Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Derank skrev:Rattvärmen regleras ju efter omgivningstemperaturen, jag behöver då aldrig slå av den, den blir svalare ju varmare det blir i kupen och håller sig småljummen då det har blivit riktigt varmt i bilen..

Kan tillägga att allt är på full pelle den här årstiden, rumpvärmen, rattvärme, slår på extravärmare och full pelle på värmereglaget och spegelvärme osv, aalt som bara går, och det är alltid på.
Jag testade att fortsätta ha på både rattvärmare och rumpvärmare även fast det stekte där bak. Precis som du säger så blev både ratten och stolen mer ljumna efter ett tag. Säkert är det så att det antingen är en timer eller en givare som drar ner effekten efter en viss tid/temperatur.

Så till trådskaparen så kanske det är det du upplever? Värmen är inte på full effekt tills man stänger av utan den drar ner effekten av sig själv.
AdrianH skrev:Varit hos bilia för en stund sedan, det är tydligen mer folk som har hört av sig ang saknande värme i stol och ratt, nu när det börjar bli kyligt.

Sprattlas, precis det är så jag har känt, när man sätter på värmen så blir den så varm att man stänger av den efter en stund, iaf på dem demo bilar vi testade.

Visst blir ratten lite varmare när jag endast använder rattvärmen, men så snabbt mer grejer blir inkopplade, så försvinner, värmen, iaf i min bil, inte på dem demo bilar jag har testat, då satte jag på det mesta inklusive en USB laddare.

Aja Volvo har iaf fått till sig infon från bilia, dem har samlat alla fordon med det problemet och skickat iväg det,nu är det bara att vänta och se vad Volvo kommer att göra, jag är iaf långt ifrån att vara den enda med problemet.

Nu ska bilen in ändå på torsdag, fick ett sensor fel på vänstra främre kant, dom kan ju alltid ta en titt på detta ändå, jag hoppas att det är något fel,

Tack för all feedback
Ska bli intressant att höra hur det har gått sen!
Användarvisningsbild
av Derank
Det jag säger är att värmen i ratten regleras efter omgivnkngstemperaturen.

Har nyss åkt 16mil med kollegans xc60, bilen var iskall då jag tog den och i takt med att det blev varmare i kupén. . desto mindre varm blev ratten och det låter ju rätt logiskt.
Tjena, Sry har haft väldigt mycket med jobbet.

Men har nu iaf fått svar från bilia med att dem har/ska implementerat en fix för utvärdering till en av dem drabbade bilarna. Hur länge utvärderingen kommer att hålla på visste dem inte. Men är allt ok, så "installeras" detta till resterande drabbade bilar.

Vad som störde mig oerhört mycket var att jag som "konsument" fick absolut inte veta vad denna "Fix" gör. Iaf än så länge.

Har jag köpt en bil för nästan en halv miljon så vill jag gärna veta vad dem kommer att göra med bilen.

Derank. Förstår precis vad du menar och inte nog med det, med takt med att man har rattvärmaren/stolsvärmen på, så blir ju händerna/kroppen varm och vänjer sig till den nya tempen,

Men nu är det inget i närheten när det gäller värmen på min bil och om man gemför med alla demobilar vi har testat.
Ratten är helt enkelt ljummen, måste leta efter platser på ratten som blir iaf lite varma, annars så är ratten kall.

Har börjat att småtitta på en xc70 Classic,
står på baksidan av generatorn vilket ampere tal den har, bytte själv generator på min xc60 för 3veckor sedan. mekonomen ville ha ca 7000kr för en 180A,blev en begagnad från bildelsbasen 2000kr istället :-)
av AdrianH
Megadeath, är det svårt att byta generatorn själv? Behövdes inte någon mjukvaruuppdatering?

Ringde spontant till den "lokala bilskroten", dem hade den stora generatorn från en 2015 xc60. Han ville ha 2000kr för den.
Intressant!

Undrar om alla garantier kommer att fortsätta att gälla om jag ber bilia byta generatorn åt mig?
Användarvisningsbild
av Derank
Hela den här grejen låter helt otroligt i mina öron, och man kan ju inte låta bli att undra vad det är för "fix" volvo har på lager, kopplar man ut något annat för att generatorn ska orka värma ratten.......
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]