Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Hur får man på bästa sätt plats med två bakåtvända bilbarnstolar i en XC90? Hämtade nyss ut vår nya bil och har nu båda stolarna, Maxi Cosi Mobi, i baksätet, bakom förarsätet och passagerarsätet.

Detta funkar dock inte så bra. Jag är 1,86 meter lång och får inte riktigt plats att köra bilen med en stol bakom mig. Det blir obekvämt, särskilt på långa resor. Så kan jag ju inte ha det, i vår nya, fina bil. Ett annat alternativ är att ha stolarna bakom varandra, passagerarsätet fram och bakom detta. Men det är inte så kul för den andra vuxna, som inte får så bra kontakt med föraren. Jag vet inte ens om dessa två stolar får plats på det sättet. Ska testa imorgon.

Vad finns det annars för alternativ? Hur gör folk? Hade ju trott att detta inte skulle vara något problem i en så stor bil som XC90. :(
av Lövet
En del sätter stolen i mitten bak så den tittar fram mellan framstolarna. Ger mycket mer utrymme men kräver en smal stol för att funka.
av DonutTony
Jag har två olika typer av barnstolar. En som är samma som din Maxi Cosi, den har jag på passagerarsidan för med den så går det inte alls att sitta som man vill och då är jag bara 1,73m. Bakom förarplatsen har jag en ISO-fix stol (Akta Graci Duologic) och då kan jag sitta helt ok men inte "exakt" som jag skulle vid långfärder. Det finns ju ett enormt benutrymme mellan främre och bakre raden men framstolarna böjer bak mycket i överkant och tar då emot bilstolarna ganska tidigt.

Konstigt nog så upplevde jag att det var lättare att få plats med Isofix-stolen i V90'n men det tror jag har att göra med att där sitter Isofix-fästet "längre in" i baksätet vilket gör att stolen hamnar längre bak, då med nackdelen att det blir mindre benplats till barnet.Dock så är den mycket trängre i övrigt så XC90'n är nog att föredra ändå.

Och just det ovan gäller för mig med baksätet i "bakersta läget" för XC90'n :D
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Vi kan inte sätta stolen i mitten, nej, för den passar inte där. Japp, mittenraden är så långt bak det går (den var så direkt från fabriken). Tyvärr, annars hade det varit en bra lösning. ;)

Jag har dock mixtrat lite och flyttat bak Maxi Cosi Mobin lite i sätet. Nu funkar det bättre. Är inte helt säker på att det är riktigt kosher, dock. Har mailat tillverkaren av stolen för att fråga. För er som känner till stolen är pilen som markerar var framsätets kant ska vara i förhållande till stolen numera längre bak på sätet och inte helt dikt an med kanten. Stödben, förankringsspännen och bältet håller dock ändå stolen på plats, plus att jag har skjutit bak framstolen så att den också kilar fast barnstolen bakåt.

Får se vad tillverkaren säger.
av Jacobsson
Nu förstår jag att du inte är så sugen på att köpa nya stolar men hur är det med volvos "egna" stolar, kan dessa vara bättre anpassade för bilen?
Jag har en tioåring som får sitta längst bak, till hans stora glädje! (inga småsyskon som röjer), en fyraåring som sitter bakåtvänd bakom pass. En 5åring som ska sitta på den inbyggda dynan i mitten med tillägget (Komfortklädsel för bilar utrustade med integrerad bälteskudde).
jag tror det kommer gå galant men, sen väntar vi en till liten rackare, det var inte tanken när beställningen av bil gjordes.. då hade jag kanske gått på en buss istället..
Det gör i alla fall att det här kommer bli ett litet bekymmer för mig också, det borde i så fall finnas en lösning för detta hos Volvo och deras stolar?
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Grattis till tillökningen. :)

Det är möjligt att Volvos stolar är bättre anpassade, men jag vill inte betala 4 000 kr, eller vad det nu är utan att veta att det funkar. Dessutom kanske vi har löst det med Maxi Cosi Mobi. Iofs kanske man kan testa en Volvostol hos en handlare utan att köpa ... Om du gör det, berätta gärna vad du kommer fram till, gärna med foto!
av Lövet
Volvo har inga egna stolar. Det var helt vanliga Britax när jag tittade för ett par år sedan.
av macattac
låter ju lite skumt, men jag måste ju fråga varför provar man inte sånt innan man beställer en bil? Känns lite som ett rookie-mistake. Jag har provat in barnstolarna (vår egna) i alla bilar jag beställt eller provat att beställa.

Och ja, vi har maxicosi mobi också
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Har nu hört med Maxi Cosi och vår placering var inte säker nog. Så kontentan är att i en XC90 kan inte en Maxi Cosi Mobi sitta på ett säkert sätt bakom föraren om inte föraren är *väldigt* kort.

Nu har vi båda stolarna på passagerarsidan, bakom varandra, och så får den andra vuxna sitta bakom föraren. Mycket tråkigare, särskilt på långresor, men det är enda sättet.

Vi ska åka förbi någon barnbutik och be dem kolla om det finns någon annan lösning med andra stolar.

Mycket märkligt att en så stor bil som XC90 ska ha sådana här problem. :(

Nummer 1 det är inge krav på att man m&[…]

Japp, men tack ändå!

Ok, jag bytte filter för ett 1/2 år sed[…]

Kan inte en servicebil komma förbi med en b[…]