en nippel. Som Kena säger: Det känns liksom lite rejälare.

Tack för input!
Ska du kona om bromsröret som förmodligen är i stål då det rostar :roll: så lär du se till att kapa det på ett bra ställe. Kan lova dig att du måste fixera fast bromskoningsverktyget om du vill göra en kona på ett stålrör då stålrören är stenhårda, kopparrören är en annan sak.
Klämrörskoppling fungerar utmärkt. Svårt dra för hårt då är risken större nyckeln hoppar över. Är ju 10 mm i mitten och 12 på de övriga så ta i allt vad du har och 10 mm nyckel eller materialet vrider sig. Har använt de flera gånger med utmärkt resultat. Aldrig mera jag står jag konar för skarva rören...
Fick beröm på besiktningen att det såg bra ut.
Har så klart även koningsverktyg så man kan göra konan där röret ska in i cylindern eller kopplas mot oket, slangen.
Har jobbat mycket med bromsrörsbyten långt innan klämrörskopplingen kom ut på marknaden. Då fick man stå hålla koningsverktyget med rörtång medans den andra drog så man fick kona. Sedan införskaffades ett enkelt handverktyg för kona bromsrör. Då fixade man ju allt på egen hand :-)-)
??:-/ Jag som trodde jag hade bestämt mig.. för att klämma... eller kanske kona... eller... ?:-/ ?:-/

Jag får helt enkelt krypa in och titta efter under bilen var det är lämpligast att skarva, och därefter försöka
bestämma mig för hur jag vill (försöka) göra det...

Tack, mina vänner, för all input i frågan! :shock:
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]