Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
jag har just haft inne bilen ( 2,4 -10)på byte av termostat + topplockspackning, i dag var det ca -10 grader och efter 4 milkörning så var tempen uppe i ca 70 grader enl torque.
när jag stannar och bilen är på tomgång så går den ner till 60 grader rätt omgående?
borde den inte ligga högre?
volvo tog drygt 3000 +1350 för termostat bytet fast dom hade lös toppen :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
falcon skrev:jag har just haft inne bilen ( 2,4 -10)på byte av termostat + topplockspackning, i dag var det ca -10 grader och efter 4 milkörning så var tempen uppe i ca 70 grader enl torque.
när jag stannar och bilen är på tomgång så går den ner till 60 grader rätt omgående?
Dieselmotorn har inget gasspjäll utan luften far i full fart genom motorn och ut i avgasröret. Därför blir det inte varamre på tomgång om det är -10 ute. Kupevärmen tar mera värme än motorn ger på tomgång, därför faller det ner när du stannar på tomgång.
falcon skrev:jag har just haft inne bilen ( 2,4 -10)på byte av termostat + topplockspackning, i dag var det ca -10 grader och efter 4 milkörning så var tempen uppe i ca 70 grader enl torque.
Låter rätt normalt. Som VolvoB20 skriver så går det en massa kalluft genom en diesel hela tiden vilket tar bort mycket av överskottsvärmen. Att en diesel har bättre verkningsgrad (=mindre överskottsvärme) gör inte saken bättre. Om det är -10 ute går så mycket av värmen åt till att värma kupén att motorn/kylvätskan aldrig blir riktigt varm vid normal körning. Det är därför det finns tillskottsvärmare på de här bilarna. Slå igång dieselbrännaren så skall du se att motorn når normal arbetstemperatur utan problem samtidigt som det blir varmt och gott i kupén. Minus 10 är ungefär den temperatur där jag brukar låta brännaren fortsätta gå hela tiden under körning.
VolvoB20 skrev:Dieselmotorn har inget gasspjäll utan luften far i full fart genom motorn och ut i avgasröret.
Vissa dieslar, t.ex. den som sitter i min V70 D4 -15 har faktiskt gasspjäll, fast då för att styra blandningen mellan friskt luft och avgaser tillförda via EGR-ventilen. Kör man in mycket avgaser och bara lite frisk luft borde det ju motverka bortforslandet av värme via avgaserna kan man tycka. Men jag vet inte hur mycket avgaser man kör in på tomgång när det är minus 10. Enligt mina erfarenheter så här långt vill man ha dieselvärmaren igång hela tiden när det är såpass kallt.
Har gjort rent runt det djävla spjället och om ni baa visste vad skit det itter där och i slangen till insuget.
Sitter f y i en avgaskylare (EGR-Kylaren) som tar ner tempen och et är int så stor mängd som går genom den bypassledningen men deiseln sopar i sig kopiösa mängder kall luft så snurran blir inte så varm om e bensinare.
Jo jag vet att det finns EGR-kylare. Men jag har svårt att tro att den hinner ta ner temperaturen så pass på avgaserna att de är lika kalla som den friskluft som sugs in när det är minus 10 ute (även om den luften hinner förvärmas en aning).
Jag kör förvisso en 2.0d, när jag kikar på appen så stiger temperaturen till ca 84°c för att sen sjunka och pendla mellan 77°c och 79°c. Når 84°c relativt fort vintertid vid normal körning (landsväg)
Det hänger ju rätt mycket på exakt hur kallt det är. Vid nollan har jag inte heller några problem att koppa upp i normal driftstemperatur även om det kan ta lite tid. Vid -10 blir det däremot knepigt.
andersuw skrev:Det hänger ju rätt mycket på exakt hur kallt det är. Vid nollan har jag inte heller några problem att koppa upp i normal driftstemperatur även om det kan ta lite tid. Vid -10 blir det däremot knepigt.
Om det är -10 och man står på tomgång så kommer tempen till slut upp till drugt 80 grader och termostaten öppnar pyttelite, om man har kupefläkten av.

Om du kör kupefläkten på halvfart blir det inte mer än 65-70

Om du maxxar fläkten bli det nedåt 55 grader.

En fullgas acceleration upp till motorvägsfart skapa nog värme för att få upp den till drygt 80 på några sekunder.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]