Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Där ser man. Tribologin och egen erfarenhet brukar påstå att ska det röra sig ska det vara smort på något sätt.

Skall det gå som smort så bör man nog göra det
apersson850 skrev:Där ser man. Tribologin och egen erfarenhet brukar påstå att ska det röra sig ska det vara smort på något sätt.
Jag säger inte emot dig men det det är ju inga stora rörelser vi pratar om och även om smorsel då underlättar så är det väl att väga mot risken att det drar till sig smuts vilket då leder till att det trögar istället. Det är ju iallafall beprövat att de inte behöver smörjas om det är så det görs vid tillverkningen, klossarna verkar ju hålla många tusentals mil ändå.
Mina klossar har hållt 17000/20000 mil fram/bak, men så har jag också fettat in pinnarna varje gång jag bytt mellan sommar och vinterdäck. Ena dottern bytte själv till sommardäck förra gången, men då smorde hon inga bromsar. När jag hjälpte henne med vinterdäcken nu nyligen hade en pinne rostat fast. Damm ska det ju inte komma in, om man har damasken i gott skick eller pluggen i hålet, beroende på konstruktion. Men fukt blir det alltid, åtminstone som kondens. Fett håller undan fukten.
av LarsS
StefanN skrev:Du behöver ju inte göra annat än att lossa 19mm bultarna och sen bara lyfta av oket och ta bort skivan, finns ingen anledning att börja ta bort glidpinnar och annat.
Det är samma bromsar på S/V60, S80, XC60, XC70, V70.
Vad bra. Tack för tipset.
Jag antar att bromsbeläggen inte har några hål som glidpinnarna går igenom. Man vill ju byta dem också.

/Lars
av LarsS
MartinS skrev:Samtidigt står det i instruktionsbladet man får med nya klossar att man inte skall smörja glidpinnarna...

Håller man på och smörjer in dom kanske man måste göra det ofta för att fettet stelnar och drar åt sig skit? Låter man dom vara så kanske man inte behöver underhålla dom?
Bra om man inte behöver smörja. (Eftersom jag har läst så många olika förslag på vilken typ av smörjmedel man skall ha, utan att komma fram till något tydligt svar). Jag hade bestämt mig för att gå till Bilia och köpa fettet som deras mekaniker använder. Men de använder kanske inget.

Var det originalklossar som hade instruktionsblad som sa detta?

/Lars
Både VIDA och instruktionsbladet med mina originalklossar sade samma sak, fast jag vill minnas bladet som kom till klossarna skiljde sig på något mindre sätt. Men inget smorsel på glidpinnarna, nej. VIDA var från 2014, senaste som finns, så det borde ju vara mer aktuellt.

apersson850: Det var en respektabel livslängd. Kör du som normalt folk (omväxlande tempo) eller har du kört 20k mil finlir och ecodriving för att få en så bra livslängd? Jag har servicehistoriken på min bil och klossarna är bytta två gånger, en gång vid 6000 mil och en gång av mig vid 11000 mil. 20k lät ju en aning bättre men för min egen del är jag uppe i högre hastigheter en del.
apersson850 skrev:Mina klossar har hållt 17000/20000 mil fram/bak, men så har jag också fettat in pinnarna varje gång jag bytt mellan sommar och vinterdäck. Ena dottern bytte själv till sommardäck förra gången, men då smorde hon inga bromsar. När jag hjälpte henne med vinterdäcken nu nyligen hade en pinne rostat fast. Damm ska det ju inte komma in, om man har damasken i gott skick eller pluggen i hålet, beroende på konstruktion. Men fukt blir det alltid, åtminstone som kondens. Fett håller undan fukten.
Ja naturligtvis "den som smöja slipper sörja" :wink:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är nog för att folk inte ska vara där med fel fett, typ kopparpasta och 5-56. Glidpinnarna kommer annars rosta fast, vad som än sägs. Bak. Fram är det en helt annan konstruktion som i det största ska ha silikonfett alternativt helsyntetiskt fett, men gärna gå "rena och torra"
För mig är cirkulationsplatser som jag passerar dagligen, eller ett fordon som jag i kanske en kilometer sett att jag närmar mig på landsvägen, ingen överraskning. Det är det för många, att döma av deras inbromsningar. Jag släpper av i god tid när det är möjligt, och bromsar därmed inte mer än tvunget. Då håller beläggen länge. De var på intet sätt nedslitna förbi gränsen för vad de bör vara när jag bytte dem, men det närmade sig, så jag tyckte det var lika bra att göra det då.
av Yaniz
apersson850 skrev:För mig är cirkulationsplatser som jag passerar dagligen, eller ett fordon som jag i kanske en kilometer sett att jag närmar mig på landsvägen, ingen överraskning. Det är det för många, att döma av deras inbromsningar. Jag släpper av i god tid när det är möjligt, och bromsar därmed inte mer än tvunget. Då håller beläggen länge. De var på intet sätt nedslitna förbi gränsen för vad de bör vara när jag bytte dem, men det närmade sig, så jag tyckte det var lika bra att göra det då.
Hmm, har du aldrig problem med kolvarna i oken? Min far brukade småskryta med att han nästan aldrig använder bromsarna, men så blev skivorna och oken därefter. Själv har jag däremot för vana att bromsa tämligen hårt (samt rengöra bromsoken vid hjulskifte) och haft en enda fastrostad kolv under alla år som bilägare. Bilen hade stått avställd utomhus i över ett år.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]